گرگان - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان با تاکید بر ضرورت همراهی همگانی برای افزایش پوشش سبز استان گفت: ۲ میلیون و ۸۱۰ هزار اصله از گونه‌های جنگلی و مرتعی در نهالستان‌های دولتی گلستان تولید شده و آماده کاشت است.

حمید سلامتی روز یکشنبه به خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: از این تعداد، یک میلیون ۶۰۰ هزار اصله نهال جنگلی در قرق، ۴۰۰ هزار نهال جنگلی در" تاویر" علی‌آبادکتول، ۲۰۰ هزار اصله نهال جنگلی در"قپان" کلاله و ۱۰ هزار نهال جنگلی در "سوسرا" آزادشهر تولید شد.

وی ادامه داد: نهال‌های مرتعی تولید شده هم ۳۲۰ هزار اصله در "چپرقویمه" گنبدکاووس، ۲۲۰ هزار اصله در نهالستان امام علی ( ع) شهرستان مرزی مراوه‌تپه و ۶۰ هزار اصله در"انبارالوم" شهرستان آق قلا است.

به گفته وی تاکنون ۲۲۰ هزار اصله گونه‌های جنگلی تولید شده در نهالستان‌های تاویرعلی‌آباد کتول و سوسرا آزادشهر، در مناطق جانمایی شده توسط کارشناسان این اداره کل غرس شده است.

وی ادامه داد: طرح نهالکاری (غنی سازی) در سطح ۱۰۰ هکتار با کاشت ۳۵ هزار نهال، واکاری ۳۰۰ هکتار با ۱۰۰ هزار اصله و نهالکاری در ۱۰ کیلومتر از حاشیه جاده اصلی استان با ۶ هزار نهال از دیگر برنامه‌های این اداره کل در سال جاری است.

به گفته وی گونه‌های قابل استفاده در طرح‌های احیا و غنی‌سازی و واکاری شامل بلوط، داغداغان، افرا، سرو نقره‌ای، ون، سرو زربین وپسته وحشی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: علاوه براین، خرید ۳۵۰ هزار اصله برای ایجاد فضای سبز و زراعت چوب و توزیع آن میان متقاضیان واجد شرایط و پیگیری دریافت حدود ۸۰ هزار نهال زراعت چوب با همکاری صنایع سلولزی استان در دستورکار امسال این اداره کل است.

وی خاطرنشان کرد: اجرای طرح نهالکاری سال جاری در گلستان در راستای اجرای نهضت مردمی کاشت یک میلیارد اصله در کشور پیگیری می‌شود که تاکنون کمیته رسانه برای پوشش و فرهنگ سازی آن عملیاتی شده و تفاهم نامه‌هایی با دستگاه‌های اجرای از جمله آموزش و پرورش، جمعیت هلال احمر و دفتر امور روستایی استانداری در استان امضا کرده است.

هرساله کار غرس نهال در فصل زمستان انجام می شود و ۱۵ تا ۲۱ اسفند هم به عنوان هفته درختکاری، منابع طبیعی و آبخیزداری نامگذاری و گرامی داشته می‌شود.

گلستان با مساحتی نزدیک به ۲ میلیون هکتار دارای اقلیم معتدل مدیترانهای و دارای سطحی معادل یک میلیون و ۳۳۵ هزار هکتار عرصه های منابع طبیعی مشتمل بر ۴۵۲ هزار هکتار جنگل، ۸۶۲ هزار هکتار مرتع و ۲۱ هزار هکتار اراضی ساحلی است که حدود ۳۳۰ هزار هکتار از مراتع نوار مرزی این استان به دلیل خشکسالی های متوالی، پایین بودن نزولات جوی و نزدیکی به بیابان‌های قره قوم ترکمنستان و ضعف پوشش گیاهی در معرض بیابانی شدن شدید قرار دارد.

گلستان از شمال با کشور ترکمنستان، از جنوب با سمنان، از شرق با خراسان شمالی و از غرب با مازندران همسایه است و اقتصاد ساکنان آن با جمعیت یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت برپایه کشاورزی است.

چهار میلیون اصله نهال در گلستان تولید شد

طرح زراعت چوب در ۹۰۰ هکتار از اراضی ملی گلستان تهیه شد