اهواز - ایرنا - معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران گفت: رویکرد اصلی سازمان شیلات توسعه آبزی پروری در منابع دریایی و قفس باهدف حفظ ذخایرآبزیان دریایی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا مهدی شکوری روز سه‌شنبه در دومین همایش منطقه‌ای آبزی پروری در پژوهشکده آبزی پروری آب‌های جنوب کشور در اهواز بیان کرد: مهمترین ارکان سازمان شیلات برای تحقق برنامه هفتم توسعه، کاهش مصرف آب شیرین و تولید با آب‌های شور، لب شور و دریایی ( آبزی پروری دریایی، پرورش ماهی در قفس)، کاهش استفاده از زمین، استفاده از گونه‌های مختلف مقاوم به کم آبی با رشد سریع‌تر ، ارزان سازی تولید و تولید در قالب زنجیره ارزش است.

وی شروع آبزی پروری دریایی را از دهه پیش عنوان و هدف کنونی سازمان شیلات را توسعه پایدار آن با جلب مشارکت سرمایه گذاران، بهبود وضعیت بازار و تقاضای محصول و سرمایه گذاری در بخش بازار خارجی و صادرات بیان کرد.

معاون توسعه آبزی پروری شیلات ایران، گلوگاه این رویکرد را تکثیر و پرورش ماهیان دریایی با وجود موفقیت ها در بومی‌سازی صنعت قفس خواند و افزود: رسیدن به این امر نیازمند تلاش محققان و سرمایه گذاران بخش خصوصی در دستیابی به زیست فن تکثیر گونه‌های مختلف ماهیان دریایی و ایجاد تنوع گونه‌ای در آبزی پروری دریایی است.

شکوری افزود:خوشبختانه با ارتقای دانش مدیریت مزارع پرورش آبزیان، تولید خوراک‌های اقتصادی و پیشرفت تجهیزات راه اندازی مزارع پرورشی پس از دو دهه با موفقیت همراه شده است.

وی گفت: زمانی میزان معمول تولید ماهی قزل آلا ۱۰ کیلوگرم در مترمربع در سیستم های پرورشی معمول بود، اما هم اکنون با پیشرفت هایی در زمینه تهیه خوراک به ۶۰ کیلوگرم در متر مربع رسیده است.

شکوری، رویکرد سازمان شیلات ایران برای توسعه آبزی پروری داخلی را گسترش سامانه‌های نیمه متراکم، مداربسته با استفاده از آب و زمین کمتر و انطباق با الزامات بهداشتی و زیست‌محیطی بیان کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خوزستان نیز در این همایش در سخنانی از نقش اثرگذار خوزستان در ارتقای سهم تولیدات شیلاتی در دولت سیزدهم خبر داد.

آقارضا فتوحی با اشاره به برنامه ارتقای تولیدات شیلاتی خوزستان تا ۵۰۰ هزار تُن در سال در دولت سیزدهم افزود:این افزایش با توجه به ظرفیت‌های موجود در خوزستان و نهادهای علمی پشتیبانی کننده مانند پژوهشکده آبزی پروری امکان پذیر است.

وی گفت: فعالیت کارگاه‌های فرآوری و عمل‌آوری، دسترسی به آب‌های آزاد و مرز مشترک را محرک بازاریابی و صادرات است از این رو جایگاه صنعت شیلات در خوزستان به عنوان پایتخت اقتصادی ایران در کنار دیگر بخش‌های اقتصادی مانند نفت و پتروشیمی ، ویژه است.

فتوحی، پیگیری همه دستگاه های ملی در بحث تامین اعتبار و ایجاد کارگروه‌های مختلف برای توسعه صنعت شیلات که منجر به اشتغال زایی، افزایش تولید و ارز آوری خواهد شد را ضروری خواند و ادامه داد: ساماندهی آب‌های جاری، زیرزمینی، دریا، دریاچه‌های پشت سد، تخصیص اراضی، تامین اعتبار برای اراِیه تسهیلات و ایجاد زیر ساخت‌ها و افزایش تراکم در واحد سطح می تواند تولید آبزی پروری را اقتصادی‌تر کند.