مراغه- ایرنا- فرماندار شهرستان ویژه مراغه با تاکید بر ظرفیت‌های تاریخی و طبیعی این شهرستان گفت: مراغه به تنهایی ظرفیت ثبت ژئوپارک در سطح ملی و بین‌المللی را دارد و تحقق آن می‌تواند در رونق صنعت گردشگری شهرستان تحول ایجاد کند.

به گزارش ایرنا «داود اسدیان» روز پنج‌شنبه در جلسه ستاد ثبت ژئوپارک مراغه که با هدف معرفی ساختار تشکیلاتی این ستاد در محل فرمانداری برگزار شد، افزود: رونق صنعت گردشگری این شهرستان به برنامه‌ریزی و ایجاد زیرساخت نیاز دارد و ثبت ژئوپارک سهند مراغه کوتاه‌ترین مسیر برای تحقق آن به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه ارزش بسیاری از ظرفیت‌های گردشگری مراغه برای مردم و مسئولان مشخص نیست، اضافه کرد: مراغه جزو ۱۰ شهر دارای بافت تاریخی است و همین ظرفیت تاریخی در کنار طبیعت بکر این شهرستان می‌تواند عامل مهمی در ثبت ژئوپارک باشد.

اسدیان به طراحی ساختار و چارت تشکیلاتی ژئوپارک مراغه نیز اشاره و بیان کرد: فرماندار، نماینده ولی‌فقیه در شهرستان، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، دادستان، مدیرکل زمین‌شناسی شمالغرب کشور، رییس اتاق اصناف، رییس دانشگاه مراغه و نماینده کارگروه معتمدان شهر جزو هیئت امنای ستاد ثبت ژئوپارک مراغه هستند.

به گفته وی هشت کارگروه از جمله میراث زمین‌شناختی، میراث تمدنی، آموزش و پژوهش، مدیریت شهری و روستایی، استارتاپ و رسانه، زنان و معتمدان شهر نیز در قالب این ستاد فعالیت خواهند کرد.

اسدیان ادامه داد: دو کارگروه تخصصی «زمین‌شناسان و جغرافیدانان» و «محققان میراث فرهنگی، تاریخ، باستان‌شناسی و گردشگری» نیز دو بال علمی و پژوهشی این ستاد برای ثبت در سطح ملی و بین‌المللی خواهند بود.

به گفته فرماندار مراغه، تولید ثروت از ظرفیت‌های تاریخی و طبیعی مراغه، توسعه صنعت گردشگری و افزایش سهم بخش گردشگری در توسعه شهرستان از اهداف ثبت ژئوپارک مراغه محسوب می‌شود.

«غلامرضا زارع»، رییس اداره محیط زیست مراغه نیز در این جلسه بیان کرد: تداوم خشکسالی و به خطر افتادن سهم بخش کشاورزی در اشتغال و معیشت اهالی موجب شده است تا مسئولان محلی و استانی با جدیت بیشتر به دنبال ثبت ژئوپارک مراغه باشند.

رییس اداره محیط زیست مراغه: ثبت ژئوپارک سهند مراغه یک امر ضروری است نه انتخابیبه گفته وی اصلی‌ترین هدف توسعه پایدار، معرفی ظرفیت‌ها، تقویت همدلی و همراهی عمومی جامعه و تقویت جوامع محلی است و می‌توان گفت که ثبت ژئوپارک یک امر ضروری و نه انتخابی است.

زارع اضافه کرد: وجود منطقه فسیلی مراغه با شهرت جهانی و به عنوان بهشت فسیلی جهان نیز ظرفیت قابل توجهی برای ثبت ژئوپارک سهند مراغه محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: ژئوسایت‌های متعددی در گام نخست شناسایی شده و هرچه در این مسیر بیشتر تلاش می‌شود، ظرفیت‌های مغفول شهرستان بیش از پیش خودش را نشان می‌دهد تا جایی که اختصاص بخشی از مراتع سهند به قرق صید و شکار به عنوان ظرفیتی جدید برای توسعه گردشگری از دل فعالیت‌های مربوط به ثبت ژئوپارک مراغه بیرون آمده است.

زارع با تاکید بر اینکه ثبت ژئوپارک سهند مراغه حتی در برندینگ صنایع این شهرستان نیز می‌تواند موثر باشد، اضافه کرد: در این مسیر از سازمان زمین‌شناسی نیز انتظار می‌رود در تهیه اطلس زمین‌شناسی منطقه مراغه، این ستاد را همراهی کند.

به گزارش ایرنا سهند که به عروس کوه‌های ایران شهرت دارد، تاکنون نقش محوری در توسعه کشاورزی و شاخص های فرهنگی و اجتماعی ساکنان اطرافش داشته اما ظرفیت گردشگری آن کمتر مورد توجه بوده است؛ ظرفیتی که با ایجاد و ثبت ژئوپارک در دامنه‌های جنوب آن شکوفا می‌شود.

مراغه از ظرفیت قطعی برای ثبت ژئوپارک جهانی برخوردار است

عضو شورای عالی ژئوپارک‌های یونسکو و مدیر ژئوپارک قشم نیز پیش از این به خبرنگار ایرنا گفته بود که «مراغه با برخورداری از قابلیت‌های تاریخی، فرهنگی، طبیعی و میراث ناملموس، از ظرفیت‌های قطعی ایران برای معرفی به عنوان ژئوپارک جهانی است».

به گفته «علیرضا امری کاظمی» کمتر نقطه‌ای در سطح جهان وجود دارد که در گسترده و ابعاد مراغه از تنوع بالای زمین‌شناسی و فرهنگی برخوردار باشد و مهمترین ژئوسایت آن منطقه فسیلی است که ارزش جهانی دارد.

وی ادامه داد: در کنار آن ظرفیت‌‍‌های تاریخی، اصالت، آداب و رسوم و میراث ناملموس منطقه مراغه نیز بسیار اهمیت دارد و جاذبه‌های سهند نیز یک ارزش افزوده بسیار چسمگیر برای آن به شمار می‌رود.

به گفته این ارزیاب بین‌المللی هدف اصلی از ثبت ژئوپارک، ایجاد ارتباط بین انسان و زمین و بهره‌برداری خردمندانه انسان از زمین است که می‌تواند جاذبه‌های زمین‌شناسی و فرهنگی را هم شامل شود.

وی ادامه داد: با ثبت ژئوپارک، فرصت‌های کاری جدید در منطقه ایجاد و تاریخ و فرهنگ منطقه به گردشگران معرفی می شود؛ همچنین علم و دانش و مطالعات منطقه‌ای در کنار اقتصاد محلی توسعه می‌یابد.

«امری کاظمی» اظهار داشت: وقتی این منطقه از سوی یک نهاد بین‌المللی به عنوان یکی مرکز گردشگری معرفی شود، سرمایه‌گذراران حوزه گردشگری به مراغه روانه می‌شوند زیرا می‌دانند که طرح های گردشگری این منطقه مورد توجه جهانیان قرار می‌گیرد.

وی همچنین به فرصت برندینگ و تبلیغات مراغه در سطح جهانی اشاره و بیان کرد: ایجاد و ثبت ژئوپارک سهند بدون‌شک یکی از راهکارهای توسعه پایدار مراغه به شمار می‌رود و مسئولان امر باید تمام توان خود را برای ثبت جهانی آن به کار بگیرند.

به گزارش ایرنا ژئوپارک قشم که در سال ۱۳۸۵ به عنوان نخستین ژئوپارک جهانی ایران و خاورمیانه معرفی شده بود، در سال ۱۳۹۶ و پس از وقفه‌ای چندساله به شبکه جهانی ژئوپارک‌های یونسکو پیوست و اخیرا نیز ژئوپارک منطقه آزاد ارس جهانی شد.

اگرچه طی سال‌های گذشته در استانها و شهرستان‌هایی چون لرستان، کاشان، سبزوار و سمنان مطالعات و طرح‌های مطالعاتی زمین‌شناسی برای ایجاد و ثبت ژئوپارک انجام شده اما تاکنون وارد فاز نهایی و عملیاتی نشده‌اند و اگر مسئولان محلی مراغه همت کنند، ژئوپارک سهند می‌تواند با توجه به ظرفیت‌هایش در یک بازه محدود به ثبت برسد.

شبکه ملی ژئوپارک‌های کشور نیز حدود ۲ سال پیش و با مشارکت ژئوپارک‌های ملی و جهانی کشور تشکیل شد و به زودی با مشارکت و همکاری کمیسیون ملی یونسکو و سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور فعالیت‌های خود را در راستای توسعه ژئوپارک‌های کشور ادامه خواهد داد.