گنبدکاووس - ایرنا - استاندار گلستان با تقدیر از خدمات دولت سیزدهم برای فراهم‌کردن زیرساخت‌های ضروری استان گفت: همزمان با دهه فجر امسال ۶ هزار و ۵۹۷ پروژه عمرانی و اقتصادی در استان به‌بهره‌برداری رسیده و یا ساخت آن آغاز خواهد شد که هزینه اجرای آن ۷ هزار و ۷۶۹ میلیارد تومان است.

به گزارش ایرنا، علی‌محمد زنگانه روز یکشنبه در مراسم متمرکز افتتاح و آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های دهه فجر گنبدکاووس اظهارداشت: طرح‌های دهه فجر امسال گلستان افزون بر ۸ هزار فرصت شغلی در استان ایجاد می‌کند.

وی افزود: پس از پیروزی انقلاب، اقدامات زیربنایی فراوانی در گلستان انجام شد که تلاش می‌کنیم این ظرفیت‌ها را تبدیل به فرصتی برای تسریع در رسیدن به توسعه پایدار کنیم.

وی با تاکید بر اهمیت موضوع اشتغال پایدار در کمک به درآمدزایی و بهبود شرایط معیشتی جامعه، بیان کرد: امسال تاکنون ۳۱ هزار فرصت شغلی در استان ایجاد شده و گلستان جزو استان‌های برتر از لحاظ راستی آزمایی میزان اشتغال قرار دارد.

استاندار گلستان گفت: توسعه متوازن مناطق شهری و روستایی و توزیع عادلانه منابع از دیگر تاکیدات دولت سیزدهم است که در این استان هم تمام تلاش خود را برای تحقق آن به‌کار گرفتیم به عنوان نمونه با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های گنبدکاووس سهم این شهرستان از مجموعه پروژه‌های دهه فجر هزار و ۶۰۰ پروژه است.

زنگانه با اشاره به اینکه بر اساس مطالعات استان‌های شمالی کشور در چند سال آینده با خشکسالی درگیر هستند، اظهار کرد: برای حل مشکلات حوزه آبی گلستان به سرانجام‌رساندن سد نرماب برای آبرسانی به ۵۳۵ هزار نفر از جمعیت شرق استان به جد پیگیری می‌شود و تا انتهای سال مالی گذشته هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برای رفع تنش‌های آبی استان هزینه شده است.

وی گفت: دبی ۷۰۰ چاه آب شرب گلستان به دلیل برداشت بی‌رویه چاه‌هی غیرمجاز به نصف کاهش پیدا کرده که باید برای تامین نیاز آبی شهروندان از تک منبعی خارج شویم و به سمت استفاده از سایر منابع مانند آب سدها حرکت کنیم.

استاندار گلستان بیان کرد: در دولت سیزدهم هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برای رفع تنش آبی گلستان هزینه شده و برخی از شهرستان‌ها اعتبارات رفع تنش آبی آن‌ها چند ده برابر بیشتر شد.

زنگانه بیان کرد: در حوزه آب و فاضلاب ۳۵ پروژه با ۱۶۴ میلیارد تومان در دهه فجر افتتاح شده و یا عملیات اجرایی آن آغاز که یکی از آن‌ها شروع عملیات اجرایی ۲۵ کیلومتر شبکه جمع‌آوری فاضلاب با ۵۵ میلیارد تومان اعتبار در گرگان و گنبدکاووس است.

استاندار گستان گفت: ۱۰۰ درصد مردم ساکن در مناطق شهری استان از نعمت گاز بهره مند هستند و همچنین ۹۸.۵ درصد روستاها هم گازدار شدند که تلاش داریم تا دهه فجر سال آینده تمام روستاهای دارای کل گازدار شوند.

زنگانه با تشریح پروژه‌های آماده افتتاح و یا آغاز عملیات اجرایی گلستان در دهه فجر بیان کرد: ۱۰۰ درصد زمین در مناطق روستایی برای ساخت مسکن در قالب طرح نهضت ملی مسکن آماده و در مناطق شهری هم برای ۲ سال اول ساخت مسکن زمین فراهم شده است.

وی از تخصیص ۱۰۰ درصدی اعتبار مصوب برای آکادمی والیبال گنبدکاووس خبر داد و گفت: ۶ میلیارد تومان در سفر رییس جمهور به استان برای این پروژه مصوب شد که ۱۰۰ درصد آن تخصیص یافته و با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی تا چهار ماه آینده آماده بهره برداری خواهد بود.

فرماندار گنبدکاووس هم در این مراسم گفت: هزار و ۳۲۴ مورد از پروژه‌های دهه فجر امسال این شهرستان اقتصادی و ۲۷۶ پروژه دیگر عمرانی است که در مقایسه با سال گذشته رشد ۴۱ درصدی را نشان می‌دهد.

مهدی دهرویه ادامه داد: با افتتاح طرح‌های اقتصادی و اشتغالزای گنبدکاووس برای ۲ هزار و ۵۶۰ نفر از جوانان و افراد جویای کار فرصت شغلی ایجاد می‌شود.

فرماندار گنبدکاووس بیان کرد: مرکز ام‌آرآی شهیدمطهری با ۵۰ میلیارد تومان، پست ۲۳۰ کیلو ولت فجر با ۴۳ میلیارد تومان، هنرستان ۱۲ کلاسه با ۳۰ میلیارد تومان، پست ۶۳ کیلو ولت فجر گنبد با ۲۶ میلیارد تومان، روکش آسفالت خط نو گدم آباد با ۱۶ میلیارد تومان و پروژه سیم به کابل شهری با ۱۱.۵ میلیارد تومان و دیوار حریم اینچه برون با ۲۰ میلیارد تومان و استخر سر پوشیده خیابان شکوفه با ۳۰ میلیارد تومان از جمله مهمترین این پروژه‌ها است.

دهرویه از مراحل نهایی ترسیم چشم انداز ۱۴۰۴ استان گلستان خبر داد و گفت: تمرکززدایی و اعتماد به مدیران به ویژه فرمانداران باعث ایجاد انگیزه و تلاش بیشتر آنان برای کمک به توسعه و آبادانی استان شده است.

وی به بخشی از اقدامات شاخص انجام شده در گنبدکاووس اشاره کرد و گفت: سال گذشته در همین دوره زمانی ۳۵۰ لیتر برثانیه کمبود آب داشتیم که با حفر و تجهیز چاه‌ها جدید ۲۷۰ لیتر برثانیه آن را جبران کردیم و سه حلقه چاه دیگر هم حفر شده که ۱۰۰ لیتر برثانیه را جبران خواهد کرد.

فرماندار گنبدکاووس تاکید کرد: با تدابیر صورت گرفته امسال قطعی آب و برق را در شهرستان نداشتیم و در بخش بهداشت و درمان هم اقدامات خوبی برای بهبود شرایط با توجه به جمعیت شناور شهرها و روستاهای اطراف برای دریافت خدمات درمانی از مراکز این شهرستان در حال انجام است.

دهرویه با اشاره به تبعات منفی زیست محیطی وجود آب بندان‌های غیرمجاز و تقاضای مردم شهرستان نسبت به تخریب‌ آنها، گفت: تاکنون ۱۶ آب بندان در سمت راست رودخانه گرگانرود ساماندهی شده و با دستور استاندار صاحبان آنها می توانند در همین محل کشاورزی و یا از سایر بسته‌های تشویقی استفاده کنند.

وی تخصیص زمین بیمارستان را از دیگر مطالبات مردم گنبدکاووس دانست و از استاندار گلستان خواست پیگیری لازم را برای تحویل زمین و کلنگ‌زنی پروژه انجام دهد.

حجت الاسلام محمود ترابی امام جمعه گنبدکاووس هم با تبریک دهه فجر به خدمات ۴۴ سال گذشته انقلاب اسلامی برای کمک به رفع محرومیت‌ها اشاره کرد و گفت: کارنامه دولت مردمی سیزدهم با رویکرد محرومیت زدایی و مبارزه با فساد همواره با برکت است و شاهد جبران ۱۰ سال عقب ماندگی در کشور هستیم.

وی همچنین از حضور پرشور دختران و پسران دهه هشتادی در مراسم معنوی اعتکاف قدردانی کرد و افزود: امسال در گنبدکاووس هزار و ۴۳۰ نفر معتکف شدند که ۹۰ درصد آنان نوجوانان هستند.

آخوند عبدالباسط نوریزاد امام جمعه اهل سنت گنبدکاووس هم مهمترین فلسفه دهه فجر را قدردانی از دستاوردهای انقلاب اسلامی در حمایت از مستضعفان و نشان دادن اقتدار و حاکمیت جهانی انقلاب اسلامی دانست و گفت: برگزاری برنامه‌های این چنینی ارتباط قوی دولتمردان و با مردم را به نمایش می‌گذارد.

وی افزود: انقلاب اسلامی الهام گرفته از موازین الهی و مباحث قرآنی است و تلاش دشمنان برای خاموش کردن چراغ انقلاب با اراده قوی ملت ایران برای تحکیم وحدت و برادری به نتیجه نخواهد رسید.