خرم‌آباد - ایرنا - استاندار لرستان گفت: ثبت جهانی قلعه فلک الافلاک خرم‌آباد به عنوان یک ضرورت به صورت ویژه در دستور کار قرار دارد.

فرهاد زیویار روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مردم لرستان قلعه فلک الافلاک خرم آباد را به عنوان یک میراث ملی می دانند بنابراین ثبت جهانی آن باید به صورت ویژه در دستور کار قرار گیرد.

وی گفت: طی سلسله نشست های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بررسی موضوع ثبت جهانی این بنای تاریخی بارها برگزار شده و در این راستا توافقات خوبی با وزارت دفاع همچنین سپاه پاسداران صورت گرفته و به امضا رسیده است.

وی افزود: با تعهدات فی مابین، اگر دولت اعتبارات مصوب را پرداخت کند در نیمه دوم سال آینده آزادسازی و در اختیار قرار دادن قلعه فلک الافلاک به میراث فرهنگی نهایی می شود که سپاه پاسداران و وزارت دفاع هم در این راستا پافشاری دارند.

زیویار ادامه داد: آزادسازی کامل قلعه تاریخی فلک الافلاک و مجموعه باغ گلستان از موضوعات مهمی است که یکی از مطالبه های مردم استان می باشد.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان، ۵۰ میلیارد تومان اعتبار سفر پارسال رییس جمهور به استان برای تملک عرصه های تاریخی اختصاص یافت که تاکنون ۳۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان از این مبلغ جهت آزادسازی حریم قلعه فلک‌الافلاک خرم آباد هزینه شده است.

قلعه تاریخی فلک‌الافلاک در سال ۱۳۴۸ به شماره ثبت ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

این قلعه بر بلندای تپه ای باستانی در مرکز شهر خرم آباد واقع و در منابع تاریخی مکتوب با نام های متفاوت دژ شاپورخواست، سابرخاست، دزبر، قلعه خرم آباد و فلک الافلاک شناخته شده و از یادگارهای شهر کهن شاپورخواست است که بنای اولیه آن را به زمان شاپور اول ساسانی در قرن سوم میلادی نسبت می دهند.

وسعت تقریبی این بنا حدود پنج هزار و ۳۰۰ متر مربع شامل هشت برج، ۲ صحن و ۳۰۰ جان پناه بوده که ارتفاع بلندترین دیوار تا سطح تپه ۲۳ متر و از سنگ، آجر، خشت، ملات، گچ و آهک ساخته شده است.