کاشان - ایرنا - آیین چهل و سومین سالگرد بزرگداشت استاد محمد فراهتی فرهیخته اخلاق‌مدار، ساده‌زیست و مبارز انقلابی از خاندان اصیل نراقی عصر امروز هشتم بهمن در مسجد آقابزرگ کاشان برگزار شد.

به گزارش ایرنا، فرزند استاد فراهتی و عضو هیات علمی گروه معارف دانشگاه کاشان در این آیین گفت: محمد فراهتی عارف فرزانه تمامی عمر خود را وقف تبلیغ دین، تفسیر قرآن، نهج‌البلاغه و فعالیت‌های مبارزاتی علیه حکومت پهلوی از طریق جهاد تبیین کرد.
عباسعلی فراهتی، با تاکید بر اینکه جهاد تبیین افزون بر قرآن در نامه ۴۷ نهج‌البلاغه نیز با این عبارت «وَ اللَّهَ اللَّهَ فِی‌الْجِهَادِ بِأَمْوَالِکُمْ وَ أَنْفُسِکُمْ وَ أَلْسِنَتِکُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ...» بیان شده افزود: جهادی که امیرالمومنین (ع) در این عبارت پس از جهاد با مال و جان‌ها در راه خدا با عنوان جهاد با زبان فرموده، همان جهاد تبیین است که استاد فراهتی این جهاد را با روشنگری در مسایل دینی، اعتقادی و اخلاقی و عمل به آن تبیین کرد.
استاد دانشگاه کاشان تصریح کرد: مرحوم استاد فراهتی از دوران جوانی به مدت ۴۰ سال با رسالت تبلیغ بی‌منت ارزش‌های الهی، انسانی، خدمت به بندگان خدا و کارگشایی از مردم را که از مهم‌ترین عبادت‌های الهی بر پایه آیه‌ها و روایت‌هاست، عملیاتی کرد.
وی گفت: استاد محمد فراهتی (ره) جهاد تبیین را با رسالت تبلیغ معارف قرآن و اهل بیت (ع) در حیات طیبه خود به گونه‌ای در مقام عمل و الگوی رفتاری تحقق بخشید که همچنان پس از وفاتش نیز مایه افتخار و الگوبرداری است.

فراهتی افزود:مرحوم پدرم، استاد فراهتی عارفی ساده‌زیست، عالمی بی‌ریا، زاهدی وارسته و بی‌اعتنا به مظاهر و زخارف دنیا بود در حالی که می‌توانست از مظاهر دنیا استفاده کند.
وی تواضع و فروتنی، بصیرت و چشم برزخی، تسلط به قرائت قرآن و ادعیه را از ویژگی‌های برجسته و ممتاز پدر برشمرد و گفت: آثار و برکات خدمات مرحوم فراهتی هنوز ساری و جاری و مایه خیر و برکت و عزت است.

استاد فراهتی عمرش را برای اشاعه فرهنگ قرآن و عترت سپری کرد
فرزند استاد فراهتی اظهار کرد:مرحوم پدرم ۳۰ سال جلسه دعای ندبه و سمات مسجد آقابزرگ کاشان که آیت‎ الله شیخ مهدی نجفی کاشانی (ره) موسس آن بود را اداره کرد، پس از این عالم ربانی فرزندش شیخ علی آقا نجفی کاشانی (ره) مفسر بزرگ قرآن در کنار استاد فراهتی این جلسه را هدایت کردند و از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون نیز این جلسه همچنان با حضور عاشقان اهل بیت (ع) و منتظران مهدی (عج) و برپایی دعای کمیل، ندبه و سمات در طول سال استمرار دارد.
استاد محمد فراهتی مبارز انقلابی کاشان، عارف وارسته، ادیب و مفسر گرانمایه در سال ۱۲۹۳ شمسی در خانواده‌ای روحانی به دنیا آمد و
سرانجام این ستاره فروزان آسمان علم و ادب کاشان هشتم بهمن سال ۱۳۵۸ هجری شمسی به دیار باقی شتافت و در مقبره خانوادگی خاندان فراهتی در جوار آرامستان فیض کاشان آرام گرفت.

خطه عالم‌پرور کاشان با تربیت و پرورش مفاخر بزرگ ملی در عرصه‌های علمی، ادبی، فرهنگی، هنری، فقهی، اجتماعی، سیاسی و ورزشی در دوره معاصر همواره مایه افتخار و مباهات ایران و ایرانیان در سراسر جهان بوده است.

کاشان با پیشینه‌ای به قدمت سیلک به عنوان پایگاه تاریخ تمدن بشری درخشان از نام استادان، عالمان و فقیهان و ادیبان نامداری چون نراقی‌ها، ملاحبیب‌الله و ملافتح‌الله شریف، ملامحسن فیض کاشانی، قطب راوندی، سیدابوالرّضا فضل‌اللَّه راوندی، غیاث‌الدّین جمشید کاشانی ریاضیدان برجسته و معروف، آیت‌الله آمیر سید علی یثربی، آیت‌الله سید ابوالقاسم کاشانی در عالم سیاست و در عالم هنر سهراب سپهری، کمال‌الملک و هزاران ستاره نامدار و شهیری است که آوازه نامشان افتخار ایران در جهان است.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.