مجید کیانی یکشنبه شب در این دیدارها، خواهان انجام اقدامات ترکیبی برای جذب گردشگر شد و اظهار کرد: محور گردشگری از تبریز تا ارس باید مورد توجه تبلیغاتی قرار گیرد و مسافران ورودی به آذربایجانشرقی در تعطیلات نوروزی از اماکن تاریخی و زیبایی شهرهای تبریز، جلفا و خداآفرین بهرهمند شوند.
وی با اشاره به نیازمندی آذربایجانشرقی به تقویت جاذبههای تفریحی، خاطرنشان کرد: یکی از اولویتهای سازمان منطقه آزاد ارس در جذب سرمایهگذار، ساخت شهربازی مدرن و مرکز تفریحات هوایی در جلفا و تلهکابین مسیر جانالو است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس با استقبال از پیشنهاد برگزاری مشترک همایش بینالمللی فرصتهای سرمایهگذاری، خواهان استفاده شهرداری تبریز از ظرفیت منطقه برای توسعه و نوسازی حملونقل عمومی شد و اظهار کرد: در صورت ساخت جایگاههای شارژ توسط شهرداری تبریز، ورود تاکسیهای برقی ارس پلاک به منطقه و مرکز استان ممکن میشود.
یعقوب هوشیار نیز در این دیدار از شرکت شهرداری تبریز در نمایشگاه دستاوردها، توانمندیها و فرصتهای سرمایهگذاری ارس خبر داد و اظهار کرد: منطقه آزاد ارس بهسبب مزیتهای تجاری و قانونیاش میتواند به عنوان بازوی پیشرفت و توسعه کل استان عمل کند.
وی افزود: باتوجه به فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی تبریز، شهرداری خرید اتوبوسهای داخلی را آغاز کرده اما این تعداد پاسخگوی نیاز تبریز نیست و یکی از طرحهای مدنظر شهرداری بهرهمندی از اتوبوسها و تاکسیهای برقی ارس پلاک با ایجاد زیرساختهاست.
ارس میتواند مکمل گردشگری تبریز شود
حجت الاسلام سیدکاظم زعفرانچی عضو شورای اسلامی و رئیس کمیسیون سرمایهگذاری کلانشهر تبریز نیز در دیدار با مدیرعامل منطقه آزاد ارس با تاکید بر اینکه "ارس" سرمایه و ابزار توسعه آذربایجان شرقی و شمالغرب کشور است، اظهار کرد: همان طور که ظرفیتهای قانونی ارس کمک به توسعه استان است، ظرفیتهای بزرگ تبریز هم به توسعه ارس کمک خواهد کرد بر این اساس نباید رقیب باشیم بلکه باید مکمل یکدیگر باشیم.
وی ظرفیت های ارس برای سرمایهگذاری و رشد تبریز را مورد اشاره قرار داد و گفت: با توجه به فعالیت بیش از ۱۰ هزار خودروی "ارس پلاک" در تبریز، استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی وارداتی از ارس برای تاکسیرانی تبریز میتواند مورد توجه جدی قرار گیرد که این اقدام برای اولین بار در کشور خواهد بود در این راستا باید شهرداری منابع و تسهیلات لازم را پیشبینی کند.
زعفرانچی خاطرنشان کرد: در صورت دریافت مجوزهای لازم، میتوانیم در قالب یک طرح، تاکسیهای فرسوده را با تاکسیهای برقی یا هیبریدی جایگزین کنیم که در کاهش آلودگی هوای تبریز هم بسیار موثر خواهد بود.
رئیس کمیسیون سرمایهگذاری شورای شهر تبریز، ادامه داد: در حوزه بهرهگیری از اتوبوسهای ارس پلاک، در نوسازی خودروهای عمرانی و خودروهای آتش نشانی تبریز باید از ظرفیت منطقه آزاد ارس استفاده کند. رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر تبریز همچنین خواستار طراحی بستههای ترکیبی برای تبادل گردشگر و سرمایهگذار تبریز و ارس شد و گفت: در این زمینه میتوانیم سرمایه گذاران موفق را بین ارس و تبریز تبادل کنیم و رقیب نباشیم و مکمل باشیم.
به گزارش ایرنا، منطقه آزاد ارس در محدوده ای به وسعت ۵۱ هزار هکتار در شمالغرب ایران در نقطه صفر مرزی در مجاورت با کشورهای ارمنستان، جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان استقرار یافته است.
بیش از ۲۰۰ واحد تولیدی در منطقه آزاد ارس فعالیت دارند و به عنوان صنعتیترین منطقه آزاد کشور شناخته می شود.