کرج - ایرنا - رییس مطالعات راهبردی نهاجا گفت: اگر جانفشانی ها و اقتدار تیزپروازان ارتش جمهوری اسلامی نبود شاید سرنوشت جنگ تحمیلی گونه ای دیگر رقم می خورد ضمن آنکه کارکنان این مجموعه پل ارتباطی پیروزی انقلاب اسلامی بودند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، امیرسرتیپ دوم خلبان علیرضا رودباری در سخنان پیش از خطبه های نماز جمعه کرج ضمن تبریک ایام غرور آفرین دهه مبارک فجر و ولادت حضرت علی (ع) و سالروز بیعت کارکنان نیروی هوایی با بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی افزود: ۳۱ شهریور ماه سال ۱۳۵۹ رییس جمهور خام اندیش عراق به خیال خام خود مردم و کشور ایران در ضعف هستند و اعلام کرد که روح سعدابن ابی وقاص در من حلول کرده و شکستی جبران ناپذیر بر علیه ایرانی ها رقم خواهد زد.

وی گفت: این ادعا خون ایرانی ها را به جوش آورد و هشت سال دفاع مقدس را به صورت مردمی، جانانه و همه گیر رقم زدند و از ایران اسلامی دفاع کردند.

رودباری با اشاره به اینکه نقش مردم در این دفاع همه گیر و دموکراتیک در ایران بسیار خاص تر زمانی بوده که نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران وارد عمل شد، افزود: نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در بسیاری از حوزه ها در طول عمر ۱۰۰ ساله خود پیشتاز بوده است.

نیروی هوایی پل ارتباطی پیروزی انقلاب شد

رییس مطالعات راهبردی نهاجا گفت : نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در روز ۱۹ بهمن سال ۱۳۵۷ پل ارتباطی ۱۲ بهمن و ۲۲ بهمن و پیروزی انقلاب شد و این در حالی است که قبل از جنگ دسیسه های مختلف را بر علیه خود به خوبی مدیریت و راهبری کرد.

وی اذعان داشت: در حمله سراسری عراق که در آغاز آن، نقطه شروع و نوک پیکان حمله ها در بعضی از شهرها همچون همدان، تهران و تبریز بودند که مورد هدف آن ها هم پایگاه های نیروی هوایی جمهوری اسلامی در این شهرها بود ولی این نیرو با آن همه دسیسه که دشمنان داخلی و خارجی برایش به وجود آورده بودند از جمله کودتای نقاب سربلند بیرون بیاید.

وی گفت: نیروی هوایی توانست این حمله سراسری در کودتای نقاب را مدیریت کند و ۲ پایگاه دشمن را مورد حمله قرار داد اما صدام در ساعت ۹ صبح ۳۱ شهریور ماه ۵۹ اعلام کرد که قادسیه ای دیگر رقم خواهد خورد و برای همین در همین ساعت تمام پایگاه های نیروی هوایی آماده باش شدند و بیش از ۱۸۲ فروند حمله سراسری علیه کشور عراق را رقم زده که به کمان ۹۹ مشهور شد.

وی افزود: در طول ۲ ماه اول جنگ ارتش جمهوری اسلامی ایران عملیات هوایی کمان را ادامه داد و سرعت ماشین تا دندان مسلح عراق را گرفت که باعث شد در لاک دفاعی برود.

نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی تمام «ترین های» جنگ های هوایی را رقم زد

رییس مطالعات راهبردی نهاجا ادامه داد: حماسه آفرینان نیروی هوایی تمام «ترین هایی» که در جنگ های هوایی رقم خورده را به نام خود ثبت کردند به طوریکه در کمتر از ۶ ماه پیچیده ترین عملیات ها را رقم زد که حمله به اچ سه عراق یکی از آن ها بوده است.

وی اضافه کرد: در این عملیات عراق هواپیماهای خود را سازماندهی کرده بود ولی غیورمردان و تیزپروازان ایران عملیاتی را رقم زدند که در تاریخ ماندگار شد به طوریکه خلبانان ارتش بیش از چهار هزار کیلومتر در این عملیات غرورآفرین پرواز کردند و بیش از چهار بار سوختگیری هوایی در سکوت مطلق رادیویی و بدون کوچکترین آسیب به هواپیماها این عملیات را رقم زد.

رودباری یادآور شد: نخستین شهیدی که در برون مرزی تقدیم این کشور شد مربوط به نیروی هوایی و اولین آزاده مربوط به نیروی هوایی است ضمن اینکه طولانی ترین اسارت نیز مربوط به نیروی هوایی ارتش است.

وی گفت: طولانی ترین زمان پرواز هواپیماهای شکاری با ۱۴ ساعت پرواز و هفت بار سوختگیری و همچنین نخستین باری که یکی از پیشرفته ترین هواپیماهای دنیا که میگ ۲۹ بود مورد هدف قرار گرفت را تیزپروازان نیروی هوایی رقم زدند.

وی افزود: عراق در ابتدای جنگ مدل جنگ ۶ روزه را که مدل جنگ آلمانی ها بود را بر علیه ما طراحی کرد ولی حماسه های تیزپروازان نیروی هوایی که دسیسه های زیادی علیه آن به وجود آمده بود و اعتماد مردم را سلب کرده بودند این خلبانانی در ابتدای جنگ پاکسازی شده بودند و نفرات باقیمانده دلاورمردانه و با گذاشتن خانواده شان به عنوان وثیقه رفتند و دیگر برنگشتند.

رودباری تصریح کرد: خلبانان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی در طول جنگ هشت ساله بیش از ۶ هزار بار پرواز در عملیات ها در طول جنگ علیه عراق صورت دادند و بیش از ۱۰۰ هزار مجروح توسط ترابری نیوری هوایی جابجا کرد و بیش از ۱۰۰ هزار پوند بمب را جابجا و خالی کردند.

وی خاطرنشان کرد: هیچ عملیاتی در دفاع مقدس پیروز نبوده مگر با حمایت تیزپروازان ارتش جمهوری اسلامی زیرا قدرت های هوایی نقش بسیاری ارزنده ای دارند و اگر در دفاع مقدس نیروی هوایی نبود شاید سرنوشت جنگ گونه ای دیگر رقم می خورد.

رییس مطالعات راهبردی نهاجا گفت: ایران از یک فرهنگ غنی و پرتمدن تشکیل شده که بیش از ۴ هزار سال قدمت دارد و این فرهنگ و تمدن آمیخته با اسلام یک فرهنگ غنی را رقم زد به نام «ایرانی اسلامی» که برای تداوم آن باید تک تک ما خود را مجهز به سلاح علم و دانش کنیم.

وی افزود: به خصوص در وضعیت کنونی که کشور درگیر جنگ های ترکیبی است که باید بتوانیم با بینش و بصیرت خود در برابر تهاجم همه جانبه بیگانگان با اقتدار در برابر این تهاجم جانانه دفاع کنیم و به دنبال یک ایرانی مقتدر و با شرف و با عزت باشیم تا به آرمان بزرگ خود ایجاد یک تمدن نوین اسلامی را دست یابیم.