اهواز- ایرنا - مشاور وزیر جهاد کشاورزی در قرارگاه امنیت غذایی با اشاره به شاخص های مهم برنامه تحول جهاد کشاورزی که از سوی وزارت متبوع تدوین شده است، گفت:در یک سال اخیر در استان های ساحلی رشد و رونق چشمگیری در حوزه شیلات صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا حمید اورعی روز پنجشنبه در جریان سفر به خوزستان در قرارگاه امنیت غذایی در سازمان جهاد کشاورزی خوزستان افزود: این برنامه یکی از بهترین برنامه‌های وزارت جهادکشاورزی در ادوار مختلف بوده و با همت مسئولان و تشکل های زیربخش کشاورزی در حال اجرا است و پیشرفت های بیشتری را در آینده شاهد خواهیم بود.

وی در این نشست که مدیران شیلات، تشکل‌ها و اتحادیه‌های آبزی پروری و صیادی خوزستان حضور داشتند ضمن گرامیداشت ایام الله دهه فجر و چهل و چهارمین سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی به شاخص های مهم برنامه تحول جهاد کشاورزی اشاره کرد و افزود:توسعه پایدار نیازمند برنامه ریزی خوب، اجرای دقیق و نیز شناسایی و حل چالش های موجود است و همه باید کمک کنیم تا چالش‌های پیش روی تولید کنندگان را شناسایی و برای رفع آن ها تلاش کنیم.

اورعی با بیان اینکه براساس نظر کارشناسان در یک سال اخیر در استان های ساحلی رشد و رونق چشمگیری در حوزه شیلات صورت گرفته است افزود: استان خوزستان ظرفیت های زیادی برای توسعه صنعت آبزی پروری دارد.

مشاور وزیر جهادکشاورزی در ادامه با تولید سالانه ۸۷هزارتُن ماهیان گرمابی در خوزستان افزود: در افق ۱۴۰۴ این میزان باید به ۳۰۰هزارتُن برسد.

وی وجود آبهای سطحی شیرین ، بهره گیری از فناوری‌های جدید آبزی پروری و نیروی انسانی ماهر را از ظرفیت‌های مهم استان خوزستان در توسعه آبزی پروری بیان کرد و افزود:خوزستان قطب نخست آبزی پروری کشور است.

در این نشست برخی مطالبات آبزی‌پروران از جمله نحوه محاسبه نرخ آب‌بها توسط وزارت نیرو، تامین خوراک ماهی، صدور بیمه مشاغل سخت و زیان آور برای صیادان، معافیت بیمه‌ای ملوانی از ۵ نفر به ۸ نفر، توسط نماینده اتحادیه ها و تشکل های آبزی پروری و صیادی مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی در ادامه پس از احصاء چالش‌های این حوزه پیشنهادات و راهکارهایی را ارائه و تاکید کرد: پیگیری این مسائل در سطح وزارتخانه نیز برنامه ریزی می شود.

مجموع تولیدات سالانه شیلاتی (آبزی دریایی و آبزی پروری) خوزستان ۱۴۰هزار تُن است.