قشم - ایرنا - رییس اداره تبلیغات اسلامی قشم از برگزاری مراسم معنوی اعتکاف در ۶ مسجد سرزمین آب و آفتاب در کنار آب های فیروزه ای خلیج فارس خبر داد

حجت الاسلام احمد غلامی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای برگزاری مراسم اعتکاف در شهرستان قشم مسجد النبی(ص) در میدان شهدای گمنام(ویژه برادران)، مسجد امیرالمومنین(ع) در میدان ولایت(ویژه خواهران)، مسجد حضرت ابوالفضل(ع) در چهار راه برگ سبز (ویژه نوجوانان)، مسجد امام حسن(ع) روستای سَلَخ(ویژه خواهران و برادران)، مسجد امام جعفر صادق(ع) روستای رَمکان(ویژه خواهران) و مسجد امام علی(ع) روستای باغ بالا (ویژه برادران) انتخاب شده اند.

وی ادامه داد: ثبت نام از متقاضیان شرکت در این مراسم معنوی برای شهر قشم در حوزه های علمیه برادران و خواهران و اداره تبلیغات اسلامی این شهرستان و برای سه روستای یادشده در مساجد آغاز شده و تا روز پنجشنبه ۱۳ بهمن ماه ادامه دارد.

رییس اداره تبلیغات اسلامی قشم توضیح داد: حداقل سن معتکفین برای مردان ۱۵ سال و برای زنان ۱۳ سال است.

حجت الاسلام غلامی با بیان اینکه یکی از ویژگی های مراسم معنوی اعتکاف امسال در شهرستان مرزی قشم بین المللی بودن این مراسم است، افزود: در این مراسم شماری از دانشجویان جامعه المصطفی (ص) ‌ از چند کشور جهان هم حضور دارند.

اعتکاف به عنوان پدیده ای که طی دهه گذشته در نظام جمهوری اسلامی به عنوان یک سنت حسنه احیا شد، محلی برای خلوت و گوشه نشینی بنده خاکی در برابر ذات پاک و مطهر خالق است.

این مراسم هر ساله، از سحرگاه سیزدهم رجب همزمان با میلاد مولود کعبه حضرت امیر المومنین علی (ع) - (نخستین روز از ایام البیض) آغاز و تا ۱۵ رجب ادامه دارد.

اعتکاف تلاشی است تا انسان گرفتار در غرقاب روزمرگی ها از فضای دل مشغولی هایش به سوی خدای خویش رجعت کند و با خود سازی، محاسبه نفس، توجه به نیایش، نماز و روزه و تلاوت قرآن و استمداد از آستان قدس ربوبی از برکات این ایام بهره مند شوند.

سفر پربرکت ایام البیض در ماه مبارک رجب حرکتی است تا انسان ها در زلال کوثرش، پلیدی ها را از خود پاک کرده و روح و جان را در فضایی آکنده از معنویت صیقل دهند.

اعتکاف در لغت به معنی اقامت کردن و ماندن در جایی و ملازم بودن با چیزی است ولی در شرع مقدس اسلام، اقامت در مکانی مقدس به منظور تقرب جستن به خداوند متعال است.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌ های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌ های خلیج فارس گسترده شده است.