نیویورک – ایرنا- نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در عراق هشدار داد: وابستگی به نفت، اقتصاد عراق را در برابر شوک های خارجی آسیب پذیرتر می کند.

به گزارش ایرنا، جنین پلاسخارت نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در عراق روز پنجشنبه به وقت محلی در گزارشی به شورای امنیت گفت: شورای نمایندگان عراق، رئیس جمهور و دولت جدید این کشور را تایید کرد و به بیش از یک سال تنش، اختلافات سیاسی و بازی قدرت پایان داد.

وی افزود: از ۲۳ وزیر کابینه دو عراق سه نفر زن هستند ما مشتاقانه منتظر افزایش بیشتر زنان در پست های مهم دولتی عراق هستیم.

نماینده دبیر کل سازمان ملل در امور عراق اضافه کرد: فساد فراگیر یکی از دلایل اصلی ناکارآمدی عراق است. دولت جدید عراق تحت رهبری محمد شیعه السودانی نخست وزیر این کشور، در سه ماه اول آغاز به کار خود، برای مقابله با مهمترین چالش های پیش روی این کشور، از جمله فساد عمومی، تقویت خدمات عمومی و مقابله با سطوح بالای بیکاری اقدام کرد.

پلاسخارت ادامه داد: در زمینه مبارزه با فساد، دولت جدید عراق تعدادی گام مهم از جمله در رابطه با بازیابی وجوه سرقت شده و بررسی اتهامات فساد برداشته است.

وی افزود: وابستگی به نفت، اقتصاد عراق را در برابر شوک های خارجی آسیب پذیرتر می کند. بنابراین عراق باید تنوع اقتصادی پایدار، از جمله توسعه بخش خصوصی اشتغال زا را در اولویت قرار دهد.

این مقام سازمان ملل ادامه داد: احزاب سیاسی اقلیم کردستان نباید زمان بیشتری را از دست بدهند. از این رو، مصالحه های سریع در مورد اختلافات مالی، اداری، امنیتی و انتخاباتی ضروری است.

پلاسخارت اضافه کرد: عراق همچنان با نقض مکرر و بی ثبات کننده حاکمیت و تمامیت ارضی خود مواجه است.

وی تصریح کرد: پیام‌رسانی از طریق انجام حمله چیزی جز افزایش تنش‌ها، کشتار مردم و تخریب اموال را به دنبال ندارد.ابزارهای دیپلماتیک در اختیار همگان است و کشورهای همسایه عراق زمانی که با تهدیدات امنیت ملی مواجه می شوند، می توانند از این ابزار ها استفاده کنند.