شهرکرد- ایرنا- چهارمحال و بختیاری یکی از نقاط سردسیر کشور است که زمستان امسال سرمای بالای ۲۰ درجه را در برخی از روزها مردم این استان تجربه کردند.

به گزارش ایرنا، با وجود این سرما، برخی از مردم در خصوص افزایش قبوض گاز خانگی مطالبه داشتند و از دولت تقاضای رسیدگی کردند که این مطالبه با پاسخ مثبت رییس‌جمهور همراه شد و مقرر شده است تخفیف ۷۰ درصدی در افزایش تعرفه قبوض گاز تا پایان سال ۱۴۰۱ اعمال شود.

در زمستان امسال اگر چه به استناد نظر کارشناسان هواشناسی سرمای بی‌سابقه‌ای در چهارمحال و بختیاری شکل نگرفت و دما روند طبیعی خود را طی می‌کند اما ماندگاری توده هوای سرد در استان طوری است که سرما بروز بیشتری پیدا کرده است و در روزهایی نیز موجب مصرف گاز در چهارمحال و بختیاری رکورد زد .

معصومه نوروزی معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری در همین خصوص گفته است: سرمای هوای زمستان امسال در استان بی‌سابقه نیست و در سال‌های گذشته دماهایی کمتر از جمله منفی ۳۰ و منفی ۳۲ نیز ثبت شده است اما ماندگاری هوای سرد در استان سبب شده تا سرمای هوا بیش از سال‌های گذشته برای مردم استان محسوس باشد که البته بررسی مدت ماندگاری استقرار توده هوای سرد جای بررسی دارد و از آنجاکه هنوز به پایان فصل زمستان نرسیده‌ایم بررسی این موضوع در حال حاضر امکانپذیر نیست.

در نقطه مقابل برخی شهروندان عقیده دارند که امسال هوای استان سردتر شده است و دماها از آنچه هواشناسی اعلام می‌کند کمتر است.

اما چالشی که امسال برخی از مشترکان مناطق سردسیر از جمله چهارمحال و بختیاری با آن روبرو شدند افزایش تعرفه‌های گازبها است پیشتر نیز ایرنا در گزارشی راهکارهای کاهش هزینه بهای گاز برای کارگاه کوچک تولیدی را ارائه کرده بود.

این موضوع برای استان‌های سردسیر همچون چهارمحال و بختیاری که نیاز به مصرف گاز بیشتر برای گرمایش واحدهای مسکونی خود دارند از اهمیت دوچندانی برخوردار است چرا که به گفته مسوولان با افزایش مصرف، گازبها به صورت پلکانی و صعودی محاسبه می‌شود و این موضوع سبب شده تا قبض گاز بسیاری از شهروندان افزایش چشمگیری پیدا کند و گلایه آنها را در پی داشته است.

برخی از شهروندان: گازبها با توجه به شرایط آب و هوایی استان محاسبه شود

قبوض گازی که امسال به دست برخی از شهروندان رسید برای آنها با افزایش قیمت نسبت به سال گذشته همراه بود به همین دلیل موضوع را از ایرنا پیگیری کردند.

یکی از شهروندان عنوان کرد که قبض گاز این ماه چند برابر ماه‌های گذشته آمده است و پرداخت این مبلغ از توان خانواده وی خارج است.

این شهروند ساکن چهارمحال و بختیاری گفت: شهرکرد از مناطق سردسیر کشور است و امسال با وجود بارش شدید برف و سرمای طاقت‌فرسای دما چاره‌ای جز گرم کردن خانه‌ خود نداریم و هرچقدر هم که صرفه‌جویی کردیم اما در نهایت قبض گاز چند برابر ماه‌های قبل بعلاوه بدهی قبلی آمده است.

شهروند دیگر نیز می‌گوید، همانطور که استان‌های گرمسیری از یارانه گاز در فصل تابستان برخوردارند باید برای استان سردسیری همچون چهارمحال و بختیاری نیز در فصل زمستان یارانه درنظر گرفته شود.

قبوض گاز چهارمحال و بختیاری تجدیدنظر شود

خطیب موقت جمعه شهرکرد نیز با اشاره به هوای سرد چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: مسوولان در خصوص هزینه گاز به سردسیری بودن این منطقه توجه کنند و آن را مدنظر داشته باشند و در قبوض گاز تجدید نظر شود.

حجت‌الاسلام سید محمد احمدی در خطبه‌های هفته گذشته نماز جمعه شهرکرد افزود: چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های بسیار سردسیر کشور است و شهرها و روستاهای استان در روزهای متوالی سرمای شدید را پشت سر گذاشت و مسوولان در خصوص هزینه گاز، این موارد را مدنظر قرار دهند و به همین علت تقاضا داریم در خصوص قبوض سرسام‌آور گاز تجدیدنظری صورت گیرد.

بیشتر مردم استان از یارانه گاز بها برخوردارند

مدیرعامل شرکت گاز چهارمحال و بختیاری در پاسخ به این مطالبات می‌گوید: مردم استان ما از یارانه گازبها برخوردار هستند و دولت در همین خصوص مطالبات مردم را در نظر گرفته است.

جهانبخش سلیمیان افزود: ۹۰ درصد مشترکین گاز استان در اقلیم یک یعنی بسیار سرد قرار دارند و گازبهاء برای این مشترکین نسبت به سایر اقلیم‌ها کمتر حساب می‌شود و ۱۰ درصد دیگر در اقیم ۲ و سه قرار دارند.

وی تصریح کرد: مناطق مختلف کشور در پنج اقلیم آب و هوایی با سنجش دمای مناطق مختلف در طول سال برای فصول گرم و سرد توسط پژوهشگاه هواشناسی کشور و به جهت لحاظ تاثیرات دما بر مصرف گاز قرار گرفته‌اند که از اقلیم یک یعنی بسیار سرد تا اقلیم پنج یعنی بسیار گرم دسته‌بندی شده است.

مدیرعامل شرکت گاز چهارمحال و بختیاری ادامه داد: به طور مثال اگر مشترکی در ماه ۶۵۰ مترمکعب مصرف داشته باشد گازبهای پرداختی آن در اقلیم یک معادل ۸۱۲ هزار و ۹۲۵ ریال است در صورتی که در اقلیم ۲ همین مقدار مصرف معادل یک میلیون و ۷۰۷۰ هزار و ۵۷۵ ریال یعنی حدود ۳۰ درصد افزایش و در اقلیم‌های سه تا پنج نیز به همین شکل افزایش خواهد یافت.

سلیمیان در خصوص گلایه برخی مردم استان مبنی بر افزایش گازبهای این مشترکین، تصریح کرد: تعرفه‌های جدید گازبها بر اساس بند ک تبصره ۱۵ و بند میم تبصره ۱۱ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ و پس از ابلاغ آیین‌نامه و مصوبه هیات وزیران تنظیم و ابلاغ شد و این تعرفه‌ها به صورت پلکانی در قالب ۱۲ پله تدوین شده است.

وی با بیان اینکه تعرفه هر پله نسبت به مصارف مازاد بر پله قبلی لحاظ می‌شود، اظهار داشت: تعرفه پله ابتدایی که همان مصارف متعارف به شمار می‌رود افزایش نیافته است اما تعرفه‌های مشترکین پله‌های چهار تا ۶ نسبت به تعرفه‌های گذشته ۳۰ درصد افزایش وتعرفه‌های مشترکین پله‌های هفت تا ۱۰ نسبت به گذشته ۵۰ درصد افزایش و تعرفه پله‌های ۱۱ و ۱۲ که مشترکین پرمصرف هستند به ازای هر مترمکعب به ترتیب پنج هزار و ۶ هزار تومان لحاظ شده است.

وی خاطرنشان کرد: دامنه پله‌ها در سال جاری ۷۵ مترمکعب است و در سال گذشته ۱۰۰ مترمکعب بوده است.

مدیرعامل شرکت گاز چهارمحال و بختیاری افزود: گاز بهای مصارف پله ششم و بالاتر مشترکینی که بیش از ۸۰ درصد دوره مشابه سال قبل خود مصرف کرده‌اند با تعرفه ۲ پله بالاتر محاسبه می‌شود.

سلیمیان با اشاره به شناسایی مشترکین پرمصرف استان در سیستم جامع شناسایی، تصریح کرد: برای این مشترکین ۸۵۰ هزار پیامک در جهت اطلاع‌رسانی با نام و شماره اشتراک صادر شد که این علاوه‌بر اطلاع‌رسانی در رسانه‌ها و فضاسازی محیطی بوده است و تلاش شده تا با توجه به نرخ تعرفه‌های ابلاغی در سال جدید که از شانزدهم آبان ماه سال جاری لازم الاجرا شد، مردم را به صرفه‌جویی تشویق کنیم تا با قبض‌های شوکه‌کننده مواجه نشوند.

وی با بیان اینکه چنانچه هر یک از مشترکین ماهانه کمتر از ۴۲۵ مترمکعب گاز مصرف کنند مشمول افزایش تعرفه نخواهند شد، افزود: ۴۵ درصد مشترکان استان در این سطح قرار دارند.

اما برخی کارشناسان و به ویژه نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی معتقدند که با وجود یارانه‌ای که دولت برای استانهای سردسیر درنظر گرفته اما همچنان طرح تعرفه‌گذاری جدید گازبها که به تازگی اجرا شده است دارای ایراد است و باید اصلاح شود. این مووضع سبب شد تا نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی با وزیر نیرو دیدار داشته و مطالبات مردم را پیگیری کنند.

نماینده مجلس: در طرح جدید گازبها باید تجدیدنظر شود

نماینده مردم شهرستان‌های اردل، فارسان، کیار و کوهرنگ در مجلس شورای اسلامی در همین خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: در واقع گازبهایی که برای برخی از مناطق استان درنظر گرفته شده بدون توجه به یارانه مناطق سردسیر بوده است و همه مناطق استان از این یارانه برخوردار نشده‌اند.

قدرت‌الله حمزه افزود: این موضوع سبب شده برای برخی از شهرها و روستاهای استان قبض‌های هنگفتی صادر شود که باید این موضوع را برای مسوولان ملی تبیین کرد و در همین رابطه به وزیر نیرو تذکر شفاهی در مجلس دادم و اگر وقت شود در این هفته نیز تذکری در این خصوص خواهم داد.

وی همچنین با طرح ایراد نسبت به طرح جدید اعمال گازبها، تصریح کرد: در این طرح تعیین پله و سطح‌بندی برای مشترکین در مقایسه با سال گذشته محاسبه شده در حالی که شرایط دمایی و میزان بارش‌های امسال قابل مقایسه با سال گذشته نیست و چنین محاسبه‌ای غلط و نادرست است.

نماینده مردم شهرستان‌های اردل، فارسان، کیار و کوهرنگ در مجلس شورای اسلامی افزود: در سالجاری دمای بسیاری از مناطق استان به زیر ۲۶ درجه سانتی‌گراد رسید و طبیعی است که در چنین شرایط آب و هوایی مصرف گاز مشترکین بیشتر می‌شود و با قانون جدید گازبهای مشترکین به چندین برابر افزایش پیدا کرده و این اشکال باید اصلاح شود.

حمزه با اشاره به مصوبات مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه حامل‌های انرژی نباید گران شود و تعرفه‌ها ثابت می‌ماند، اظهار داشت: طبق طرح جدید دولت باید تعرفه گاز برای مشترکینی افزایش پیدا کند که مازاد مصرف دارند که این موضوع در حال حاضر رعایت نمی‌شود و سردی هوا سبب شده تا مشترکین متناسب با شرایط آب و هوایی گاز مصرف کنند و این موضوع صرفه‌جویی در مصرف انرژی را نقض نمی‌کند.

وی با تاکید بر اینکه طرح جدید گازبها در حالی که در راستای اصلاح الگوی مصرف تدوین شده اما در عمل متناسب با هدف اجرا نشده است، تصریح کرد: در حال حاضر مصرف مردم با توجه به شرایط موجود زیاد نشده اما گازبهایی که برای آنها درنظر گرفته شده به عنوان جریمه اعمال شده که این حق مردم نیست و به مردم توصیه می‌کنیم قبض‌های گاز را پرداخت نکنند تا رویه موجود اصلاح شود.

کمک رییس‌جمهور برای کمک به شرایط اقتصادی مردم

سرپرست مدیریت هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران گفت: با توجه به سرما رییس جمهور تاکید کرد که برای کمک به شرایط اقتصادی مردم، تا پایان سال ۷۰ درصد تخفیف برای افزایش تعرفه های جدید گاز اعمال شود تخفیف ۷۰ درصدی افزایش تعرفه قبوض گاز تا پایان سال ۱۴۰۱/ صدور قبض های جدید از هفته آینده .

مسلم رحمانی افزود: این مصوبه البته به قوت خود باقی است و از ابتدای سال ۱۴۰۲ تعرفه‌ها تغییر نمی‌کند اما در این سه ماه سرد سال این تخفیف اعمال می‌شود.

به گفته وی، هفته آینده تعدیل قبوض اجرایی می‌شود و قبوض جدید بر اساس تخفیف ۷۰ درصدی اعمال خواهد شد.

سرپرست مدیریت هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران خاطرنشان کرد: اگر مشترکی قبض گاز خود را بدون اعمال این تخفیف ها پرداخت کرده باشد، در قبوض بعدی گاز بستانکار خواهد شد.

به گزارش ایرنا، در حال حاضر تمامی ۴۳ شهر استان به شبکه گازرسانی متصل است و از ۶۳۷ روستای دارای قابلیت گازرسانی در استان ۵۴۱ روستا از نعمت گازرسانی برخوردار شده و همچنین چهار شهرستان‌ شهرکرد، بروجن، سامان و بن به صورت ۱۰۰ درصد گازرسانی شده است و بدین ترتیب در مناطق سبزرنگ گازرسانی کشور قرار دارند.