بوشهر_ ایرنا_ حضور کم و بی‌فروغی از برخی روابط عمومی‌های دستگاه‎‌های اجرایی استان بوشهر برای تبیین عملکرد دولت در دستگاه‌های متبوعشان سبب شده که مردم چندان در جریان خدمات وسیع دولت قرار نگیرند.

به گزارش ایرنا، در حالی که دولت سیزدهم در عرصه‌های مختلف خدمات شایانی به مردم استان بوشهر کرده است اما با غفلت بخش عمده‌ای از روابط عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی این استان‌، عملا مردم کمتر از فعالیت‌های دولت مردمی ایران قوی اطلاعاتی در دست دارند.

این در حالی است که استاندار و سایر مسئولان ارشد استان بوشهر و به خصوص روابط عمومی استانداری تلاش‌ها و تاکیدات فراوانی بر نقش و جایگاه روابط عمومی ‌های دستگاه‌های اجرایی در تببین فعالیت‌های دولت دارند و از اتفاق بیشترین نشست‌ها را با این روابط عمومی ها برگزار می کنند که نسبت به دولت‌های قبل بی سابقه و کم نظیر است.

آن چیز که تاکنون از این نوع روابط عمومی‌های کسل‌کننده برخی دستگاه‌های اجرایی در استان بوشهر دیده می شود، تسهیل‌گری فعالیت‌های مدیر به جای تقویت پاسخگویی و مدیریت افکار عمومی و نقش موثر در اهداف توسعه استان با تولیدات کارکرد دستگاه متبوعشان است.

نگاهی بر رسانه‌های مکتوب و مجازی استان بوشهر نشان می دهد که از بیش از 100 فرمانداری، بخشداری، اداره کل و سازمان‌های دولتی در استان بوشهر، شاید کمتر از 15 دستگاه دولتی، دارای روابط عمومی های قوی و فعال بوده که اخبار حوزه کاری خود را به شکل مستمر از طریق رسانه‌ها و شبکه های اجتماعی داخلی با مردم به اشتراک می گذارند.

هر چند روابط عمومی استانداری بوشهر با اهمیت ویژه به شورای هماهنگی روابط عمومی های استان و برگزاری نشست های مستمر ماهانه، گذاشتن دوره ‌های آموزشی و برپایی اردوهای یک روزه در قالب تورهای خبری، زمینه ساز ارتقا سطح دانش و سواد رسانه‌ای آنها شده است اما همچنان به دلایلی هنوز و پس از 17 ماه از عمر دولت سیزدهم درب حوزه اطلاع‌رسانی در بخش عمده‌ای از دستگاه‌های دولتی بر همان پاشنه خود می چرخد.

اعتقاد نداشتن برخی از مدیران دستگاه‌های اجرایی به کارکرد روابط عمومی‌ها، بی‌انگیزگی برخی از روابط‌های عمومی مانده از دولت قبل، تخصصی نبودن نیروهای روابط عمومی، اعتقاد نداشتن برخی از مدیران به کارکرد روابط عمومی ها، فرسودگی شدید تجهیزات سمعی و بصری، تامین‌نکردن اعتبار لازم برای نوسازی روابط عمومی‌ها به ابزارهای اطلاع‌رسانی نوین، بی اهمیت جلوه دادن جایگاه روابط عمومی‌ها به نسبت سایر جایگاه‌های اداری، تقلیل جایگاه روابط عمومی‌ها در حد تشریفات زائد اداری به جای مشاور رسانه‌ای مدیران، گستردگی فعالیت‌های موجود در حوزه روابط عمومی، دست تنها بودن مسئول روابط عمومی برخی دستگاه‌ها با وجود کارهای فشرده و گاهی بیهوده محول شده در کنار محدودیت‌های سازمانی برای حضور در شبکه‌های اجتماعی سبب شده که سهم قریب به اتفاق روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی برای انعکاس فعالیت‌های سازمان متبوعشان در آیینه رسانه‌ها تقریبا بر مدار صفر درجه از تپش بایستد.

دردآورترین بخش ماجرا آنجاست که تعدادی از این دستگاه‌های اجرایی که تقریبا بیش از 30 درصد اعتبارات استان را به خود اختصاص داده و دارای دامنه وسیعی از مخاطب هستند، هیچ سهمی در حوزه اطلاع‌رسانی فعالیت‌های دولت به افکار عمومی ندارند.

البته به آن تعداد معدودی از مسئولان روابط‌عمومی های دستگاه‌های اجرایی استان بوشهر، که از جان و دل روزگار خود را به معرفی کارکرد دستگاه متبوعشان به افکار عمومی از طریق رسانه‌ها گذاشته و به شکل تخصصی در این حوزه گام بر می دارند خدا قوت می‌گوئیم و اگر قرار است در دستگاهی از کارمندی تقدیر شود نیاز است این گونه کارمندان در راس قرار گیرند.

پیشنهاد می شود یکی از شاخص‌های واقعی نه صوری ارزیابی مدیران دستگاه‌های اجرایی در جشنواره شهید رجایی، میزان اخبار تولیدی، حضور در دفاتر رسانه‌ها و صداو سیما، نشست‌های خبری، به روز بودن پورتال‌های خبری و میزان تعامل با خبرنگاران قرار گیرد و هر مدیری که به هر دلیل حاضر نیست فضای حوزه روابط عمومی را در مسیر تحقق برنامه‌ها و اهداف دولت مردمی ایران قوی قرار ندهد مورد تذکر جدی قرار گیرد.

و در آخر شاید وقت آن رسیده که یک پالایش جدی در حوزه روابط عمومی‌های ناکارآمد نیز شکل گیرد تا جریان اطلاع‌رسانی، بیش از این معطل نشود.