تهران- ایرنا- بر اساس جدیدترین نظرسنجی صورت گرفته در ژاپن، نزدیک به ۷۸ درصد از پاسخ دهندگان می گویند خواستار برگزاری انتخابات سراسری قبل از اعمال افزایش مالیات توسط دولت برای تامین بودجه دفاعی هستند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از کیودو، فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن در حال حاضر به سبب افزایش بودجه دفاعی تحت فشار شدید قرار دارد.

بر اساس این گزارش، ۷۷.۹ درصد از مردم ژاپن خواستار برگزاری انتخابات شده اند تا به نوعی میزان محبوبیت کیشیدا را در بوته آزمایش قرار دهند.

در شرایطی که توکیو قصد دارد به منظور بله چالش کشیدن چین و دفاع از خود در برابر تهدیدات کره شمالی بودجه دفاعی خود را افزایش دهد، ۱۹.۳ درصد از مردم ژاپن می گویند این کار ضرورتی ندارد.

در این نظرسنجی که به صورت تلفنی برگزار شد، میزان محبوبیت کیشیدا به ۳۳.۴ درصد رسید. همچنین شمار مخالفان وی به ۴۹.۹ درصد رسیده است.

این نظرسنجی همچنین نشان داد که ۶۲.۰ درصد از تصمیم اخیر دولت برای کاهش وضعیت حقوقی ویروس کرونا در ماه مه به همان دسته انفلوانزای فصلی و سایر بیماری های عفونی شایع حمایت می کنند که یک تغییر عمده است که به عادی سازی فعالیت های اجتماعی و اقتصادی کمک می کند.

به دنبال افزایش تحرکات موشکی کره شمالی و افزایش قدرت و نفوذ چین در جهان، ژاپن تصمیم دارد در سال جاری ۲۰۲۳ علاوه بر افزایش بودجه نظامی، ساختار دفاعی خود را نیز بازسازی و تغییر دهد.

ژاپن از دسامبر سال گذشته میلادی اقداماتی را با هدف تقویت سیستم دفاعی خود آغاز کرده است.

در اقدامی بی سابقه پس از جنگ جهانی دوم، دولت فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن اعلام کرد این کشور تصمیم گرفت از سال مالی ۲۰۲۳ مبلغ ۳۲۶ میلیارد دلار را به تقویت دفاعی این کشور اختصاص دهد. این در حالیست که این رقم در سال ۲۰۱۹ میلادی ۲۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بود.

ژاپن همچنین در لایحه اش برای بودجه نظامی سال ۲۰۲۳ ضمن قصدش برای افزایش ۲۶ درصدی بودجه نظامی خود برنامه‌های مختلفی برای خرید انواع تسلیحات پیشرفته از جمله ۱۶ فروند جنگنده اف-۳۵ را دارد.

ژاپن قصد دارد برنامه‌هایی نیز برای تقویت و گسترش ذخایر مهمات و همچنین تقویت توانمندی ارتش موسوم به "نیروی دفاع شخصی" برای استقرار سریع سرباز و تجهیزات در جزایر سمت جنوب غربی ژاپن در صورت افزایش تنشها با چین اجرا کند.

به باور کارشناسان، یکی از مهمترین ویژگی های ژاپن تعهد این کشور به دستیابی "قابلیت های ضد حمله" است که به آن اجازه میدهد در مواقع اضطراری مستقیما به خاک دشمن حمله کند.

این در حالیست که ژاپن در قانون اساسی پس از جنگ خود که توسط آمریکا نوشته شده، از حق جنگ و ابزارهای انجام آن منع شده است.