لندن – ایرنا – نماینده تشکیلات خودگردان فلسطین در لندن در مصاحبه‌ با یک شبکه تلویزیونی انگلیس، مواضع دوگانه این کشور درقبال اشغالگری در اوکراین و فلسطین را به‌چالش کشید و پرسید چرا دولت لندن رفتار متفاوتی را نسبت به روسیه و رژیم صهیونیستی بعنوان طرف‌های متهاجم نشان می‌دهد.

به گزارش ایرنا، حسام زملط این مطلب را روز چهارشنبه در پاسخ به سوال مجری شبکه خبری اسکای مطرح کرد که درباره آمار تلفات ارتش رژیم اشغال‌گر قدس توسط نیروهای مقاومت فلسطین پرسید. وی ضمن رد اتهامات وارده افزود: اگر اسرائیل چیزی برای پنهان کردن ندارد، چرا با ارجاع پرونده این مناقشه به دیوان کیفری بین‌المللی و یا دیوان بین‌المللی دادگستری که عالی‌ترین مقام‌های قضایی بین المللی هستند مخالفت می‌کند ؟ چرا از آمریکا و انگلیس برای سد کردن راه ما استفاده می‌کند؟ چون به خوبی آگاه است که روزانه مرتکب جنایت جنگی شده است، می‌داند طی ۷۵ سال گذشته وحشتناک‌ترین عملیات سرکوب علیه یک ملت را صورت داده است، می‌داند هر اقدامی که صورت داده مصداق مجازات دسته‌جمعی است؛ می‌داند هر قاضی در جهان از جمله قضات انگلیس آن ها را به جرم تکرار جنایات جنگی محکوم می‌کند.

سفیر فلسطین به سفر اخیر وزیر امور خارجه ایالات متحده به فلسطین اشغالی اشاره کرد و گفت: آنتونی بلینکن می‌گوید امید برای رسیدن به صلح در خاورمیانه کمتر شده است؛ او صحبت‌های درستی را مطرح کرد اما مساله اینجاست که آمریکا و انگلیس اقدامات اشتباهی را صورت می‌دهند.

وی از این دو کشور مدعی پرچمداری نظام مبتنی بر قانون پرسید چرا در اجرای قوانین برای دوستان و دشمنان خود تبعیض قائل می‌شوند. زملط افزود: پیش از اینکه در این برنامه شرکت کنم، تیتر خبری شبکه شما را درباره اوکراین می‌خواندم با عنوان «مقاومت اوکراین»؛ روسیه به اوکراین حمله کرده و اشغال‌گری صورت گرفته است. اسرائیل هم از نظر انگلیس فلسطین را اشغال کرده پس چرا تفاوت قائل می‌شود؟

در همین مقطع مجری برنامه، صحبت‌های سفیر فلسطین را قطع کرد و پرسید شما برای برقراری صلح چه اقداماتی را صورت داده‌اید؟ زملط پاسخ داد که فلسطین تا به امروز به تمام معاهدات و توافق های بین‌المللی عمل کرده اما اسرائیل زیر تمام تعهداتش زده است.« اکنون هم که دولت جدید روی کار آمده، دربرابر ما و شما ایستاده و می‌گوید شهرک سازی در کرانه باختری را توسعه می‌دهد.» وی هشدار داد که این قبیل رفتارهای غیرقانونی دورنمای تحقق راه‌حل تشکیل دو دولت فلسطین و اسرائیل را نابود می‌کند.

سفیر فلسطین با طرح این سوال که «جامعه جهانی چه اقدامی را در برابر اسرائیل صورت دهد» به طعنه گفت: آمریکا نیروهای مقاومت اوکراین را مسلح ، آن‌وقت در جریان ما، اسرائیلی‌های اشغال‌گر را مسلح می‌کند. زملط با بیان اینکه «اسرائیل یک رژیم سرکوبگر است که ۷۵ سال دوام آورده است» تصریح کرد: اشغال‌گری در فلسطین باید پایان یابد.

او این مطالب را در حالی بیان کرد که حملات ارتش رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین در هفته‌های اخیر تشدید شده است. سخنگوی پلیس رژیم صهیونیستی شنبه گذشته از تیراندازی یک نوجوان ۱۳ ساله فلسطینی در نزدیک شهرک سلوان در شهر اشغالی قدس و زخمی شدن ۲ صهیونیست در پی این تیراندازی خبر داد.

شبکه الجزیره با اعلام این خبر به نقل از اورژانس رژیم صهیونیستی افزود: ۲ صهیونیست طی تیراندازی در نزدیکی یک پاسگاه در مجاورت شهرکی صهیونیست نشین در حومه شهرک سلوان در قدس اشغالی زخمی شدند.

شب گذشته نیز شهر قدس شاهد عملیات شهادت طلبانه «خیری علقم» جوان مبارز فلسطینی در پاسخ به جنایت اخیر صهیونیست ها در شهر جنین در کرانه باختری بود. در جریان عملیات مبارز فلسطینی، ۷ شهرک نشین صهیونیست به هلاکت رسیده و ۱۲ تن دیگر زخمی شدند.