به گزارش ایرنا انجمن سینمای جوانان ایران، شصتوپنجمین جشنواره منطقهای سینما را با عنوان "سینمای جوان یزد- ایساتیس" از چهارم بهمن ماه آغاز کرده و امشب (جمعه شب) با معرفی برترین ها به کار خود پایان می دهد.
این جشنواره نخستین جشنواره منطقهای بعد از سه سال درگیری با کروناست؛ در این جشنواره، هنرمندان ۱۰ استان، آثار خود را به در سینما تک یزد به نمایش گذاشتند که مورد ارزیابی هیات داوران قرار گرفت .
برپایی این جشنواره و حضور فیلمسازان جوان کشور در استان یزد بهانه ای شد تا با شماری از کارگردانان و داوران این آیین هنری به گفتگو بنشینیم و از تلخی ها و شیرینی های این حرفه بشنویم.
فیلمهای کوتاه، مقدمه ورود به سینمای حرفهای
مهدی نجفی، یکی از کارگردانان شرکت کننده در شصت و پنجمین جشنواره منطقهای سینمای جوان ایساتیس- یزد که از سمنان در این جشنواره حضور یافته، گفت: هشت سال پیش انیمیشن " به همین سادگی " را تولید کردم و در جشنواره " سکانس بیداری "که در یزد برگزار شده بود شرکت و رتبه برتر ار کسب کردم و این موفقیت من موجب ایجاد انرژی و انگیزه در ساخت فیلم شد و می توانم بگویم مسیر زندگی من را تغییر داد.
وی که متولد ۶۴ است با بیان اینکه پیش از ورود به حوزه کارگردانی و فیلم سازی در حرفه عکاسی فعالیت داشتم افزود: در عکاسی نگاه فرد به پیرامون خودش دقیق تر است و این حرفه هم من را به سمت ساخت فیلم سوق داد.
نجفی که دانش آموخته سینما جوان است تصریح کرد: انجمن سینما جوانان ایران یک ظرفیت بسیار خوبی در زمینه پرورش رشد و شکوفایی استعداد ها دارد اما متاسفانه در سالهای گذشته به علت برخی سیاستهای غلط، پویایی خودش از دست داده بود که اکنون با مدیریت جدید دوباره زنده و پویا شده است و شاهد برگزاری جشنواره ها از سوی این نهاد هستیم.
این فیلم ساز افزود: اینکه جشنواره سینما جوان فیلم کوتاه منطقه ای برگزار می شود فرصت خوبی است زیرا همه فیلمسازان در یک سطح با هم رقابت می کنند و موجب ترغیب و تشویق آنها می شود.
وی افزود: بودجه و هزینه یک فیلم قطعا در کیفیت نهایی آن تاثیر دارد؛ فیلم من با ۳۰ میلیون تومان ساخته شده است و وقتی با یک فیلم گران قیاس شود قطعا فیلم دیگر بیشتر دیده خواهد شد اما جشنوارههای منطقهای به جهت این که فیلمهایی از مناطق و استانهای نزدیک را در یک رقابت شرکت میدهند، شرایط عادلانهتری برای مقایسه آنها فراهم میسازد و کیفیت فیلمها به جهت همین ویژگی به یکدیگر نزدیکتر است بنابراین داوری دقیقتری نیز صورت میگیرد.
نجفی اضافه کرد: همچنین جشنواره منطقه ای فرصتی برای دیده شدن کارهای همه هنرمندان سینما در استانها و شهرستانهاست و با توجه به ارتباط نزدیک آنها با یکدیگر، زمینه رشد و پیشرفت فراهم می شود.
این فیلمساز با بیان اینکه بیشتر فیلمسازان کشور ، محصول سینما جوان هستند افزود: همین فیلم های کوتاه، آینده سینمای کشور را تعیین می کنند زیرا بسیاری از فیلمسازان فیلمهای بلند، فعالیت خود را از فیلم کوتاه آغاز کردند.
وی در مورد نگاه بومی و استفاده از ژانرهای مختلف در فیلم گفت: یکی مشکلات در حوزه فیلم در گذشته استفاده نکردن از ژانرهای مختلف بود و اکنون به این موضوع توجه شده است و سیاست سینما جوان هم همین است.
نجفی ادامه داد: یک فیلمساز باید در ابتدا ژانر را بشناسد و بعد سراغ دگرگونی آن برود تا بتواند اثری هنری خلق کند و فیلمسازی در سینمای حرفهای موفق است که در ژانرهای مختلف و با نگاه به جذب مخاطب کار کند.
فیلم کوتاه، موثرترین ابزار رسانه
نجفی با بیان اینکه فیلم کوتاه یکی از مهمترین و موثرترین ابزارهای رسانه ای در عصر کنونی است ادامه داد: فیلم کوتاه به عنوان سینمایی مستقل و آگاه می تواند در کوتاه ترین زمان ممکن با مخاطب ارتباط برقرار کرده و انتقال مفهوم کند، بنابراین با توجه به اهمیت روزافزون محتوای تصویری، بسیاری از جریان سازی ها در بستر اجتماعی نیز می تواند از طریق فیلم کوتاه منتقل گردد.
وی تصریح کرد: هر فیلم ساز هدفی برای ساخت ان دارد ، اینکه فیلم آن دیده نشود و آرشیو شود، هیج خاصیت و اثری ندارد ،بنابراین برای اعتماد به نفس و ترغیب کارگردانان باید از فیلم های آنها حمایت و مورد استقبال قرار گیرند.
نجفی با اشاره به میزبانی استان یزد از جشنواره منطقه ای سینما جوان - ایساتیس یزد گفت: باد فیلم "امتحان نهایی" در این جشنواره شرکت کردم که محتوای آن در مورد"سردار دلها حاج قاسم سلیمانی است .
برگزاری جشنواره های منطقهای، موجب دیده شدن فیلمهای همه هنرمندان میشود
علی دارابی دیگر فیلمساز شرکت کننده در جشنواره یاد شده و متولد سال ۶۹ از استان قم است که گفت: از سال ۹۴ فعالیت در حوزه سینما را آغاز کردم و در این جشنواره هم فیلم " آرمگاه" را ارائه کردم که موضوع آن درباره زنی جوان است که نوزاد چند روزه او خفه میشود و حالا این زن جوان میخواهد دخترش را به خاک بسپارد و چون همسرش فراری است، این بچه شناسنامه ندارد و زن جوان را برای کفن و دفن با مشکلاتی مواجه کرده است.
وی با بیان اینکه فیلم یاد شده در جشنواره های مختلف ملی و بین المللی حائز رتبه برتر شده افزود: برگزاری جشنواره ها بصورت منطقه ای در دیده شدن فیلم های همه هنرمندان نقش مهمی دارد و احساس می شود که فیلم سازان چند استان بهتر می توانند با هم تعامل و ارتباط برقرار کنند.
این کارگردان در مورد استفاده از ژانرهای مختلف در ساخت فیلم های کوتاه افزود: تاکید روی مساله ژانر باعث میشود شاهد تولید فیلمهای کوتاه در ژانرها و فضاهای مختلف باشیم. برای مثال در سنیمای کوتاهِ توجه به ژانر ترسناک خیلی کم است در حالی که در جشنوارههای دنیا تاکید ویژهای روی این ژانر میشود.
تاکید بر ژانرهای مختلف در ساخت فیلم
وی درمورد استفاده از ژانرهای مختلف در فیلم ها گفت: در گذشته توجه نکردن به ژانرها مختلف در ساخت فیلم ها نقصان بود اما اکنون در این زمینه نگاه خوبی وجود دارد برای مثال، در سینمای کوتاهِ، توجه به ژانر ترسناک خیلی کم است در حالی که در جشنوارههای دنیا تاکید ویژهای روی این ژانر میشود.
این کارگردان افزود: اکنون باید به ژانرهای ترسناک ، کمدی ، فانتزی و جنگ توجه شود البته در فیلم هایی که در جشنواره ارائه و اکران شده به ژنراها مختلف توجه شده است زیرا شاهد هستیم که فیلمهای کوتاه در سالهای اخیر عمدتا به فضاهای شهری مربوط میشوند اما فیلمسازان شهرستانها خواسته یا ناخواسته به سراغ ژانرها رفتهاند مثلا در بندرعباس فیلمهای ژانر وحشت یا مربوط به خرافهها زیاد تولید می شود یا در بوشهر فیلمهای کوتاه دفاع مقدس تولید زیادی دارند که این اتفاق میتواند با توجه به ظرفیت استانها و با یک سیاستگذاری درست هر ژانر را در یک منطقه برجسته کند و نتیجه آن رسیدن به به جشنوارههای ملی و بینالمللی فیلم کوتاه است.
غربت فیلمهای کوتاه
وی با بیان اینکه فیلم های کوتاه در سینما مظلوم واقع شدند زیرا مخاطب عام ندارد گفت: فیلم کوتاه میتواند خیلی اثرگذارتر، نیرومندتر و غیرمستقیم بر اذهان مخاطبان تاثیر بگذارد در این زمینه به این حوزه باید توجه بیشتر شود و مورد حمایت قرار گیرد.
وی با اشاره به سختی های ساخت فیلم کوتاه گفت: فیلم کوتاه با بودجه شخصی ساخته می شود و همچنین در فیلم کوتاه درام ان مشخص است و موضوع کاملا روشن و انتقال مفاهیم به مخاطب سریع انجام می شود.
دارابی ادامه داد: فیلمساز در فیلم کوتاه باید تمام حرفهای خودش را در یک شکل جذاب با زمان محدود بزند و احتمالا بارها و بارها باید فیلم را تدوین کند تا هم ریتم آن درست باشد، هم حرفها زده شود و هم قصه ایراد ساختاری نداشته باشد و در نهایت هم بتواند به مخاطب منتقل کند.
وی خاطرنشان کرد: پایه و اساس فیلم های بلند از فیلم کوتاه است زیرا تا فیلم کوتاهی ساخته نشود ساخت فیلم بلند امکانش وجود ندارد.
مهجور واقع شدن فیلم های مستند
نسیم سهیلی، کارگردان مستند «عمه اشرف " از خراسان رضوی است که از سال ۹۶ در حوزه مستند فیلم کوتاه فعالیت خود را آغاز کرده است نیز به ایرنا گفت: تاکنون فیلم های کوتاه مستند مات و این بانو را تهیه کرده و اکنون در حال ساخت مستند نان و باد هستم.
وی ادامه داد: در این جشنواره با ساخت فیلم کوتاه عمه اشرف شرکت کردم که موضوع آن روایت پیرزنی به همین نام است که در پی خوابی که دیده زندگی خود را وقف آبادانی مقبره بزرگان و امام زادگان شهرستان خواف کرده است او به دور از مردم زندگی می کند
سهیلی گفت: در مجموع برگزاری این جشنواره ها یک فرصت خوبی است که هنرمندان میتوانند با تنوع نگاه و تبادل اندیشه، گرد هم آیند و با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.
وی با بیان اینکه فیلم های کوتاه مستند خیلی مهجور واقع شده است افزود: به نظرم باید جشنواره های تخصصی در این حوزه برگزار شود زیرا مخاطب خاص خودش دارد.
سهیلی با بیان اینکه تربیون فیلم های مستند همین برگزاری جشنواره است افزود: پیشنهاد می کنم که اکران این فیلم ها در سانس ها اول باشد تا مخاطب انرژی بیشتری برای تماشای آن داشته باشد یا اینکه سالن اکران ها آنها از دیگر بخش های جشنواره جدا باشد.
این کارگردان ضمن تقدیر و تشکر از میزبانی استان یزد در برگزاری جشنواره مورد اشاره گفت: اینکه کارگاه های آموزشی مختلفی در حاشیه این جشنوراه برگزار شده اقدام ارزشمندی است.
استفاده از ژانرهای مختلف، عامل تنوع فیلم
زیور حجتی، دیگر فیلمساز شرکت کننده از استان اصفهان در این جشنواره است گفت: جشنواره منطقه ای موجب شناسایی فیلم سازان استانها و بهتر دیده شدن آن می شود و برای اینکه بتوانند کار حرفه ای در این حوزه ادامه بدهند در مرحله اول باید در جشنواره شرکت ها کنند تا بتوانند بهتر در این مسیر گام بردارند.
وی با بیان اینکه استفاده از ژانرهای مختلف در فیلم موجب تنوع می شود گفت: فضای فیلم نباید تک بعدی باشد.
این کارگردان ادامه داد: اکنون در انجمن سینمای جوان با برگزاری جشنواره ها و کارگاهها تخصصی این بستر را برای فیلمسازان فراهم شده تا با ساخت فیلم های کوتاه و رفع نقاط قوت و ضعف آن مسیر را برای فیلم های بلند طی کنند.
برگزاری جشنواره های منطقه ای یک حرکت رو به جلو
سهیلا پور محمدی داور جشنواره منطقه ای سینمای جوان ایساتیس یزد نحوه برگزاری جشنواره را خوب ارزیابی کرد و گفت: در مجموع کیفیت آثار راه یافته به جشنواره مطلوب است.
وی با بیان اینکه آثار تولیدی در جشنواره واقعا رشد پیدا کرده و ارتقا داشته است افزود:برگزاری جشنواره منطقه ای یک حرکت رو به جلو و تاثیرگذار از سوی انجمن سینما جوان است و این جشنواره ها موجب شناسایی استعدادها و شکوفایی هنرمندان می شود و علاوه بر این یک فضای رقابتی سالم بین هنرمندان بوجود می آید.
پور محمدی گفت: بخش عمدهای از فیلمسازان سینمای کوتاه، در مرحله کسب تجربه هستند و فیلم کوتاه به نوعی یک پله است تا بتوانند وارد فضای حرفهایتر سینما شوند.
کیفیت آثار قابل قبول است
میرعباس خسروی نژاد دیگر داور دیگر جشنواره هم گفت: برگزاری این جشنواره بعد از جشنواره فیلم کوتاه تهران و بعد از سه سال دوره کرونا، در کیفیت آثار نقش داشت .
وی کیفیت آثار جشنواره را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: فیلم سازان فیلم های کوتاه باید روی ساخت فیلم تمرکز بیشتری داشته باشند و به بحث صدا، رنگ و غیره در تهیه فیلم توجه کنند زیرا در برخی آثار ، موضوع فیلم خوب بود اما به نکات فنی آن توجه نشده است.
خسروی نژاد ادامه داد: برگزاری جشنواره بصورت منطقه ای علاوه بر اینکه انگیزه و ترغیب در فیلم سازان جدید یا میانه راه افزایش می دهد همچنین به علت اینکه تعداد شرکت کنندگان در جشنواره منطقه ای کمتر است موجب شناسایی و کشف استعدادها می شود.
حضور هنرمندان ۱۰ استان در جشنواره منطقه ای فیلم یزد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد هم گفت: با توجه به اینکه هیچ رویدادی در طول سال زمینه حوزه فیلم سازی در استان نداشتیم تلاش شد که این امر محقق شد که در این زمینه تفاهم نامه ای با انجمن سینمای جوانان منعقد شد که اکنون شصت و پنجمین جشنواره منطقه ای فیلم ایساتیس در یزد در حال برگزاری است.
احسان عابدی ادامه داد: این نخستین جشنواره انجمن سینما جوان در یزد است و در آن هنرمندان ۱۰ استان کشور شامل خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سمنان، سیستان و بلوچستان، قم، اصفهان، هرمزگان، چهارمحال بختیاری،کرمان و یزد حضور دارند.
وی با بیان اینکه جشنواره یاد شده در ۲ بخش فیلم و عکس در حال برگزاری است گفت از مجموع آثار ارسال شده ۴۲۲ مورد مربوط به بخش فیلم است که از این تعداد ۶۴ اثر به بخش مسابقه راه یافته است و همچنین در بخش عکس هم ۵۲۰ اثر واصل که ۲۰ مورد ان توسط هیات داوران پذیرفته شد.
وی هدف از برگزاری جشنواره ذکر شده را شناسایی و معرفی استعدادهای سینمایی، تثبیت جایگاه فیلم کوتاه بهعنوان یکی از مقولههای مهم فرهنگی با رویکرد ایجاد تنوع و تکثر در انواع فیلم کوتاه از طریق تأکید بر ژانرهای سینمایی بیان کرد .
اکران فیلم های جشنواره در سه سانس
دبیر اجرایی این جشنواره هم با اشاره به برگزاری نمایشگاه عکس آثار این جشنواره در کتابخانه مرکزی یزد گفت: فیلم های جشنواره در سه سانس از روز هفتم بهمن ماه از ساعت ۱۶ و سی دقیقه تا ۲۲ و سی دقیقه در پردیس سینمای تک یزد اکران شد.
سید مجید هاشمی با بیان اینکه کارگاه تخصصی «ایده تا ارائه» با حضور سیامک سلیمانی برای آموزش نحوه پرورش و ثبت ایدهها، تبدیل آنها به فیلمنامه در روز پنجم بهمن ماه برپا شد گفت: این کارگاه برای آموزش و ارتقا سطح هنرجویان و فیلمسازان انجمن سینمای جوانان استان های شرکت کننده درجشنواره برگزار شد تا طرحها و ایدههای خود را در استانداردترین حالت ممکن به یک فیلمنامه تبدیل کنند.
وی ادامه داد: همچنین نشست تخصصی زیبایی شناسی تصاویر با حضور اسفندیار شهیدی از ساعت ۱۰ تا ۱۳ و نشست تخصصی نگاهی به عکاسی مستند معاصر با حضور مهدی وثوقنیا از ساعت ۱۶ تا ۱۹ برگزار شد.