تهران- ایرنا- رئیس سازمان هیات‌ و تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی از برگزاری نخستین دوره مهارت‌افزایی برای هزار و ۵۰۰ هیائت خبر داد که مخاطبان این دوره‌ها را مدیران، مسئولان رسانه ای، مسئولان بخش تربیتی و بخش بانوان هیات‌ها تشکیل می‌دهد. 

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا حجت الاسلام مجید باباخانی امروز، شنبه هشتم بهمن در نشست خبری نخستین دوره معرفت و مهارت افزایی هیات و تشکل های دینی با اشاره به عملکرد اجتماعی و فرهنگی بسیاری از هیات های مذهبی گفت: برخی از مجموعه هایی که در قالب هیات و تشکل های مذهبی تشکیل می شوند، علاوه بر مراسم مناسکی، در سطح استان های خود برنامه ریزی هایی دارند و در زمینه های فرهنگی و اجتماعی تاثیرگذار هستند.

وی افزود: این مجموعه ها در واقع به یک نهاد اجتماعی تبدیل شده و به دلیل تنوع فعالیت نقش بیشتری در سطح استان ها دارند و از موتور محرک مناسک مذهبی به عنوان پایه کار استفاده می کنند و به دنبال ساماندهی در حوزه های دیگر هستند. ما در مهرواره هوای نو به دنبال آن بودیم تا فعالیت های هیات ها فراتر از مناسک باشد و به متن زندگی بیاید و هیات های دینی برای همه مردم در متن زندگی برنامه داشته باشند و بسیاری از کسانی که در این دوره حضور پیدا می کنند، همان هیات هایی هستند که گام اول را برداشته اند.

باباخانی با اشاره به جزییات برگزاری نخستین دوره معرفت و مهارت افزایی هیات ها گفت: این دوره در ۱۰ پهنه کشور برگزار می شود که هر پهنه شامل چند استان همجوار است و با استفاده از اساتید استان ها و اساتید ملی، این دوره ها از دو بخش حضوری و غیرحضوری دنبال می شود که آغاز دوره ها با برگزاری یک اردوی دو روزه خواهد بود. البته برنامه های هر پهنه از انتهای بهمن ماه آغاز می شود که نخستین دوره در استان فارس در پهنه جنوب آغاز می شود و استان های خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد، چهار محال و بختیاری و بوشهر در این دوره شرکت می کنند.

وی ادامه داد: هر دوره به صورت مستقل دنبال می شود و تا خرداد سال آینده بخش اول دوره ها آغاز می شود و مسئولان هیات ها پس از شرکت در برنامه های حضوری، وارد یک دوره ۶ ماهه می شوند که به صورت هفتگی بسته های محتوایی را از طریق بسترهای مجازی دریافت می کنند و در پایان مدرکی ارائه خواهد شد که با همکاری مجموعه آموزش های کاربردی سازمان تبلیغات اسلامی و مجموعه دانشگاه سوره خواهد بود. آزمون تئوری و ارزیابی میدانی تشکل نیز در این دوره دیده شده و این دوره ویژه تشکل های فرهنگی است و چهار رده از تشکل در این دوره حضور پیدا می کنند.

به گفته این مقام مسئول آموزش ها برای مدیران، مسئولان رسانه ها، مسولان بخش تربیتی و مسئولان بخش بانوان هر تشکل خواهد بود که به صورت جداگانه با حضور اساتید برگزار می شود و پیش بینی می شود حدود هزار و ۵۰۰ تشکل و ۶ هزار نفر از اعضای تشکل ها در این دوره شرکت کنند.

انتخاب 1500 موسسه برای شرکت در دوره های مهارتی

 رئیس سازمان هیات‌ و تشکل‌های دینی افزود: یک پایگاه اطلاع رسانی برای این برنامه درنظر گرفته شده است و تا کنون حدود هزار و ۴۰۰ مجموعه موفق به ثبت نام اولیه شده اند و پیش بینی ما ثبت نام پنج هزار مجموعه باشد که با غربال این تشکل ها درحدود هزار و ۵۰۰ مجموعه انتخاب خواهد شد.

باباخانی گفت: سازمان تبلیغات اسلامی، معاونت جوانان وزارت ورزش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حمایت هایی را از این تشکل ها خواهند داشت و تلاش ما این است تا به جای این که امکانات خود را به صورت عمومی به مجموعه ها دهیم، مجموعه هایی را در اولویت قرار دهیم که بتوانند شاخص های موردنظر را در دوره های توانمندی کسب کنند. 

وی از ضرورت برگزاری این دوره ها در استان ها افزود: استمرار دوره های تخصصی و ارتباط با اساتید، از نکات مهم این دوره هاست. مجموعه های شاخص به آن تشکل هایی تعلق خواهد گرفت که بتوانند این دوره ها را با موفقیت طی کنند و از مزایای آن استفاده کنند. 

این کارشناس مذهبی ادامه داد: هزینه های برگزاری این دوره ها بیش از یک میلیون تومان برای اردوی دو روزه، آن هم برای هر نفر برآورد می شود ولی از هر شرکت کننده فقط ۱۰۰ هزار تومان گرفته می شود و کسانی هم که فعال فرهنگی هستند ولی تشکل فرهنگی ندارند، مبلغ ۷۰۰ هزار تومان پرداخت می کنند.

خدمات طلایی بنیاد دعبل

وی درپاسخ به خبرنگار ایرنا درباره حمایت های مادی و معنوی از تشکل های دینی گفت: بنیاد دعبل که وظیفه تبادل خدمات سازمان هیات را دارد، رده های مختلفی مانند خدمات رفاهی، پزشکی، حقوقی و خدماتی را داراست که اعضای این مجموعه در سه دسته عادی، نقره ای و طلایی تقسیم بندی می شوند و هیات هایی که انتخاب شوند، از خدمات طلایی بنیاد دعبل استفاده خواهند کرد. البته این بنیاد در طول سال از برنامه ها و ایده های جدید حمایت کرده و ما نیز برای تامین بخشی از هزینه ها کمک می کنیم یا تسهیلاتی از بانک ها را در اختیار آنان قرار می دهیم.

باباخانی درباره احتمال آسیب های برگزاری این دوره ها گفت: ما به صورت جدی نظارت هایی در میدان داریم و معمولا کسانی در این دوره ها شرکت می کنند که در شهر خود منشاء اثر بوده و به رفع مشکلات منطقه خود به میزان ۷۰درصد کمک می کنند. در این دوره باید مدیر مجموعه ثبت نام کند و مجموعه هایی که دارای تشکیلات هستند و وارد عملیات شده اند، در این دوره شرکت می کنند. لذا فقط برای افزایش اطلاعات مخاطبان این دوره ها برگزار نمی شود و اثر آن در میدان عمل دیده خواهد شد. در ادامه دوره نیز نظارت هایی صورت می گیرد و غربال نیز خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: بسیاری از مخاطبان این دوره تشکل هایی هستند که در مهرواره هوای نو شرکت کرده بودند و اینجا برای تقویت توانمندسازی حضور پیدا می کنند تا خدمات اجتماعی و فرهنگی بیش از گذشته به مردم صورت گیرد.

باباخانی درباره فواید رسانه ای این دوره ها برای هیات ها و تشکل ها گفت: برخی بحث های مهارتی مانند تولیدات، شبکه سازی، ارتباط رسانه ای و تاثیرگذاری بر روی مخاطبان در این زمینه مطرح می شود. بالارفتن سواد عمومی رسانه ای و انجام پویش های مشترک را می توان از دیگر نتایج این دوره ها دانست و ما در واقع بستر تبادل اطلاعات آنها خواهیم بود.

ارائه مجوز سمن به هیات های برگزیده

حجت الاسلام مهدی متقی فر مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: ما در معاونت جوانان نسبت به موضوع هویت جوانان و مشارکت اجتماعی جوانان و در حوزه های مختلف فرهنگی و اجتماعی مانند ازدواج جوانان و تحکیم خانواده، ماموریت هایی داریم و آنچه برای ما مهم است، نقش حلقه های میانی در برطرف کردن مساله ها و آسیب های اجتماعی و فرهنگسازی در مباحث مهم فرهنگی است که نقش بسزایی دارد. بیش از چهار هزار سازمان مردم نهاد را در وزارت ورزش و جوانان داریم که در سراسر کشور مشغول فعالیت هستند.

وی افزود: قرار است این دوره ها به توانمندسازی فکری و مهارتی تشکل ها و سازمان های مردم نهاد بیانجامد. ما هم برای حل کردن برخی مسائل و به انجام رساندن برخی وظایفمان به واسطه هیات ها و تشکل های دینی هماهنگی های لازم را انجام می دهیم که این سازمان های مردم نهاد اکنون در حوزه های مختلف فعالیت می کنند و این اتصال می تواند مبارک باشد تا بتوانیم به نحو احسن از این ظرفیت استفاده کنیم.

متقی فر ادامه داد: در معاونت جوانان وزارت ورزش به جز سازمان های مردم نهاد ۴۷۰ مرکز مشاوره تخصصی ازدواج و خانواده در حوزه جوانان در سراسر کشور مشغول فعالیت هستند که نشان از واگذاری و اعتماد به گروه های مردمی و جوانان در حوزه های مختلف اجتماعی و فرهنگی است.

وی درباره حمایت های وزارت ورزش از برگزیدگان این دوره ها گفت: مهمترین خدمتی که ارائه می شود در حوزه برگزاری آنهاست که با توجه به هزینه های بالای آن، معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان با همکاری سازمان هیات ها و تشکل ها همکاری می کند و ارائه بسته های حمایت های ملی در برگزار کردن برنامه هایی که در حوزه ماموریت ماست، مهمترین خدمت ما به این مجموعه ها خواهد بود.

متقی فر ادامه داد: بر اساس توافقی که با سازمان هیات و تشکل های دینی داشته ایم، قرار شد تا مجموعه هایی که در این حوزه ها فعالیت می کنند، بتوانند مجوز سمن را دریافت کنند تا از آن مسیر نیز بتوانند از حمایت های وزارت ورزش و جوانان برخوردار شوند.

برگزاری ۴۰ اردوی مهارتی و معرفتی

حامد علامتی مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: اصلاح مهارتی و ایجاد زمینه تقویت مهارت های مجموعه ها و کمک به ارتقاء روشی آنها از اهداف این کانون برای کمک به این دوره هاست. به عبارت دیگر هدف از این دوره تقویت کیفی و کمی مجموعه ها و تشکل هایی است که فراتر از یک مراسم مذهبی است. در حقیقت تشکل هایی که خدمات اجتماعی را برای مردم انجام می دهند مدنظر است.

وی درباره ضرورت برگزاری این دوره ها گفت: پرداختن به بایسته های سنت اصیل ایرانی اسلامی، آشنایی با پایه های لیبرالیسم فرهنگی و بحث های فلسفی و همچنین روش هایی مانند تضعیف خانواده و سبک زندگی ایران اسلامی که غرب برای کم سو کردن سنت های اصیل ما انجام می دهد و از چالش هایی است که دنیای غرب در این حوزه برای جامعه ما طراحی کرده و برای مقابله با آن راهکارهایی در دستور کار ما قرار گرفته تا در این دوره ها تبیین شود.

علامتی اضافه کرد: استفاده از تشکل هایی که نوجوانان و جوانان پرچمدار آن هستند به عنوان حلقه های میانی مدنظر است و ما به دنبال تولی گری و استفاده از سازمان های مردم نهاد برای اجرای این امر مهم هستیم. نوجوانان به عنوان یکی از کنشگران اصلی باید به روش هایی مجهز شوند که بتوانند هم با مبانی ناب اسلام محمدی (ص) آشنا شوند و هم بتوانند خودشان را در مسیر این کار ارزشمند مجهز کرده و به مقابله با دشمن برخیزند که این کار نیازمند روش های فرهنگی، تربیتی و مهارتی است و شرکت کنندگان در این دوره ها طی دو سال به آن ها مجهز خواهند شد.

وی ادامه داد: ما تشکل هایی را انتخاب می کنیم که ظرفیت تربیت نسلی مبارز در این مبارزه تمدنی را داشته باشند و تلاش می کنیم روش های علمی را در این زمینه به کار ببریم. البته جنبه های انگیزشی برای ما مهم است. این برنامه ۴۰ اردو را در برمی گیرد که اردوهای دو تا چند روز است و قسمت اول آن در شش ماه اول سال آینده انجام خواهد شد.

علامتی بر استفاده از ظرفیت های این کانون مانند تولید فیلم، پویانمایی و انتشار کتاب تاکید کرد و گفت: ما هزار مجموعه فرهنگی هنری داریم که این تشکل ها می توانند از آن بهره برداری کنند و همچنین ظرفیت های تبیینی مانند قصه گویی داریم. استفاده از مربیان مهارتی همچون مربیان ادبی، هنری و فرهنگی نیز می تواند در کنار تشکل ها قرار گیرند و با توجه به این که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیش از ۶۰ نوع فعالیت دارد، تلاش می کنیم تا همه این فعالیت ها در خدمت این طرح قرار گیرد. 

دوره توانمندسازی ماه برای معرفت و مهارت‌افزایی هیات‌ها و تشکل‌های دینی درآوردگاه تمدنی برگزار می‌شود و به هیات‌هایی اختصاص دارد که ظرفیت اصلی خود را می‌دانند و در جامعه پیرامون خود کنشگری اجتماعی و فرهنگی دارند. این دوره توانمندسازی ویژه‌ مدیران هیأت‌های مذهبی و تشکل‌های دینی و مسئولان رسانه‌، بخش نوجوان و بخش خواهران هیتت‌ها و تشکل‌ها برگزار خواهد شد.

از ویژگی‌های این دوره می‌توان به استفاده از توان علمی و تجربه‌ عملی اساتید برجسته‌ کشور، ارائه‌ مدرک معتبر کشوری و همچنین بهره‌مندی از مزایای ویژه‌ شرکت کنندگان در این دوره اشاره کرد. علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام به وبگاه دوره توانمندسازی ماه مراجعه کرده و یا عدد ۸ را به سامانه ۱۰۰۰۴۶۱۵ ارسال کنند.

برچسب‌ها