محمد ثریا نویسنده و کارگردان فیلم کوتاه برنو درباره حضور این فیلم در چهلو یکمین جشنواره فیلم فجر و تولید اولین فیلم بلند سینمایی خود توضیح داد.
ثریا که در بخش سودای سیمرغ فیلم کوتاه چهلویکمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد، در گفتوگو با خبرنگار سینمایی ایرنا درباره آخرین ساخته خود گفت: فیلم کوتاه برنو به هزینه شخصی خودم ساخته شده که خوشبختانه در شورای عالی تولید انجمن سینمای جوانان ایران مورد حمایت پس از تولید گرفت و در اولین حضور جشنوارهای خود توانست در بخش بهترین فیلمنامه سیونهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران نامزد شود و جزو پنج فیلم برتر از نظر آرای مردمی باشد.
سالها بود که نقد بسیار جدی و درستی به جشنواره فیلم فجر وارد میشد که آن هم بیتوجهی به فیلمهای کوتاه در روند برگزاری جشنواره بود
وی افزود: جشنواره فیلم فجر پس از جشنواره فیلم کوتاه تهران دومین جشنوارهای است که این فیلم ارسال شده و در آینده نیز برنامهریزی برای حضور بینالمللی آن هم خواهم داشت. سالها بود که نقد بسیار جدی و درستی به جشنواره فیلم فجر وارد میشد که آن هم بیتوجهی به فیلمهای کوتاه در روند برگزاری جشنواره بود و خوشبختانه امسال پس از سالها، شاهد سومین جشنواره فجر هستیم که بخش فیلم کوتاه آن فعال شده است و سیمرغ بهترین فیلم کوتاه نیز به بهترین کارگردان اعطا میشود.
کارگردان برنو افزود: البته انتقادها و نکتههایی درباره نوع پرداخت به فیلمهای کوتاه از نحوه انتخاب آثار و ابهام اکران فیلمها در سالنی مشخص وارد است که متاسفانه امسال هم شاهد آن هستیم.
وی با اشاره به اهمیت و ارزش فیلم کوتاه در جشنوارههای معتبر سینمایی مانند کن و برلین عنوان کرد: همانطور که میدانید بیشتر فیلمسازهایی که در بخش فیلمهای بلند جشنواره حضور دارند، در گذشته کارگردان فیلم کوتاه بودند و بالغ بر ۱۲ کارگردان راهیافته به جشنواره فجر هم از فیلمسازان انجمن سینمای جوانان ایران بودند. پس این حجم از تاثیرگذاری سینمای کوتاه بر بدنه سینمای بلند، نیاز به توجه بیشتری دارد تا این کارگردان ها بهتر بتوانند آثار خود را به عرصه نمایش بگذارند.
معتقد نیستم که فیلم کوتاه سکوی فیلم بلند است ولی تاثیر دیده شدن و تجربهای که فیلم کوتاه به کارگردان میدهد برای موفق ظاهر شدن در سینمای بلند به هیچ وجه قابل انکار نیست
ثریا با تاکید بر استقلال فیلم کوتاه در سینما، درباره مسیری که این سینما برای رسیدن کارگردانها به سینمای بلند ترسیم میکند، توضیح داد: فیلمسازهایی که در سینمای کوتاه تجربه کسب کردهاند، معمولا فیلمسازهای موفقتر و استخواندار تری هستند و آثارشان هم بیشتر قابل اعتنا خواهد بود. من معتقد نیستم که فیلم کوتاه سکوی فیلم بلند است ولی تاثیر دیده شدن و تجربهای که فیلم کوتاه به کارگردان میدهد برای موفق ظاهر شدن در سینمای بلند به هیچ وجه قابل انکار نیست.
وی ادامه داد: فیلمهای کوتاه یک کارگردان، مشخص میکند که کارگردان دارای چه دیدگاه و چه سبکی از فیلمسازی است و این شرایط فرصت توجه تهیهکنندگان و سرمایهگذاران را برای انتخاب اصولیتر بیشتر فراهم میکند.
این کارگردان سینما که در کارنامه خود تولید ۶ فیلم کوتاه حرفهای را ثبت کرده است، در نقد جشنواره فیلم فجر بیان کرد: امروز سومین روز برگزاری جشنواره فیلم فجر است و در دومین روز از جشنواره فیلم فجر، تکلیف فیلمهای کوتاه راهیافته به جشنواره مشخص شد و حتی تاکنون تکلیفی برای اکران این فیلمها مشخص نکردهاند.
کارگردان برنو درباره تولید اولین فیلم بلند سینمایی خود توضیح داد: در حال حاضر فیلمنامه یک فیلم بلند را در دست دارم و مراحل پیش تولید آن در حال انجام است و اگر شرایط به خوبی پیش برود، از اردیبهشت ۱۴۰۲ تولید را آغاز خواهیم کرد.
وی افزود: من به دلیل اینکه از بدنه فیلم کوتاه رشد کردهام و هنرجوی انجمن سینمای جوانان ایران هستم که تمرکز بیشتری بر روی متن و فیلمنامه دارد، سعی دارم فیلمنامه را در بهترین حالت ممکن تدوین کنم و توجه بیشتر خود را در حوزه فیلمنامه و متن بگذارم.
ثریا با تاکید بر اینکه فیلمنامه مهم تر از فیلم است، درباره تمایل برای تولید فیلم کوتاه بعد از تولید اولین فیلم بلند خود، تصریح کرد: خاستگاه من فیلم کوتاه است ولی در واقع فعلا هیچ چیز مشخص نیست و فعلا تمام تمرکزم برای تولید اولین فیلم بلند سینمایام است.