به گزارش ایرنا، حرکت استان به سمت توسعه و سازندگی بعد از سفر رهبر معظم انقلاب در سال ۷۳ شتاب چشمگیری گرفت زیرا طرح های مهمی همچون محورهای ارتباطی پاتاوه - دهدشت، یاسوج - بابامیدان، فرودگاه یاسوج و گچساران، سد عظیم کوثر در آن سفر مصوب شد.
تا قبل از سفر مقام معظم رهبری استان در یک بن بست ارتباطی بود و خبری از جاده های آسفالت و فرودگاه و پرواز نبود ولی با این سفر پر خیر و برکت تلاشها برای رفع این مشکلات آغاز شد.
پیش از انقلاب حتی یک کیلومتر راه آسفالت در کهگیلویه و بویراحمد وجود نداشت و هیچ گونه توسعه زیرساختی در حوزه بهداشت و درمان، حمل و نقل جاده ای، آموزش و عمران شهری در استان انجام نشده بود و برای جبران این عقب ماندگی ها باید آستین همت بالا زده می شد.
عملیات اجرایی فرودگاه یاسوج در سال ۷۳ آغاز و در سال ۷۹ نیز به بهرهبرداری رسید و آهنگ توسعه استان به صدا درآمد و استان در سایه نظام اسلامی و دولت های پس از انقلاب رنگ و بوی کاملا متفاوت با سال های قبل از ۵۷ به خود گرفت.
داستان یک پرواز پس از انقلاب اسلامی
مدیر فرودگاه یاسوج می گوید: یکی از محورهای مهم توسعه و رونق اقتصادی، سیاسی، بازرگانی، اجتماعی و حتی علوم پزشکی وجود فرودگاه ها در یک شهر، استان و یا کشور است که متاسفانه شهر یاسوج و استان کهگیلویه و بویراحمد از این نعمت مهم و اساسی بی بهره بوده اند.
عنایت انصاری فرد تصریح کرد: در سفر مقام معظم رهبری به استان در سال ۱۳۷۳ یکی از مصوبات سفر پر خیر و برکت ایشان تاسیس فرودگاه در یاسوج بوده است که خوشبختانه سریع شروع به کار می شود و پس از ۶ سال فرودگاه یاسوج آماده شده و در سال ۱۳۷۹ با حضور رئیس جمهور وقت افتتاح شد.
وی تاکید کرد: بعد از احداث فرودگاه و مشخص شدن اراضی و محصور شدن آن در سال ۱۳۹۵ با هدف استفاده از هواپیماهای با بدنه متوسط طول باند افزایش یافت و فرودگاه بهسازی شد.
مدیر فرودگاه یاسوج ادامه داد: با هزینه ای بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان باند فرودگاه افزایش پیدا کرد و سیستم روشنایی باند نصب شد و در سال ۱۳۹۶ این توسعه و بهسازی به اتمام می رسد.
انصاری فرد عنوان کرد: حاصل این بهسازی توجه و اهتمام به فرودگاه یاسوج سبب می شود از یک باند پروازی به طول سه هزار و ۲۰۰ متر و عرض ۶۰ متر و همچنین سیستم ناوبری و کمک ناوبری دی وی یو آر) و (ام دی بی) و همچنین سیستم روشنایی باند برای استفاده در شب بهره مند شود.
وی بیان کرد: اتفاقاتی که بعد از سال ۹۶ افتاد این بود که فرودگاه یاسوح مجهز به سیستم سیمپل اپروچ و پاپی به منظور فرود پرواز در شب شد که این نقطه عطفی در رشد و توسعه فرودگاه بود.
مدیر فرودگاه یاسوج ابراز کرد: مهم تر از همه موارد مطرح شده این است که فرودگاه یاسوج در سال ۱۴۰۰ پس از پیگیری های مستمر مسئولان فرودگاه و استانداری در بهمن ماه ۱۴۰۰ فرودگاه یاسوج از سطح فرودگاه داخلی به مرز هوایی ارتقا یافت تا زیرساخت ها آماده و پروازهای بین المللی انجام شود.
انصاری فرد اضافه کرد: تمام زیرساخت های لازم با مبلغی بالغ بر ۶ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان برای استقرار گمرک، گذرنامه، نهاد ریاست جمهوری و همه نهادهای لازم در یک فرودگاه مرز هوایی فراهم شده است.
وی ادامه داد: فرودگاه یاسوج اکنون آمادگی پذیرش پروازهای بین المللی را دارد که می طلبد سازمان حج و زیارت و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همت کنند با توجه به اینکه زیرساخت ها مهیا است پروازهای بین المللی در مقاصد سیاحتی و زیارتی شروع شود.
مدیر فرودگاه یاسوج گفت: شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران وظیفه دارد زیرساخت های لازم را در فرودگاه ها مهیا کند که بتوانند پس از استقبال مردم و پیگیری های مسئولان ارشد استانی پرواز صورت بگیرد و مجوز های لازم را صادر کند.
انصاری فرد افزود: خوشبختانه فرودگاه یاسوج تمامی زیرساخت های لازم را برای پروازهای داخلی و خارجی مهیا کرده است و هیچ مشکلی در هر ساعت شبانه روز وجود ندارد.
وی تاکید کرد: باید به بحث تجاری کردن و اقتصادی کردن فرودگاه توجه شود که با توجه به مهیا شدن زیرساخت های بین المللی در فرودگاه یاسوج و وجود صنایع خوبی، محصولات کشاورزی، گیاهان دارویی که در استان وجود دارد اتاق بازرگانی استان فعال شود و در زمینه صادرات اقدام کنند که این مهم به رشد و رونق و توسعه استان کمک می کند.
مدیر فرودگاه یاسوج تصریح کرد: اکنون دگرگونی ها و رشد های چشمگیری پس از انقلاب اسلامی در استان ایجاد شده به گونه ای که اصلا فرودگاه وجود نداشت اما اکنون فرودگاهی موجود است که تمام زیرساخت ها را برای پروازهای داخلی و خارجی دارد.
انصاری فرد اضافه کرد: امید است به زودی شاهد تاسیس نمایندگی وزارت امور خارجه در استان باشیم و با تاسیس دفتر صدور ویزا به جذب گردشگر در پایتخت طبیعت ایران و گردشگران سلامت اقدام شود.
وی بیان کرد: در سال ۱۴۰۰ حدود ۴۸۴ پرواز در فرودگاه یاسوج انجام گرفته و ۲۲ هزار و ۶۸۹ نفر مسافر جابه بجا شده و ۱۶۵ هزار و ۲۲۱ کیلوگرم بار جابه جا شده است که در طول این ۲۸ سال سابقه فرودگاه بی نظیر بوده و گویای رونق اقتصادی است.
فرودگاه گچساران
فرودگاه گچساران که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی برای استفاده کارکنان صنعت نفت این شهرستان احداث شده یکی از فرودگاه های قدیمی کشور محسوب می شود اما پیش از انقلاب هیچ جابه جایی مسافر و توسعه ای نداشته است.
به گفته مسئولان فرودگاه گچساران، ایجاد این فرودگاه به سال ۱۳۲۵ برمی گردد اما نه به عنوان فرودگاهی که امکانات و تجهیزات داشته باشد زیرا بحث توسعه فرودگاه مذکور پس از انقلاب اسلامی سال ۱۳۸۹ صورت گرفته است.
با توجه به هواپیمای طرح فوکر ۱۰۰ با ظرفیت یکصد نفر مسافر، این فرودگاه در سال ۱۳۸۹ پس از انقلاب اسلامی با سرمایه گذاری شرکت نفت گچساران توسعه داده شد و پروازهای مسافر بری آن آغاز شده است.
طبق اعلام متولیان فرودگاه گچساران، این طرح توسعه در سال ۱۳۸۹ با مبلغی افزون بر ۱۰ میلیارد تومان صورت گرفت.
هم اینک فرودگاه گچساران فعال است و اکنون تحت پوشش شرکت نفت گچساران فعالیت پروازی دارد و امید است نسبت به توسعه این فرودگاه و استاندارد سازی آن سریع تر اقدام شود و به رشد خود برسد.
بر اساس آخرین آمارها، این فرودگاه در سال ۱۴۰۰حدود ۳۴۸ پرواز انجام داده است و ۱۷ هزار و ۹۳۹ مسافر جابه جا شده و ۱۵۳ هزار و ۱۸۳ کیلوگرم بار جابه جا شده است.
اهمیت صنعت حمل و نقل هوایی
صنعت حمل و نقل هوایی در جابه جایی مسافر سهم اندکی دارد اما این صنعت زیرساختی، شاخصی اساسی در توسعه هر منطقه ای محسوب می شود و از این رو حمل و نقل هوایی نقش انکارناپذیری در زمان کنونی در عرصه اقتصاد، تجارت، سلامت و بهداشت، علم و دیگر موارد ایفا می کند.
استفاده نخبگان جامعه شامل قشر سیاسی ، پزشکی، دانشجویی، سرمایه گذاری ، اقتصادی و افراد تاثیر گذار در جامعه از حمل و نقل هوایی نقش و ضرورت وجود این صنعت را برجسته تر می کند.
در شرایط کنونی حمل و نقل هوایی در روابط کشورهای مختلف جهان، تبادل فرهنگ، نمایش قدرت های اقتصادی و نظامی یک کشور نقش حساسی بر عهده دارد.
در این بین فرودگاه ها بخش حیاتی و مهمی از سیستم حمل و نقل هوایی را تشکیل می دهند و در واقع زیربنایی ترین بخش در صنعت حمل و نقل هوایی محسوب می شوند.
فرودگاه یاسوج بعد از فرودگاه شهرکرد مرتفعترین فرودگاه کشور است با این تفاوت که فرودگاه شهرکرد در منطقه مسطح قرار دارد در حالی که فرودگاه یاسوج در کاسه قرار گرفته است و این شرایط را برای نشست و برخاست هواپیما خاص میکند.
در سال ۹۳ فرودگاه یاسوج یکی از محدودترین باندهای فرودگاهی کشور را داشت. طول باند آن ۲۶۰۰ متر و pcn(میزان فشردگی آسفالت در واحد متر مربع) آن نیز پایین بود.
ظرف ۳۰ ماه بزرگترین پروژه عملیات خاکی کشور و استان با حجم یک میلیون و ۳۰۰ هزار متر مکعب در این فرودگاه انجام شد.
pcn باند فرودگاه از ۲۶ به ۴۶ و طول باند نیز از ۲۶۰۰ متر به ۳۲۰۰ متر ارتقا یافت تا یکی از با کیفیت ترین باندهای فرودگاهی کشور در استان کهگیلویه و بویراحمد ساخته شود.
روشنایی باند فرودگاه یاسوج نیز کامل شد و در شرایط مه و شب نیز میتواند پرواز داشته باشد یعنی فرودگاه یاسوج شرایط لازم برای انجام پرواز در شب را دارد.
ساخت فرودگاه یاسوج از جمله مصوبههای سفر خرداد ماه سال ۷۳ رهبر معظم انقلاب به استان کهگیلویه و بویراحمد بود.
فرودگاه یاسوج اکنون به گفته مدیر فرودگاه، کارشناسان هوانوردی و استاندار کهگیلویه و بویراحمد هیچ مشکل و مانعی برای افزایش پروازهای پروازهای مسافری تهران یاسوج و برعکس و دیگر شهرهای کشور ندارد.
هم اینک شرکت های هواپیمایی ماهان و پارس ۲ پرواز در هفته در فرودگاه یاسوج دارند و راه اندازی پرواز های عسلویه، کیش و مشهد نیز در دستور کار متولیان فرودگاه یاسوج قرار گرفته است.