مهاباد - ایرنا - رییس اداره راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای مهاباد گفت: به علت بارش برف و کولاک تردد وسایل نقلیه در گردنه‌ها و محورهای کوهستانی این شهرستان فقط با زنجیر چرخ امکان‌پذیر است.

رحمت نویدنیا روز سه‌شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بارش برف و کولاک در گردنه «زمزیران» در محور مهاباد - سردشت و گردنه «قره‌بلاغ» در محور مهاباد - بوکان همچنین باعث کاهش دید افقی به ۱۰ متر شده است.

وی افزود: علاوه بر این ۲ گردنه، تردد خودروها در محور مهاباد - پسوه و جاده‌های روستایی در بخش خلیفان این شهرستان و گردنه «جواله‌ره‌شان» نیز به علت بارش برف بدون زنجیر چرخ ممکن نیست.

رییس اداره راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای مهاباد با اشاره به شروع عملیات راهداری از ساعت سه بامداد امروز گفت: هم اکنون بارش برف در تمام محورهای این شهرستان گزارش شده اما با تلاش ماموران راهداری هیچ کدام از محورهای بین شهری و روستایی مهاباد مسدود نشده است.

وی تاکید کرد: با توجه به بارش برف در محورهای مواصلاتی به‌ویژه در گردنه‌ها، رانندگان از تردد غیرضروری در این محورها خودداری کرده و در صورت لزوم، عملکرد مناسب سیستم روشنایی، بخاری و سیستم ترمز خودرو خود را بررسی و سپس اقدام به حرکت کنند.

وی از مسافرانی که این شهرستان را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند، خواست تا قبل از سفر از وضعیت جاده‌ها با شماره‌ تلفن گویای ۱۴۱ و یا شماره ثابت ۴۲۴۲۲۵۵۹ آگاهی پیدا کنند.

هم‌اکنون علاوه بر راهدارخانه مرکزی، چهار راهداری در روستاهای کیتکه (گردنه جواله ره شان)، کله گاوی(گردنه زمزیران)، گردنه قره‌بلاغ (مسیر مهاباد - بوکان) و راهدارخانه دارلک (مسیر مهاباد ارومیه) فعال شده است.

در بخش روستایی نیز ۲ راهدارخانه سیار در مسیرهای روستاهای آفان و سیاقول، کار برفروبی و بازگشایی محورهای روستایی این شهرستان را بر عهده دارند.

مهاباد دارای ۸۳۵ کیلومتر راه شامل ۳۵ کیلومتر بزرگراه، ۱۱۷ کیلومتر راه اصلی ۷۱ کیلومتر راه فرعی و ۶۱۲ راه روستایی آسفالت و شوسه است.

طبق اعلام اداره هواشناسی مهاباد با ورود موج بارشی به منطقه بارش برف در شهرستان های جنوب آذربایجان غربی تا روز چهارشنبه به صورت متناوب ادامه دارد.

روابط عمومی آموزش و پرورش مهاباد نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد به دلیل بارش برف مراکز پیش دبستانی و مدارس ابتدایی در مناطق شهری و تمامی مقاطع تحصیلی در مناطق روستایی این شهرستان در نوبت صبح تعطیل و آموزش‌ها در بستر شاد انجام خواهد شد.

مهاباد با ۲۶۰ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است.