قشم - ایرنا - رییس اداره تبلیغات اسلامی قشم گفت: همزمان با آغاز ایام البیض و میلاد مسعود نخستین پیشوای شیعیان جهان حضرت علی (ع) ۲۰۰ خداجوی سرزمین آب و آفتاب سحرگاه امروز (شنبه پانزدهم بهمن ۱۴۰۱) با حضور در مساجد منتخب این جزیره معتکف شدند.

حجت الاسلام احمد غلامی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال ۶ مسجد برای میزبانی از معتکفان این شهرستان مرزی در ایام البیض ماه رجب انتخاب شده است.

وی ادامه داد: این افراد از صبح امروز تا غروب دوشنبه (هفدهم بهمن ماه) با حضور در مسجد النبی (ص)، مسجد امیرالمومنین (ع)، مسجد حضرت ابوالفضل (ع)، مسجد امام حسن (ع)، مسجد امام جعفر صادق (ع) و مسجد امام علی(ع) به عبادت خواهند پرداخت.

رییس اداره تبلیغات اسلامی قشم توضیح داد: تعداد معتکفان امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش یافته و عمده آنان دانش آموزان نوجوان دختر و پسر هستند که حداقل سن معتکفین برای مردان ۱۵ سال و برای زنان ۱۳ سال است.

حجت الاسلام غلامی اضافه کرد: برنامه های مراسم اعتکاف در قالب مناجات خوانی، قرائت قرآن کریم، اقامه نماز جماعت، سخنرانی، مدیحه سرایی، قرائت زیارت امین الله و ادعیه، بیان احکام، حلقه های معارف، مشاوره و جهاد تبیین است.

وی گفت: گرفتن روزه، اعمال ام داوود، زیارت حضرت سید الشهدا (ع) از دیگر برنامه ها و اعمال معتکفین در ایام البیض (اعتکاف) در جزیره قشم نگین خلیج فارس است.

به گزارش ایرنا، همزمان با ایام البیض، سحرگاه ۱۳ رجب سالروز ولادت حضرت علی (ع)، معتکفان با حضور در مسجدها به مدت سه روز با خدای خویش درد و دل می کنند و از این رهگذر قلب های خود را در سجاده سبز توبه تطهیر کرده و درون خود را صیقل می دهند.

سنت حسنه اعتکاف (ایام البیض) از سحرگاه ۱۳ رجب آغاز و تا غروب ۱۵ رجب ادامه دارد که این مراسم امسال برابر با (۱۵ تا ۱۷) بهمن ۱۴۰۱ است.

اعتکاف تلاشی است تا انسان گرفتار در غرقاب روزمرگی ها از فضای دل مشغولی هایش به سوی خدای خویش رجعت کند و با خود سازی، محاسبه نفس، توجه به نیایش، نماز و روزه و تلاوت قرآن و استمداد از آستان قدس ربوبی از برکات این ایام بهره مند شوند.

سفر پربرکت ایام البیض در ماه مبارک رجب حرکتی است تا انسان ها در زلال کوثرش، پلیدی ها را از خود پاک کرده و روح و جان را در فضایی آکنده از معنویت صیقل دهند.

اعتکاف در لغت به معنی اقامت کردن و ماندن در جایی و ملازم بودن با چیزی است ولی در شرع مقدس اسلام، اقامت در مکانی مقدس به منظور تقرب جستن به خداوند متعال است.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌ های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌ های خلیج فارس گسترده شده است.