محمد شکیبی نسب روز سهشنبه در آیین انعقاد تفاهمنامه یاد شده در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: در ۱۰ ماهه امسال بخش کانتینری در بندر بوشهر با رشد نزدیک به ۴۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۵۰ هزار و ۴۳۴ تی.ایی.یو کانتینر رسیده که این مهم نویدبخش رشد ترافیک در این بندر است.
وی بیان کرد: پیشبینی شده با خطر کشتیرانی جدید راه اندازی شده ترغیب و تسهیل فعالیت صادرکنندگان و واردکنندگان به استفاده از بستر بندر بوشهر بخوبی محقق شود چراکه هم اکنون بخش قابل توجهی از صادرات آبزیان استان بوشهر از بنادر همجوار نجام میشود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر ادامه داد: پیش بینی شده این خط جدید و بین المللی با ارائه تسهیلات مناسب به صاحبان کالا و صادرکنندگان به توجیه پذیری هزینه تمام شده صادرات از مبدا بوشهر در مقایسه با سایر بنادر و همچنین رونق بازاریابی در بندر بوشهر و بهبود حجم واردات و صادرات در این بندر کمک موثری کند.
وی بیان کرد: مدت اجرا قرارداد منعقد شده ۶ ماه است که با توافق طرفین قابلیت تمدید دارد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر ادامه داد: تخفیف انبارداری کانتینرهای خالی (مشروط به بارگیری بر روی شناور برای حمل دریایی و تا سقف ۷۵ روز به میزان ۱۰۰ درصد تخفیف)، تخفیف هزینه جابجایی ترمینالی (THC) کانتینر جهت بارگیری به منظور صادرات و تخفیف ارائه خدمات مانیتورینگ کانتینرهای یخچالی صادراتی و وارداتی به میزان ۵۰ درصد به صاحبان کالا از جمله مزیت های خط جدید کشتیرانی بندر بوشهر - کشورهای حوزه خلیج فارس است.
شکیبی نسب ادامه داد: تخفیف انبارداری کانتینرهای پر صادراتی(خشک و یخچالی) تا سقف ۳۰ روز به میزان ۱۰۰ درصد (به شرط بارگیری بر روی کشتی و صادرات از دریا به صاحبان کالا، تخفیف ۱۰ درصد در هزینه جابجایی ترمینالی THC)) کانتینرهای صادراتی به منظور بارگیری بر روی شناور (در صورتی که بیش از ۵۰۰ باکس کانتینر عملکرد داشته باشند) از دیگر مزیتهای گنجانده شده در تفاهمنامه منعقد شده برای فعالیت خط جدید کشتیرانی بوشهر- کشورهای حوزه خلیج فارس به شمار می رود.
وی اظهار کرد: عدم دریافت دیماند و اضافه کاری گروه های عملیاتی و ستادی در روزهای تعطیل و تعدیل و جبران هزینه های خط کشتیرانی براساس دفترچه تعرفه سازمان بنادر مزیت دیگر خط جدید کشتیرانی در بندر بوشهر است.
شکیبی نسب ادامه داد: براساس تفاهمنامه شرکت کشتیرانی موظف است برای هر باکس کانتینر صادراتی جدید از مبداء بوشهر نسبت به هزینه در کرایه حمل به صاحب کالا تخفیف ویژه دهد که در این صورت اپراتور نیز به میزان ۲۰ دلار به صاحبان کالا تخفیف خواهد داد.
وی تاکید کرد: همچنین براساس تفاهمنانه شرکت کشتیرانی باید بصورت منظم دو سرویس کانتینری در ماه ( هر دو هفته یک سرویس ) به بندر بوشهر اختصاص دهد.
شکیبی نسب افزود: در این زمینه پیش بینی شده با برگزاری نشست های کارشناسی نسبت به رصد بازارهای صادراتی و شناسایی فرصت ها اقدام شود که بدون تردید این مهم گامی بلند برای ایجاد رونق روزافزون در بندر بوشهر است.
وی یادآور شد: در خط کشتیرانی بوشهر - کشورهای حوزه خلیج فارس برای تسهیل در صادرات آبزیان نیز شمار قابل توجهی کانتیر یخچالی ۴۰ فوت با نرخ توافقی و رقابتی بصورت اجاره بلندمدت پیش بینی شده که این مهم گامی در جهت رونق صادرات محصولات شیلاتی استان به شمار می رود.
شکیبی نسب ادامه داد: راه اندازی خط بوشهر-جبل علی نیز در دستور کار اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر قرار دارد که اکنون فراهم سازی مقدمات آن در حال انجام است.