گناباد-ایرنا- رییس اداره نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی گناباد با اشاره به افزایش موارد مداخله در درمان در زمینه های طب سنتی غیر مجاز توسط برخی افراد سودجو در شهرستانهای گناباد و بجستان گفت: این معضل آسیبهای زیادی برای خانواده ها طی چند ماه اخیر به دنبال داشته است.

دکتر سید بهزاد رضوی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:حتی در سه مورد نوزادان چهار روزه، یک هفته ای و ۱۵ روزه به دلیل انجام طب ستی غیر مجاز بر روی آنان در بخش مراقبتهای ویژه بیمارستانهای این شهرستانها بستری شدند و حتی یکی از آنان فوت کرده که علت دقیق آن در دست بررسی است.

وی ادامه داد: این افراد به صورت زیر زمینی و یا در مکانهای غیر بهداشتی فعالیت می کنند و خانواده ها هم بر اساس خرافات و برخی ذهنیت های نادرست از خدمات آنان استفاده می کنند.

رییس اداره نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی گناباد گفت:بیشتر اقدامات که در قالب طب سنتی توسط این افراد انجام می شود زالو درمانی، بادکشی و حجامت است.

رضوی افزود:بر اساس مصوبه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پرشکی انجام تمامی خدمات درمانی طب سنتی باید زیر نظر پزشک طب سنتی و یا پزشک دوره دیده مورد تایید این وزارتخانه و دانشگاههای علوم پزشکی انجام شود و هر گونه اقدام خلاف این مساله توسط افراد سود جو تخلف است.

وی اضافه کرد:از ابتدای امسال هفت نفر از افراد مداخله گر در درمان در زمینه های طب سنتی در شهرستانهای گناباد و بجستان شناسایی و با آنان برخورد شده است ولی باید با فرهنگ سازی مردم را نسبت به آسیبهای افزایش طب سنتی غیر مجاز بر سلامت عمومی آشنا کرد و تا زمانی که ذهنیت مردم در این زمینه ها تغییر نکند این معضل همچنان ادامه دارد.

دانشگاه علوم پزشکی گناباد با ۲ بیمارستان علامه بهلول گنابادی و آیت الله مدنی، ۱۷ مرکز سلامت، ۴۶ خانه بهداشت و ۱۶ پایگاه اورژانس و یک پایگاه اورژانس هوایی مشغول ارائه خدمت به مردم شهرستان های گناباد و بجستان در جنوب خراسان رضوی است.

بیش از ۱۳۰ هزار نفر از مردم این شهرستانها زیر پوشش خدمات دانشگاه علوم پزشکی گناباد قرار دارند.