رشت- ایرنا-- مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان گیلان در دیدار با سفیر بلاروس، مسیر تجاری با بلاروس از گیلان را هموارتر دانست و گفت: ظرفیت‌های صنعتی و امکانات تجاری گیلان می‌تواند مسیر برقراری تبادل تجاری کشور با بلاروس را تسهیل کند.

به گزارش ایرنا، تیمور پورحیدری شامگاه روز سه شنبه در نشست مشترک با سفیر بلاروس و هیأت تجاری همراه وی در منطقه آزاد انزلی، گیلان را قطب صنعت سلولزی و صنایع چوبی کشور اعلام کرد و افزود: اشتراکات صنعتی مناسب در بخش تولیدات سلولزی و صنعت چوب بین دو کشور، به هم افزایی و همکاری در این زمینه منجر خواهد شد.

وی با اشاره حُسن نظر تیم تجاری اعزامی از بلاروس گفت: تجار و بازرگانان جمهوری بلاروس در برقراری ارتباط با ایران مصمم هستند که این امر به توسعه روابط در زمینه‌های مختلف محصولات صنعتی به ویژه غذایی و سلولزی کمک خواهد کرد.

پورحیدری بیان کرد: واحدهای صنعتی دانش بنیان و فناوری گیلان به دلیل ساخت ماشین آلات غذایی با کیفیت به بیش از ۱۰۰ کشور دنیا صادرات دارند و افزون بر ۶۵ برند ملی صاحب‌نام در گیلان فرصت مناسبی برای توسعه‌ حجم مبادلات تجاری و روابط اقتصادی با بلاروس فراهم کرده است.

سفیر جمهوری بلاروس در ایران نیز با استقبال از گسترش روابط تجاری و صنعتی با گیلان اظهار کرد: بلاروس ظرفیت‌های مطلوبی در حوزه‌های صنعتی به ویژه چوب و سلولزی دارد که از مشترکات دو کشور بوده و می‌تواند در تبادلات تجاری کشورها تاثیر گذار باشد.
دمیتری کالتسوف با تاکید بر ممنوعیت خروج چوب خام از بلاروس گفت: برای تامین مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات صنعت سلولزی گیلان می‌توانیم سالانه بیش‌از دو میلیون تن انواع چیپس چوب را به منظور تامین مواد اولیه شرکت‌های تولید کننده اوراق فشرده به گیلان صادر کنیم و در این راستا واردات مواد غذایی و میوه از ایران به بلاروس برای ما حائز اهمیت است. ظرفیت‌های بندری، امکانات زیرساختی و لجستیکی برای توسعه مبادلات تجاری دو کشور از دیگر محورهای گفت‌وگو بین تیم های مذاکره کننده بود.

بیش از دو هزار کارخانه صنعتی توانمند با محصولات متنوع در استان گیلان فعال هستند.