رشت - ایرنا - مدیرکل شرکت بیمه ایران گیلان با اشاره به فعالیت ۲۴ شرکت بیمه در گیلان و عملکرد مطلوب آنان گفت: صنعت بیمه در استان بیش از ۱۵ هزار شغل مستقیم ایجاد کرده‌ است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌الله فلکیان روز سه شنبه در آستانه چهل و چهارمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در جمع خبرنگاران گیلان در رشت اظهار کرد: فرهنگ بیمه‌ای خوبی در استان حاکم است و این فرهنگ و آشنایی مردم با بیمه، خود به خود بیمه‌ها را به سمت و سوی ارائه عملکرد خوب موظف می‌کند.

وی با بیان اینکه شرکت سهامی بیمه ایران ۱۰۰ درصد دولتی است، اضافه کرد: تکالیفی از نظر قوانین و مقررات به شرکت سهامی ایران واگذار شده ضمن اینکه بقیه بیمه‌ها در ساز و کار خصوصی تعریف می‌شوند، در این بین اگر چه قسمتی از سهم شرکت‌های بیمه، دانا و البرز در اختیار دولت است اما ساختار آنها خصوصی بوده و دولت در این شرکت ها سهم خود را دارد.

فلکیان با تشریح تولید حق بیمه "توسط صنعت بیمه" در گیلان خاطر نشان کرد: این صنعت سال گذشته نزدیک به ۳۰ هزار میلیارد ریال حق بیمه در استان تولید کرد و پیش بینی می‌شود در سال جاری ۴۵ هزار میلیارد ریال حق بیمه توسط شرکت‌های بیمه ای تولید شود.

وی با بیان اینکه هر گیلانی به طور متوسط یک میلیون و ۱۴۰ هزار تومان حق بیمه به بخش بازرگانی پرداخت می‌کند، اظهار کرد: ضریب نفوذ بیمه به عنوان شاخص مهم و تاثیرگذار در توسعه یافتگی استان با ۲.۲۷ درصد رتبه چهارم کشوری را به خود اختصاص داده‌است.

مدیرکل شرکت بیمه ایران استان ادامه داد: بیش از ۹۰ درصد حق تولیدی بیمه توسط هفت تا هشت شرکت بیمه‌ای گیلان ایجاد می‌شود و بیمه ایران با تقریبا ۳۰ درصد حق بیمه تولیدی رتبه اول را بین شرکت‌های بیمه‌ای استان دارد.

وی با بیان اینکه شرکت‌های بیمه با ۵۸ شعبه در گیلان به مردم خدمات‌دهی می‌کنند، اضافه کرد: بیمه ایران با ۱۰ شعبه در استان سعی کرده تا فرآیند خدمات دهی به مردم راحت تر و آسان‌تر باشد.

وی اظهار کرد: کار فروش شرکت‌های بیمه در استان با جذب حدود چهار هزار و ۵۰۰ نماینده فروش از جوانان تحصیلکرده لیسانس تا دکتری انجام می‌شود.

نفوذ ۷۰ درصدی بورس در گیلان

سرپرست تالار بورس منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در این استان از کد بورس برخوردارند، افزود: ضریب نفوذ ۷۰ درصدی بورس در استان، نشانگر ایجاد ظرفیت بزرگ بورس برای گردآوری سرمایه کوچک و هدایت به بخش صنایع و بنگاه‌های اقتصادی است.

دکتر حافظ محفوظی روز سه شنبه در این نشست خبری اظهار کرد: ارزش معاملات توسط سهامداران در ایستگاه‌های معاملاتی مستقر در کارگزاری‌های استان طی ۹ ماه امسال "از ابتدای سال تا پایان آذر" حدود ۱۶۰ هزار و ۶۴۶ میلیارد ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۷۷ درصد رشد یافته‌است.

وی با بیان اینکه حدود ۲۷ هزار و ۷۴۰ میلیارد ریال نیز مربوط به بازار سهام بوده اظهار کرد: در این مدت ۱۲۶ هزار و ۳۹۹ میلیارد ریال "از کل معاملات" نیز مربوط به بازار صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله است.

سرپرست تالار بورس منطقه‌ای گیلان اضافه کرد: تنوع بازارها در بورس اوراق بهادار این امکانات را فراهم می‌کند تا شرکت‌ها با هر سرمایه‌ای به بازارهای سرمایه دسترسی داشته باشند.

وی اظهار کرد: تالار بورس منطقه‌ای گیلان آماده ارائه آموزش و مشاورهای مورد نیاز برای پذیرش شرکت‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی علاقمند و تامین مالی شرکت‌ها و شهرداری‌ها در قالب اوراق مشارکت است.