به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از دانشگاه تهران، سید محمد مقیمی روز دوشنبه در دیدار با جمعی از اعضای شورای مرکزی هیات دانشجویی اصحابالحسین (ع) این دانشگاه از هیاتهای مذهبی به عنوان یک ظرفیت و مزیت فرهنگی ایران نسبت به فرهنگهای دیگر نام برد و افزود: در فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب، افق جدیدی فراروی هیاتها ایجاد و مأموریت ویژهای به نام جهاد تبیین برای آنها تعریف کردند. لذا مبنای حرکتی و جهتگیری هیاتهای مذهبی در دانشگاه تهران که مزین به عنوان اصحابالحسین (ع) است باید بر اساس فرمایشات ایشان باشد.
وی با تبیین فعالیت هیاتهای مذهبی از منظر مدیریتی، گفت: فرهنگ را نمیشود دولتی اداره کرد. فرهنگ موضوعی نیست که بشود از طریق ساختارهای رسمی و با استفاده از قوانین و مقررات و الزامات قانونی آن را پیش برد بلکه لازم است ساز و کارهای مناسب برای ساماندهی فعالیت فرهنگی طراحی کرد و بخصوص در دانشگاه لازم است که ساز و کارهای عملیاتی را برای نقشآفرینی تشکلهای داوطلبانه ماموریتگرا همچون هیئت مذهبی فراهم کنیم و روابط آن با واحدهای رسمی دانشگاه در حوزههای فرهنگی و دانشجویی را بازتعریف کنیم.
استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران تصریح کرد: اتفاقات اخیری که در کشور و دانشگاه رخ داد، نشان داد که کار فرهنگی برآمده از بدنه دانشجویی هم مقبولتر و هم پایدارتر است. هر چند که درخصوص ریشههای بسیاری از مشکلات رفتاری و ناهنجاریها، همیشه از لزوم انجام کار فرهنگی به عنوان مهمترین اقدام صحبت میکنیم ولی ساز و کارهایش فراهم نمیشود و در همین حد صحبت کردن از ضرورت فعالیت فرهنگی، متوقف میمانیم. این در حالی است که ساز و کارهایی مانند هیئت و نهادهای داوطلبانه دانشجویی میتواند در این زمینه کارساز باشد.
مقیمی اولین ویژگی هیاتهای مذهبی را داوطلبانه بودن آن دانست و گفت: هیات بهترین ساز و کار برای فعالیت فرهنگی اثرگذار است که باید آن را تقویت کنیم. گاهی فکر میکنیم تقویت هیات به معنای وابسته کردن آن به بودجه دولتی یا تعریف ساختار رسمی برای آن است. این درحالی است که این موارد خدمت به هیات نیست چراکه اگر ماهیت داوطلبانه بودن هیات و عدم وابستگی آن به نهادهای رسمی را حفظ کنیم و هر قدر استقلال هیات بیشتر باشد، قدرت تأثیرگذاری آن بیشتر است.
وی با برشمردن آثار معنوی و مادی فعالیت هیاتهای دانشجویی در فضای دانشگاه یادآور شد: هیاتهای دانشجویی با گسترش فعالیتهای خود در محیطهای دانشجویی و تشکیل حلقههای معرفتی در خوابگاهها، به عنوان مروج فرهنگی به ایفای نقش بپردازند. زنده نگهداشتن نهضت عاشورا، مبنا و شاکله هیاتهای مذهبی را شکل میدهد و انتظار میرود که ترویج فرهنگ عاشورایی در میان ذینفعان دانشگاه در سرلوحه اقدامات هیات مذهبی دانشجویی قرار گیرد.
استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران درباره مؤلفههای فرهنگ سازمانی عاشورایی که در یک مقاله علمی به آن پرداخته است، گفت: معتقدم فرهنگ سازمانی عاشورایی باید جایگزین فرهنگ سازمانی بروکراتیکی شود که در نهادها، سازمانها و دانشگاههای کشور وجود دارد. آنچه به شدت به آن نیاز داریم تسری پیدا کردن فرهنگ سازمانی عاشورایی در محیط دانشگاه است که از طریق هیاتهای دانشجویی میتوانیم مؤلفههای آن را اشاعه دهیم. رضایت الهی و قرب به خدا، بصیرت عاشورایی، حفظ شعائر الهی، مشارکت فراگیر، رفتارهای فضیلتگرایانه، جذب هدفمند و پالایش منابع انسانی، عدالتخواهی، رهبری فداکارانه، پیروی عاشقانه و تقدم انگیزههای معنوی بر مادی، از جمله مهمترین سازههای فرهنگ سازمانی عاشورایی است که به عنوان کارویژه هیاتهای مذهبی در دانشگاه قابلیت پیادهسازی دارد.
رئیس دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه فعالیت هیاتهای دانشجویی فقط مناسبتی نباشد، خاطرنشان کرد: دانشجویان فعال در هیاتهای دانشجویی که در داخل بدنه دانشجویی حضور دارند، میتوانند در جنبههای گوناگون بر طیفهای مختلف دانشجویی تأثیرگذار باشند؛ البته لازم است ضمن تأثیرگذاری بر روی دانشجویان، تأثیرگذاری اجتماعی فعالیتهای فرهنگی بر سایر اقشار جامعه را هم مورد توجه ویژه قرار دهیم که هیات اصحابالحسین (ع) این ویژگی و قابلیت را به صورت بارز دارد.
سجاد علایی مسوول هیات اصحابالحسین (ع) نیز در این نشست، به سابقه شکلگیری اولیه این هیات دانشجویی در اواخر دهه ۸۰ در کوی دانشگاه و گسترش فعالیت آن از نیمه دهه ۹۰ تاکنون اشاره کرد. وی فعالیت ۲۰۰ خادم دانشجو در این هیئت دانشجویی با ۵ تا ۶ هزار نفر مخاطب را یک نقطه قوت برای جریان فرهنگی دینی در دانشگاه دانست و تاکید کرد: جهاد تبیین نیازمند یک شبکه تبیینگر است و هیئت این قدرت را دارد.
به گفته اعضای این هیات، امورات آن از طریق شبکه خیرین به گستره ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر اداره میشود.