شهرکرد -ایرنا-۲۴ دی‌ماه تا هفتم بهمن‌ماه به عنوان بسیج اطلاع‌رسانی تغذیه نامگذاری شده است که در این بین گاهی در اضافه وزن در همه سن ها از اهمیت بالایی برخوردار است و در بین سالمندان حساسیت بیشتری دارد.

رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه اضافه و زن و چاقی سالمندان در استان از میانگین کشوری بالاتر است، گفت: میانگین چاقی و اضافه وزن در گروه سنی سالمندان استان ۴۰.۱ درصد است که این میزان در کشور ۳۸.۸ درصد است.

به گزارش ایرنا، علی احمدی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران استان به مناسبت هفته اطلاع‌رسانی تغذیه با شعار" حال خوب با وزن مناسب "افزود: هم‌اکنون ۲۸.۸ درصد از جوانان استان چاق هستند که این میزان در کشور ۳۶.۴ درصد و میزان چاقی در گروه میانسالان در استان ۵۴.۷ درصد و در کشور ۶۰.۴ درصد است.

وی اظهار داشت: اضافه وزن در میانسالان شهرستان‌های فارسان با ۶۲.۸ درصد، کیار با ۵۹.۸ درصد و شهرکرد با ۵۰.۶ درصد بالاترین میزان و شهرستان کوهرنگ با ۳۷درصد کمترین میزان چاقی را دارند.

احمدی افزود: نابرابری در توزیع سبک زندگی و پیامدهای آن از جمله بیماری مختلف در استان بسیار بالاست و عمده این نابرابری هم به عادت و رفتار غذایی مردم وابسته است.

احمدی با اشاره به اینکه هم اکنون چاقی در گروه سالمندان در شهرستان کوهرنگ کم است، گفت: شیوع فشار خون بالا به دلیل مصرف بالای نمک و عادت غذایی مردم این شهرستان بسیار بالاست در حالیکه تحرک فیزیکی و بدنی مردم این شهرستان نسبت به سایر شهرستان‌های استان بالاتر است.

وی اظهار داشت:بهترین‌ترین و ساده‌ترین راه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر برطرف کردن عوامل خطر و تغذیه مناسب است.

رییس مرکز بهداشت چهامحال و بختیاری با اشاره به اینکه بیماریهای غیرو اگیر به عنوان اولویت نخست سیاست‌گذاران و مدیران نظام سلامت است، گفت: فشارخون بالا، دیابت، سرطان، کبد چرب، بیماری قلبی، عروقی، بیماری کلیوی و گوارشی از مهمترین بیماریهای غیر واگیر است که به دلیل تغذیه نامناسب و سبک زندگی نامناسب افزایش پیدا کرده است.

به گفته وی، بیماری دیابت و فشارخون بالا در بیماریهای غیرواگیر ارتباط نزدیک با تغذیه و سبک زندگی مردم دارند که به دلیل تغذیه نادرست، مصرف زیاد نمک، شکر، شیرینی ، مصرف کم فیبر و سبزیجات، کم بودن فعالیت بدنی، کم تحرکی، استعمال دخانیات، مصرف مشروبات الکلی و رژیم غذایی نامناسب بروز می‌کند.

وی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به منظور اطلاع‌رسانی در خصوص تغذیعه و سبک زندگی از تاریخ ۲۴ دی‌ماه تا هفتم بهمن‌ماه را به عنوان بسیج اطلاع‌رسانی تغذیه نامگذاری کرده است، گفت: اطلاع‌رسانی و اقناع‌سازی مردم پیرامون سبک زندگی صحیح و تغذیه مناسب از مهمترین وظایف وزارت بهداشت برای پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر است.

احمدی به استفاده از ظرفیت رسانه‌ها و فضای مجازی به عنوان نیرو محرکه در عصر رسانه و فضای مجازی برای اطلاع‌رسانی و اقناع‌سازی افکار عمومی تاکید کرد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی به تنهایی ۲۵ درصد در مراقبت بیماری غیر واگیر نقش داشته باشد و مابقی نقش‌ها در دست مابقی سازمانها و مردم است.

اصلاح سبک زندگی مهمترین عامل درمان چاقی است

پزشک متخصص تغذیه و رژیم درمانی در چهارمحال وبختیاری گفت:چاقی یک بیماری مزمن است است که پیامدهای جبران ناپذیری را برای فرد به دنبال دارد.

سیاوش فاضلیان افزود: در چاقی درصد بافت چربی نسبت به بافت غیرچربی و عضلانی بیشتر می‌شود و باید سبک زندگی سالم در جامعه ترویج داده شود تا بتوان از بروز چاقی در جامعه جلوگیری شود.

وی با اشاره به اینکه میزان بروز چاقی در زنان در کشور ۶۰ درصد است،گفت: چاقی میزان بروز بیماری دیابت، فشارخون ، بیماری قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد و درمان این بیماریها را سخت‌تر می‌کند.

فاضلیان به افزایش چاقی در کودکان اشاره کرد و گفت: افزایش چاقی در کودکان نشان از چاقی در بزرگسالی دارد که این امر عواقب جبران ناپذیری برای آینده این کودکان به دنبال دارد و باید برای مقابله با چاقی کودکان به مادران آموزشهای لازم در زمینه تغذیه کودک، میزان تغذیه کودک، میان وعده سالم کودکان ارائه شود.

به گفته وی،۲۴ درصد علل مرگ و میر در جهان به دلیل چاقی است که خود عامل بروز بسیاری از بیماری مزمن و غیر واگیر است و به عنوان یک عامل تهدید سلامت عمومی به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه قبلا چاقی را با توده بدنی اندازه گیری می‌کردند، گفت: امروزه چاقی را با روش‌های آنتروپومتریکی می‌سنجند که دراین روش با اندازه گیری دور کمر، ضخامت پوستی، چربی زیرپوست میزان چاقی اندازه گیری می‌شود.

فاضلیان به برخی تبلیغات منفی و سوء در زمینه کاهش وزن که در برخی رسانه‌ها در حال افزایش است، اشاره کرد و گفت: نباید به این تبلیغات توجه شود، در حالیکه که بهترین راه برای درمان چاقی اصلاح سبک زندگی، خواب مناسب شبانه وکم کردن استرس است.

وی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد چاقی ژنتیکی است، گفت: کسانی که بدین شکل چاق هستند نیز می‌توانند با تغییر سبک زندگی خود لاغر شوند.

این پزشک متخصص تغذیه و رژیم درمانی افزود: بسیاری از داروهایی که توسط روانپزشکان تجویز می‌شوند، به دلیل اینکه خاصیت آرامبخش دارند ،متابولیسم بدن را کاهش می‌دهند و چاقی را افزایش می‌دهند.

فاضلیان با تاکید بر پایبندی به رژیم غذایی به عنوان مهمترین عامل در کاهش وزن تاکید کرد و افزود: در واقع کیفیت دریافت مواد مغذی، پایبندی به رژیم غذایی مناسب، انجام فعالیت‌های ورزشی و استفاده از رژیم تخصصی که از سوی پزشک تجویز می‌شود، از مهمترین عوامل موفقیت در رژیم است.

به گفته وی، رژیم غذایی باید با فرهنگ و نوع غذایی که فرد دریافت می‌کند و شرایط اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی فرد همخوانی داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه راه‌های میانبر برای کاهش وزن وجود ندارد، گفت: رژیم های نامناسب باعث بروز بیماریهای متعدد میشود و سلامت جسمی فرد را به خطر می‌اندازد.

فاضلیان افزود: اشاعه فرهنگ سالم، غذا خوردن مناسب و اصلاح سبک زندگی بهترین کار برای مقابله با چاقی است که باید در جامعه نهادینه شود.

به گزارش ایرنا،چهارمحال و بختیاری دارای ۱۱ شهرستان و جمعیتی نزدیک به یک میلیون نفر است.