تهران- ایرنا- سخنگوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر این که تولیدات علمی در ایران از رشد متوازن کمی و کیفی برخوردار است، گفت: ۳۵ درصد تولید مقالات در ایران با همکاری دانشگاه ها و پژوهشگران خارجی انجام می شود و این اتفاق بسیار مبارکی است.

علی شمسی پور در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا درباره تعاملات بین المللی این در عرصه علمی افزود: مشارکت علمی به این معنا است که دانشگاه های دنیا و پژوهشگران خارجی حوزه علم و فناوری، اعضای هیات علمی و متخصصان ایرانی را قبول دارند و این نشان دهنده دستیابی به بخش های مرجعیت علمی است.

وی یادآور شد: در گذشته انتقاد می شد که تولیدات علمی ایران از جهت کمی رشد می کند، در حالی که از جهت کیفی هم دقیقا همان رتبه کمی را در دنیا داریم. ایران در تولیدات علمی ایران از لحاظ کمی رتبه پانزدهم دنیا را دارد و از لحاظ کیفی هم دقیقا در رتبه پانزدهم است.

سخنگوی وزارت علوم خاطرنشان کرد: مقالات علمی ایران در نشریات معتبر دنیا چاپ می شود و به آن استناد علمی می شود که نشان می دهد مقالات علمی کشور از لحاظ کمی و کیفی متوازن رشد کرده اند.

تشریح دستاوردهای معجزه آسای علمی و فناوری کشور برای مردم ضروری است

شمسی پور تشریح دستاوردهای معجزه آسای علمی و فناوری کشور برای مردم را ضروری دانست و گفت: تبیین دستاوردها هم برای جامعه امیدبخش است و همچنین وحدت و انسجام ملی را افزایش می دهد، در واقع با این دستاوردها می گوییم همه تلاش می کنیم ایران را به پیش ببریم و مردم به آینده کشور و تلاش مسوولان امیدوار باشند.

وی بار دیگر با تاکید بر این که امروز به به وحدت ملی و امیدبخشی احتیاج داریم، اظهار داشت: دستاوردهای کشور در طول انقلاب اسلامی شبیه معجزه است چرا که شیب فوق العاده زیادی داشته است و این شیب در همه زمینه ها مشخص است به عنوان مثال تربیت نیروی انسانی تحصیلکرده و متخصص توسط دانشگاه های کشور که در واقع مراکز آموزش عالی تبدیل به یک کارخانه انسان سازی شده است.

مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: در واقع نیروی انسانی متخصص، متعهد و مورد نیاز جامعه به بهترین وجه توسط دانشگاه های کشور تامین می شود؛ شاید به خوبی از این نیروها استفاده نمی شود اما دانشگاه وظیفه خود را انجام می دهد و ما سالانه چند میلیون دانشجو داریم.

شمسی پور به دستاوردهای انقلاب اسلامی در بخش آموزش عالی اشاره کرد و گفت: در طول سال های پس از انقلاب شمار دانشجویان به بیش از سه میلیون نفر رسیده است و تعداد فارغ التحصیلان و تولیدات مقاله و ثبت اختراعات افزایش چشمگیری داشته است.

وی افزود: در بحث فناوری پیشرفت های زیادی کردیم و حرکت را در این فرآیند ۴۴ ساله از آموزش و پژوهش به سمت فناوری برده ایم، در حالی که قبل از انقلاب به این سمت نرفته بودیم. در حوزه اشتغال هم سهم اشتغال دانش بنیان ها در کشور در حال افزایش است که نشان می دهد در حوزه فناوری و پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان سرمایه گذاری ویژه ای شده است.

نزدیک به ۳۰ درصد هیات علمی دانشگاه ها زنان هستند

سخنگوی وزارت علوم همچنین درباره حضور زنان در جامعه بویژه دانشگاه ها تصریح کرد: حضور زنان در اوایل انقلاب در دانشگاه ها شاید به این شکل نبود، در حال حاضر تقریبا ورودی‌های دختر و پسر به دانشگاه ها برابر است و بعضی سال ها تعداد ورودی زنان به دانشگاه ها بیشتراز مردان بوده است، حتی در بعضی رشته ها ورودی به دانشگاه ها اکثریت با بانوان است.

شمسی پور ادامه داد: شاید اوایل انقلاب، حضور بانوان به عنوان عضو هیات علمی محدود بود اما درصد زنان شاغل به عنوان عضو هیات علمی در کشور افزایش چشمگیری داشته است، درحال حاضر نزدیک به ۳۰ درصد هیات علمی دانشگاه ها، زنان هستند که نشان می دهد جمهوری اسلامی ایران به توانمندی بانوان باور دارد و در عمل در راستای پیشرفت کشور و استفاده از ظرفیت این قشر از جامعه گام بر می دارد.

وی یادآور شد: زنان ایرانی با وجود این که وظایف مهمی از جمله خانه داری، همسرداری و فرزندآوری را بر عهده دارند، توانستند در عرصه های مختلف پیشرفت های زیادی داشته باشند بنابراین پیشرفت ها با وجود چنین مسوولیت بزرگ زنان کم نظیر است.

سخنگوی وزارت علوم با بیان این که در اکثر رشته های اصلی دنیا یا شاید بتوان گفت در همه رشته قادر هستیم تا مقطع دکتری دانشجو تربیت کنیم، گفت: بسیاری از رشته‌هایی که در داخل کشور تدریس می شود، می توان توریسم علمی و دانشجوی خارجی داشته باشیم و این اتفاق هم در بعضی بخش ها افتاده است.