بوشهر - ایرنا - همزمان با سومین روز از گرامیداشت دهه مبارک فجر عملیات اجرایی پروژه تولید اتانول در شرکت پتروشیمی فاتح کیمیا در شهرستان دیر آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، استاندار بوشهر روز جمعه در این آئین گفت: اگر صنایع پائین دستی پتروشیمی در ایران به صورت کامل شکل بگیرد نه تنها نیازهای داخلی کشور به محصولات تامین بلکه مساله اشتغال نیز برطرف می‌شود.

احمد محمدی زاده افزود: امروز با پرداختن به صنایع پائین دستی پتروشیمی‌ها می‌توان مساله بیکاری را در کشور به صورت کامل برطرف کرد.

استاندار بوشهر یادآور شد: شرکت پتروشیمی فاتح کیمیا با شکل دهی پارک شیمیایی بعنوان گُردان اول در جنگ اقتصادی در منطقه مطرح است.

وی از تشکیلات فنی و حرفه ای خواست با احصا نیازهای این شرکت نسبت به آموزش نیروی انسانی مورد نیاز خود اقدام و شرکت پتروشیمی فاتح کیمیا نیز نسبت به بکاری گیری آنها اهتمام داشته باشد.

معاون امور اقتصادی استاندار بوشهر گفت: پروژه تولید اتانول شرکت پتروشیمی فاتح کیمیا با ظرفیت یک هزار تن تولید اتانول در سال با ارزش سرمایه گذاری یک میلیارد دلار پیش بینی شده که از امروز و در فاز نخست با مبلغ سرمایه گذاری 330 میلیون دلار طی 24 ماه ساخته می‌شود.

علی باستین اضافه کرد: پیش بینی می‌شود با بهره برداری از این پروژه زمینه اشتغال مستقیم 400 نفر در فاز نخست پروژه تولید اتانول در این شرکت فراهم شود.

وی بیان کرد: پروژه تولید اتانول بعنوان نخستین پروژه سنتزی کشور اجرایی می‌شود و با اجرای این پروژه ایران به جمع کشورهایی مانند برزیل، آمریکا و چین که در دنیا سرآمد تولید اتانول به شکل سنتزی هستند می پیوندد.

باستین کاهش نرخ بیکاری، افزایش اشتغال و رونق اقتصادی منطقه در کنار ارزآوری برای کشور و پاسخ به نیازهای داخلی را از هدف‌های اجرای پروژه تولید اتانول عنوان کرد.

به گفته معاون امور اقتصادی استانداری بوشهر صنعت پتروشیمی یکی از صنایع پیشران کشور در حوزه ارزآوری، اشتغال و چرخه اقتصادی است که در سال‌های اخیر به دلایلی از چرخه سودآوری آن کاهش یافته و یکی از راهبردها برای جبران این موضوع؛ ایجاد و تکمیل زنجیره ارزشی پتروشیمی و راه اندازی صنایع پائین دستی پتروشیمی‌ها است.

وی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم صنعت پتروشیمی توسعه یابد چاره ای جز ایجاد طرح‌هایی مانند شهرک‌ها و پارک‌های شیمیایی وجود ندارد.

به گفته باستین هم اکنون 48 درصد پتروشیمی‌های کشور با تمرکز در شهرستان‌های عسلویه و کنگان واقع شده اند که تلاش می‌شود با ایجاد زیرساخت‌های مناسب؛ شرکت‌های پتروشیمی و صنایع پائین دستی آنها را در سایر نقاط استان بوشهر توسعه داد.

وی ادامه داد: اکنون پارک شیمیایی شرکت پتروشیمی فاتح کیمیا بعنوان نخستین پارک شیمیایی کشور در استان بوشهر و شهرستان دیر آغاز به کار کرده و می تواند در تکمیل زنجیره اقتصادی پتروشیمی‌ها به دلیل میزان سرمایه گذاری کمتر نسبت به ساخت پتروشیمی ها تاثیرگذار باشد.

باستین گفت: یکی از مشکلات کشور در حوزه پتروشیمی‌ها صادرات 70 درصد تولیدات پتروشیمی به صورت خام و نیمه خام است که دولت برنامه دارد با شکل دهی کارخانه‌های محصولات پائین دستی این موازنه را به صورت معکوس تغییر داد.