تهران-ایرنا- مارین لوپن رهبر فراکسیون اتحاد ملی فرانسه در پارلمان این کشور گفت: دخالت ناتو در اوکراین ممکن است به جنگ جهانی سوم منجر شود.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، مارین لوپن سه‌شنبه در جلسه پارلمان فرانسه (مجلس سفلای این کشور) که با حضور الیزابت بورن نخست‌وزیر فرانسه برگزار شد، درباره وضعیت اوکراین اظهار کرد: در صورتی که ناتو به امید یک پیروزی فرضی (برای کی‌یف) به مشارکت حداکثری در جنگ اوکراین اقدام کند، احتمال بسیار زیادی وجود دارد که این درگیری به جنگ جهانی سوم منجر خواهد شد.

وی افزود: تامین تدریجی سلاح‌های تهاجمی برای نیروهای نظامی اوکراین می‌تواند این درگیری را به یک جنگ صدساله تبدیل کند.

رهبر بزرگ‌ترین جناح اپوزیسیون دولت فرانسه در مجلس این کشور خاطرنشان کرد: با عرضه تسلیحات دفاعی مخالف نیست اما خواستار «طرح سوال در مورد شدت گرفتن بیش از پیش درگیری‌ها در جنگ اوکراین که عواقب آن مشخص نیست» شد.

لوپن تاکید کرد: ادامه این درگیری ممکن است برای همیشه توازن قدرت را در جهان تغییر دهد.

این سیاستمدار فرانسوی گفت: این درگیری تاکنون منجر به قطع روابط اروپا و روسیه شده و مسکو را به شریک ممتاز پکن و دهلی‌نو تبدیل کرده است.

وی تاکید کرد: وقت آن فرا رسیده است که اقدامات خود را در سمت و سوی برقراری صلح در اوکراین هدایت کنیم.

لوپن خطاب به بورن گفت: بنابراین خانم نخست‌وزیر، من رسماً از طریق شما این درخواست را از رئیس جمهور (امانوئل مکرون) مطرح می‌کنم تا به گوش جهانیان نیز برسد که لازم است یک اجلاس فراگیر برای برقراری صلح و با مشارکت همه طرف‌های درگیر در جنگ اوکراین سازماندهی شود.

به گزارش ایرنا، این سیاستمدار فرانسوی پیش از این نیز در مصاحبه‌ای با رادیو فرانس اینتر گفت: من فکر می‌کنم ارسال سلاح به اوکراین تنها جنگ در منطقه را طولانی می‌کند و در واقع غرب با ارسال سلاح نشان داده به دنبال صلح و راه‌حل مسالمت آمیز نیست.

وی افزود: تامین کنندگان سلاح برای اوکراین به خصوص سلاح‌های سنگین جنگ را طولانی می‌کنند.

لوپن تاکید کرد که مناقشه اوکراین تنها از طریق گفت وگو حل می‌شود. ساده لوحانه است که فکر کنیم حمله اوکراین می‌تواند به درگیری پایان دهد. این درگیری باید متوقف شود و تنها راه خروج از بحران، راه حل نظامی نیست بلکه دیپلماتیک است.