خرم‌آباد - ایرنا - توجه به مدیریت مصرف انرژی و الگوی مصرف گاز به ویژه در ایام فصول سرد سال در حالی که مصرف خانگی در اولویت قرار می گیرد نیازمند همراهی و همگامی همه مشترکان است.

به گزارش ایرنا ، مصرف بهینه انرژی و توجه به الگوی مصرف فاکتورهای بسیار مهمی هستند که در روزهای سرد سال مسیری روشن برای عبور از گذرگاه سرما و یخبندان برای تمام مشترکان گاز است که متاسفانه گاهی در بین برخی مشترکان نادیده گرفته می شود و باعث ایجاد چالش های جدی در استفاده از این انرژی می شود.

بر اساس مصوبه ابلاغی هیات دولت، مصرف متعارف در پلکان اول تا سوم اقلیم سه به ترتیب، ۱۷۵، ۲۵۰ و ۳۲۵ مترمکعب به ازای هر واحد مسکونی در ماه است و محاسبه گازب‌های پلکان اول تا سوم بدون افزایش نسبت به قبل و مشابه سنوات گذشته می‌باشد.

پله‌های چهارم به بعد که با افزایش تعرفه روبرو خواهند شد، به این صورت است که پلکان ۴، ۵ و ۶ افزایش ۳۰ درصدی نسبت به تعرفه سال قبل، پلکان ۷، ۸، ۹ و ۱۰ افزایش ۵۰ درصدی نسبت به سال گذشته و پلکان ۱۱ و ۱۲ که بسیار پرمصرف هستند، به ترتیب، به ازاء هر مترمکعب تا ۶ هزار تومان محاسبه خواهد شد.

این افزایش تعرفه گاز بها به‌ صورت پلکانی و تعرفه هر پله به‌ازای مازاد مصرف پله‌های قبلی محاسبه می‌شود، ضمن آن که این محاسبات از ۱۶ آذرماه به بعد اجرایی و تا پیش از آن، با همان نرخ مصوب قبلی محاسبه خواهد شد.

طی روزهای گذشته اغلب استان های کشور روزهای سرد سال را تجربه کرده اند و حتی در برخی استان ها با وجود در اولیت قرار گرفتن مصارف خانگی اما چالش های جدی برای مشترکان و گازرسانی به برخی مناطق ایجاد شده است که عبور از این بحران را تنها با تعامل و دقت در الگوی مصرف براحتی می توان سپری کرد.

اگرچه تاثیرگذاری تبلیغات و فرهنگ سازی در راستای مدیریت مصرف انرژی برکسی پوشیده نیست اما آنچه که بدیهی است لزوم پرهیز از اصراف و بی توجهی به هدر رفت مصرف انرژی به ویژه مصرف گاز در این ایام از اسال است و در حالیکه در برخی موارد واحدهای صنعتی به دلیل کاهش مصرف گاز به حالت تعطیل درآمده اند لزوم توجه مشترکان خانگی به مصرف بهینه رکن اصاسی به شمار می رود.

این در حالی است که طی روزهای گذشته برخی مشترکان نیز با قبوض برق بهای با رقم بالا مواجه شده اند و در برخی موارد اعتراض افراد را به دنبال داشته است که چگونگی مصرف گاز در این شرایط نیازمند بازبینی و بررسی نحوه استفاده از گاز دارد.

در این راستا در شهرستان های سردسیر لرستان نیز افرادی با قبوض مصرفی با ارقام بالا مواجه شده اند که در این راستا از طرف مسوولان استانی اقدامات و بررسی هایی انجام شده است اما آنچه که مورد تاکید همگان است لزوم رعایت الگوی مصرف در جهت کاهش مصرف گاز است.

طی ۲ روز گذشته در فضای مجازی ادعاهایی در خصوص صدور قبض های نامتعارف ( میلیونی ) برای برخی شهروندان لرستانی به ویژه هموطنان شهرهای ازنا و الیگودرز مطرح شده که واکنش هایی را در پی داشت.

تا جایی که دادستان عمومی و انقلاب مرکز لرستان دستور داد تا بررسی مجدد پرداخت گازبها در این شهرستان ها متوقف شود.

"کرم گودرزی" مدیرعامل شرکت گاز لرستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر لزوم رعایت الگوی مصرف توسط مشترکان گفت: بر اساس آخرین آمار از میزان مصرف مشترکان استان تنها ۲ درصد مشترکان بد مصرف هستند و مابقی مشترکان نسبت به سال گذشته افزایش مصرف چندانی نداشته اند.

گودرزی با بیان اینکه قبوض مصرفی مشترکان گاز استان نیز همانند سایر نقاط کشور صادر شده است ادامه داد: این احتمال وجود دارد که چند خانواده در یک واحد مسکونی زندگی کنند و از یک کنتور گاز استفاده شود که در این صورت نیز بهای گاز بالا رفته و به صورت تصاعدی محاسبه شود.

وی اظهار داشت: براساس سیاست دولت رضایتمندی مردم در اولویت قرار گرفته است، مشارکت مردم در صرفه جویی از گاز یک وظیفه همگانی محسوب می شود که همه باید نسبت به آن احساس مسوولیت داشته باشند.

مدیرعامل شرکت گاز لرستان با بیان اینکه کاهش گاز در بخش صنایع ضرر و زیان هایی در پی دارد، بیان کرد: گاز کمتر به صنایع بر اشتغال تاثیر دارد و همین امر، وظیفه اخلاقی، انسانی و شرعی همه ما در صرفه جویی از مصرف گاز را بیشتر می کند، اسراف بنا بر پشتوانه فرهنگی ایرانی و اسلامی امری ناپسند است در حال حاضر در کشور بیشتر از سه برابر متوسط جهانی انرژی مصرف می شود که نوعی هدر رفت سرمایه است.

گودرزی با تاکید بر اینکه دولت مصرف بهینه از این نعمت و سرمایه ملی را از خود شروع کرده است، اضافه کرد: دستگاه های اجرایی باید بخشنامه دولت در صرفه جویی در مصرف انرژی را رعایت کنند، دما باید بین ۱۸ تا ۲۱ درجه باشد و دستگاه های گرمایشی در ادارات یک ساعت قبل از شروع ساعت کاری روشن و یک ساعت قبل از اتمام وقت اداری خاموش شوند، در زمان تعطیلات نیز سیستم های گرمایشی خاموش شود و واحد سرایداری باید از بخش های اداری مجزا باشد تا مشکلی و حادثه ای رخ ندهد.

وی یادآور شد: سیستم گاز رسانی در کشور یک شبکه پیوسته است پس اگر ما در هر نقطه ای که قرار داریم صرفه جویی انجام دهیم علاوه بر اینکه خودمان مرتفع می شویم هم وطنان ما نیز در مناطق سردسیر و مناطقی که ممکن است از نظر گاز با مشکلاتی مواجه شوند از نتیجه رفتار مصرف بهینه ما برخوردار می شوند.

مدیرعامل شرکت گاز لرستان با اشاره به اینکه دولت رفاه مردم را اولویت داده است، گفت: ما باید همکاری کنیم تا پیک سرما را پشت سر بگذاریم.

۲ درصد مشترکان گاز لرستان بد مصرف هستند

مدیرعامل شرکت گاز لرستان با تاکید بر لزوم صرفه جویی در مصرف گاز بیان کرد: براساس آخرین آمار ۲۶.۷ درصد مشترکان گاز استان در پلکان یک، ۱۴.۶ درصد در پلکان ۲، ۱۱.۷ درصد در پلکان سوم قرار دارند که مشترکان خوش مصرف استان به شمار می روند و نسبت به سال گذشته افزایش مصرف نداشته اند.

گودرزی افزود: ۱۴.۹ درصد در پلکان چهارم، ۱۲.۲ درصد در پلکان پنج، ۹.۶ درصد در پلکان ۶، ۵.۵ درصد در پلکان هفت، ۲.۴ درصد در پلکان هشت، ۲ درصد در پلکان ۹ و ۲.۲ درصد در پلکان ۱۰ مشترکان استان قرار دارند.

وی اظهار داشت: ۰.۸ درصد در پلکان ۱۱ و ۱.۲ درصد در پلکان ۱۲ مشترکان گاز هستند که بعنوان مشترکان بد مصرف استان شناسایی شده اند و ۲درصد مشترکان استان را به خود اختصاص داده اند.

افزایش گازبها در پلکان های پرمصرف و بد مصرف

گودرزی در خصوص افزایش قیمت گازبها گفت: افزایش قیمت گاز را داریم اما این افزایش قیمت برای مصرف کنندگانی که الگوی مصرف را رعایت نمی کنند اعمال می شود،۱۲ پلکان مصرف تعریف کرده ایم که در پلکان یک، ۲ و سه هیچ افزایش قیمتی وجود ندارد اما در پلکان چهار تا ۱۲ افزایش قیمت داریم.

وی افزود: به عبارتی دولت با این مصوبه به دنبال رعایت عدالت در مصرف است، گروه های پر مصرف و گروه های بد مصرف (پلکان ۱۱ و ۱۲) مشترکانی هستند،که بدون رعایت حال دیگران گاز مصرف می کنند که باید گاز بهای بیشتری را پرداخت کنند، میزان مصرف گاز در سه پلکان اول برای بروجرد عدد ۴۰۰ متر مکعب است که مردم باید نسبت به آن توجه داشته باشند.

مدیرعامل شرکت گاز لرستان اظهار داشت: افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی اعم از کمیته امداد و سازمان بهزیستی اگر در سه پلکان اول باشند گازبهای آنها مجانی است و لازم نیست هزینه ای را پرداخت کنند.

افزایش ۶ درصدی مصرف گاز در لرستان

مدیرعامل شرکت گاز لرستان گفت: مصرف گاز مشترکان این استان طی یک هفته منتهی به ۲۰ دی ماه جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶ درصد افزایش یافته است.

گودرزی افزود: در این مدت ۷۶ میلیون و ۷۹۲ هزار مترمکعب گاز در استان مصرف شده که در مقایسه با ۷۴ میلیون و ۲۷۰ هزار متر مکعب مدت مشابه پارسال ۶ درصد افزایش نشان می دهد.

وی با تاکید بر رعایت الگوی مصرف گاز اظهار داشت: با توجه به ضرورت تامین گاز مشترکان خانگی، در مواقعی به اجبار به منظور جلوگیری از بروز مشکل برای این مشترکان، گاز برخی صنایع و واحدهای پرمصرف قطع می شود که این امر در لرستان نیز صورت گرفته و نسبت به قطع گاز استخر و سالن های ورزشی نیز اقدام شده است.

وی گفت: همچنین با توجه به افزایش مصرف، شبکه گاز هتل ها، کوره های آجرپزی، کارخانه قند و شکر، بانک ها و مراکز مخابراتی، ویلاها، هفت نیروگاه کوچک برق و نیروگاه سیکل ترکیبی خرم آباد قطع شده است و گاز کارخانه سیمان دورود نیز به صورت مقطعی قطع می شود تا خللی در تولیدات این واحد صادراتی ایجاد نشود.

مدیرعامل شرکت گاز لرستان با بیان اینکه هم اکنون به طور متوسط روزانه ۱۱ میلیون مترمکعب گاز در استان مصرف می شود تصریح کرد: ادارات و مراکز دولتی و عمومی نیز به طور مداوم پایش می شوند که در صورت رعایت نکردن دمای رفاه و اخطارهای صادره، نسبت به قطع شبکه آنها اقدام می شود.

گودرزی ادامه داد: در راستای اجرای بخشنامه وزارت نفت و دستورالعمل ابلاغی از سوی شرکت ملی گاز ایران، نسبت به پایش مصرف گاز دستگاه‌های اجرایی و اماکن دولتی و عمومی استان اقدام و پس از انجام یکهزار و ۲۳۴ پایش، برای ۸۴ مرکز اداری اخطار صادر شد.

وی تصریح کرد: در نهایت گاز ۳۹ مرکز به دلیل عدم رعایت مصرف و بی توجهی به اخطارهای صادره قطع شده است.

گودرزی با بیان اینکه صرفه جویی در مصرف انرژی از دولت شروع شده است افزود: از تمامی ادارات، سازمان ها و سایر مراکز دولتی و عمومی درخواست می شود با رعایت دمای رفاه ۱۸ تا ۲۱ درجه و روشن کردن وسایل گرمایشی یک ساعت قبل از آغاز و خاموش کردن آنها یک ساعت قبل از پایان کار، انجام معاینه فنی، تعمیر وسایل گرمایشی و اقدامات لازم به منظور افزایش بازدهی وسایل گازسوز نظیر نصب سامانه پایش هوشمند موتورخانه ها، نسبت به صرفه جویی در مصرف اهتمام ورزند.

شکایات قبوض گاز در سامانه مربوطه ثبت می شود

فرماندار الیگودرز بیان کرد: سامانه ای جهت بررسی شکایات مشترگان نسبت قبوض گاز بها معرفی شده است که مشترکان می‌توانند به‌منظور مشاهده و محاسبه صورت‌حساب خود به وبگاه شرکت ملی گاز ایران www.nigc.ir مراجعه کنند.

ایمان خسروی افزود: همچنین در صورتیکه افراد امکان برقراری ارتباط با سامانه مورد نظر را ندارند می توانند به اداره گاز شهرستان مراجعه کنند و نسبت به ثبت شکایت خود اقدام کنند.

ویبا تاکید بر لزوم مدیریت مصرف و توجه به رعایت الگوی مصرف مشترکان گاز اظهار داشت: تعدادی از شهروندان قبوض گاز بهای با ارقام بالا دریافت کرده اند که لازم است نسبت به چگ.نگی مصرف گاز افراد دقت بیشتری داشته باشند.

هم اکنون بیش از ۵۸۵ مشترک گاز در لرستان وجود دارد که از این مجموع ۵۴۵ هزار و ۷۶۴ مشترک خانگی، یکهزار و ۹۸۵ مشترک صنعتی و ۲۹ هزار و ۴۷۸ مشترک عمومی هستند.

طی روزهای گذشته خبرگزاری جمهوری اسلامی در اخباری مصرف بهینه گاز و ضرورت مشارکت مردمی بر لزوم رعایت الگوی مصرف گاز و لزوم مشارکت عمومی پرداخته است.