تهران- ایرنا- نماینده ویژه رئیس‌جمهور در سواحل مکران با بیان اینکه فعالیت‌ها در توسعه مکران نباید در حد رفع تکلیف باشد، باید با تمرکز روی اولویت‌هایی که نقش اساسی دارند، در یک بازه زمانی کوتاه عقب‌ماندگی تاریخی در حوزه مکران را جبران کنیم.

به گزارش حوزه دولت ایرنا، «حسین دهقان» در آیین رونمایی از سه طرح بزرگ عقیق، مشکات و نام در سواحل مکران با تأکید بر شرایط و قابلیت‌های فروان این منطقه، اظهار داشت: ما در حوزه مکران یک عقب‌ماندگی تاریخی داریم که باید در بازه زمانی کوتاهی از نظر من بیش از 5 تا 6 سال نیست، آنرا جبران کنیم. اگر می‌خواهیم جایگاه، نقش و کارکردی برای مکران قائل شویم، فقط همین مقدار وقت داریم.

دبیر شورای توسعه مکران خطاب به نمایندگان ارگان‌ها و وزارتخانه‌های مختلف که در این مراسم حضور داشتند، متذکر شد: شما به هیچ عنوان قرار نیست به عقب برگردید؛ چراکه نگاه ما به جلو و کارهایی‌ست که در پیش داریم؛ بنابراین باید انرژی خود را روی اولویت‌هایی که نقش اساسی در کار ما دارند متمرکز کنیم تا بتوانیم با گام‌های بلند به آنچه می‌خواهیم برسیم.

دهقان با تأکید بر اینکه ما باید از معضلات و مشکلات مدیریتی عبور کنیم، خاطرنشان کرد: ما در این مجموعه نه دنبال عقبگرد، نه دنبال مقصر، نه دنبال متهم‌سازی و نه دنبال بررسی کوتاهی‌های عامدانه جفاهای جاهلانه هستیم.

نماینده ویژه رئیس‌جمهور در سواحل مکران بر لزوم خلق منابع مالی در این اقدامات تأکید کرد و گفت: اگر تصور ما بر این است که می‌توانیم منابع خیلی عظیمی را بسیج و منتقل کنیم، چنین چیزی نیست؛ بنابراین راهی نداریم جز اینکه هر کسی بتواند در حوزه خودش خلق منبع درآمد کند و این خلق منبع از چند روش از جمله خلاقیت و هم افزایی امکان‌پذیر است.

دهقان بر همین اساس خاطر نشان کرد: ما باید امکانات‌مان را بر تحقق اهداف‌مان متمرکز کنیم و بسیج همگانی داشته باشیم و فعالیت‌های‌مان در حد رفع تکلیف نباشد. به یاد داشته باشید که اکنون خدا به همه ما توفیق داده و این فضای لایتناهی را فراهم کرده و شکر این نعمت این است که در این فضای ایجاد شده برای کشور و مردم محلی یک اتفاقی را رقم بزنیم.

انعقاد دو تفاهمنامه برای توسعه مکران

در حاشیه این مراسم تفاهم‌نامه‌هایی بین دبیرخانه شورای توسعه مکران و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و معاونت تعاون وزارت کار و رفاه اجتماعی منعقد شد.

سه طرح عقیق (توانمندسازی اقتصادی شهروندان حوزه مکران)، مشکات (مهارت‌های شبکه کارآفرینی ایده‌های توانمند) و بام (برترین آموزش‌های محلی منطقه مکران) با تأکید بر توانمندسازی شهروندان بومی مکران و استان سیستان و بلوچستان کلید خورده است.