تهران – ایرنا – اعلام خبر احداث دومین خط لوله انتقال گاز از الجزایر به ایتالیا بدون عبور از خاک تونس، واکنش‌ها و نگرانی‌هایی را در این کشور برانگیخت.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از روزنامه «الشروق الیومی» الجزایر، سخنان اخیر «عبدالمجید تبون» رئیس جمهوری الجزایر مبنی بر احداث دومین خط لوله گاز الجزایر به ایتالیا از مسیر جزیره ایتالیایی «ساردینیا» و بدون عبور از خاک تونس، جنجال سیاسی و رسانه ای گسترده ای در تونس ایجاد کرد و به نگرانی درباره تکرار آنچه در مورد مغرب در سال ۲۰۲۱ انجام شد، دامن زد.

این روزنامه نوشت: هرچند خبر درباره این پروژه در سفر هفته گذشته «جورجیا ملونی» نخست وزیر ایتالیا به الجزایر اعلام شد، اما این پروژه قدیمی به نام «گالسی» است و در آستانه اجرا، در شرایط مرموزی متوقف شد. در آن زمان تقاضای انرژی در جهان مثل امروز شدید نبود اما اکنون به دلیل بحران اوکراین و پیامدهای آن، بر اهمیت موضوع انرژی و این طرح انتقال گاز افزوده شده است.

در پی سخنان تبون، محافل رسانه ای در تونس این طرح را به کانون بحث بین کارشناسان، متخصصان این حوزه و اهالی رسانه تبدیل کردند.

در این مباحث همچنین به تصمیم مقامات الجزایری در سال ۲۰۲۱ مبنی بر عدم تمدید قرارداد خط لوله گاز الجزایر به اسپانیا که از خاک مغرب عبور می کند، اشاره شده؛ امری که باعث خسارات سنگینی به مغرب شد، بویژه این مساله زمانی رخ داد که قیمت این ماده حیاتی بسیار رویایی بود و در پی این تصمیم، اقتصاد مغرب دچار آسیب شد و ارزش برابری درهم به شکل بی سابقه سقوط کرد.

الشروق الیومی اضافه کرد: برغم نگرانی‌هایی که برخی محافل تونسی ابراز کرده‌اند، چند متخصص تونسی، این دو طرح را غیرقابل مقایسه می دانند زیرا (بر خلاف رابطه با مغرب) روابط الجزایر و تونس در بهترین حالت خود قرار دارد، ضمن این که تبون، درباره بستن خط لوله در دست احداث «ترانس ماد» سخنی نگفته است.

همچنین پروژه خط لوله جدید، به گفته متخصصان تونسی، به منظور افزایش صادرات گاز الجزایر به ایتالیا در راستای توافقنامه های امضا شده از آوریل گذشته مطرح و تنها برای انتقال مقادیر اضافی قید شده در قراردادهای جدید ایجاد می شود و جای خط لوله قدیمی را نخواهد گرفت، هرچند احداث این خط لوله، اهداف دیگری نیز دارد که علاوه بر انتقال گاز، به انتقال برق، هیدروژن سبز و آمونیاک نیز مربوط می شود.

الشروق الیومی در ادامه گزارش خود به تفصیل به تفاوت روابط گرم و صمیمانه الجزایر و تونس از یکسو و روابط خصمانه مغرب با الجزایر از سوی دیگر پرداخته تا نشان دهد که نگرانی تونسی ها از اجرای طرح جدید لوله انتقال گاز، خیلی بجا نیست.

به گزارش ایرنا، در جریان سفر «جورجیا ملونی» نخست وزیر ایتالیا به الجزایر، اوایل بهمن ماه امسال، مقام‌های دو طرف توافقنامه انتقال گاز از الجزایر به ایتالیا موسوم به خط لوله گاز «گالسی» را امضا کردند. این خط لوله در امتداد کف دریای مدیترانه تا ساردینیا (جزیره‌ای در دریای مدیترانه) امتداد خواهد داشت و طول بخش دریایی آن ۲۸۴ کیلومتر است.

خط انتقال گاز دیگری نیز از ساردینیا احداث می‌شود که گاز را به سواحل شبه جزیره آپنین در توسکانی پیومبینو واقع در غرب ایتالیا منتقل می‌کند.

ملونی پس از امضای تعدادی از توافقنامه‌های دوجانبه، الجزایر را «شریک قابل اعتماد» توصیف کرد.

نخست وزیر ایتالیا گفت: ما می‌خواهیم زمینه‌های جدیدی را برای این همکاری داشته باشیم، در زمینه‌های انرژی، سیاسی و فرهنگی این همکاری‌ها را تقویت کنیم و متعهد به مشارکت در ایجاد پل ارتباطی بین سواحل مدیترانه و برای دستیابی به ثبات در منطقه استراتژیک ایتالیا و اروپا هستیم.

رئیس جمهوری الجزایر نیز گفت که این خط انتقال گاز به ایتالیا اجازه می‌دهد تا منابع انرژی را در کل اروپا توزیع کند.

وی افزود: پروژه جدید امکان انتقال آمونیاک و برق و نه فقط گاز و هیدروژن سبز را نیز فراهم می‌کند.

پیش از این روزنامه‌های ایتالیایی گزارش داده بودند که به خاطر این توافق، ایتالیا واردات گاز خود را از الجزایر از ۲۰ به ۳۵ میلیارد متر مکعب افزایش خواهد داد.

ایتالیا همچنین قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ واردات گاز را به ۵۰ تا ۷۰ میلیارد متر مکعب سالانه برساند تا نقش یک مرکز انرژی در قاره اروپا را ایفا کند.