تهران- ایرنا- رئیس بنیاد ایران‌شناسی با بیان اینکه معرفی چهره های علمی و فرهنگی ایران چندین سال است که متوقف شده است، گفت: بر همین اساس بنا داریم تا بار دیگر این امر مهم از سر گرفته و شاهد احیای دوباره آن باشیم.

به گزارش ایرنا، دکتر محمد حسین رجبی دوانی در آیین بزرگداشت دهمین سالگرد درگذشت دکتر حسن حبیبی بنیانگذار بنیاد ایران‌شناسی که در تالار محتشم با حضور خانواده وی برگزار شد، افزود: این بنیاد در نظر دارد تا در جهت تداوم راهی که دکتر حبیبی در پیش گرفت و آیت الله سید محمد خامنه ای این راه را تداوم بخشیدند در صورت حمایت های دولت و مجلس شورای اسلامی، جایزه و نشان ایران‌شناسی برای برگزیدگان این حوزه هر سال و یا ۲ سال یک بار برگزار نماید.

وی با بیان اینکه دکتر حبیبی شخصیتی بزرگ در عرصه علم، فرهنگ و سیاست بود، ادامه داد: آن مرحوم در این عرصه ها به خوبی درخشید و توانست با اقدامات بزرگ خود یادگاری هایی خوبی از خود برجای گذارد.

رئیس بنیاد ایران‌شناسی تصریح کرد: دکتر حبیبی در ۱۲ بهمن سال ۵۷ با امام خمینی(ره) از پاریس به ایران آمد و در ۳۴ سال بعد در ۱۲ بهمن از دنیا رفت گویی که حضور وی با انقلاب گره خورده بود.

رجبی دوانی با اشاره به سوابق سیاسی مرحوم حبیبی، به فعالیت های فرهنگی و علمی وی اشاره کرد و گفت: این مرحوم توانست در این بخش نیز آثار خوبی از خود بر جای گذاشته و چهره ماندگار علمی ایران اسلامی شود.

رئیس بنیاد ایران‌شناسی، راه اندازی این بنیاد را از دیگر اقدامات ماندگار حبیبی عنوان کرد و افزود: این بنیاد با هدف معرفی هر چه بهتر سوابق ایران اسلامی در بخش های مختلف اجتماعی، فرهنگی و علمی توسط مرحوم حبیبی راه اندازی و در سطح ملی و بین المللی برای آن وظایفی تعریف که البته در این بخش ها نیز اقدامات بسیار خوبی انجام شده است.

وی با بیان اینکه مرحوم حبیبی نگارنده پیش نویس قانون اساسی بود، گفت: وی پدیده ای از انقلاب اسلامی است و دانشمند، نویسنده و مترجم توانا در عرصه های حقوقی، اخلاقی دینی و جامعه شناسی برجسته ای بود که اثراتی در این حوزه از خود برجای گذاشت.

حداد عادل: حبیبی یک ایرانی تمام عیار بود

رئیس فرهنگستان زبان و ادب پارسی نیز در این آیین گفت: مرحوم دکتر حسن حبیبی یک ایرانی تمام عیار بود که پاسداشت این بزرگ مرد کاری به جا و ستودنی است چرا که وی بر گردن همگی ما حق داشته و شناختش برای امروز و فردا ایران ضروری است.

غلامعلی حداد عادل افزود: به عقیده بنده دکتر حبیبی از جمله مردانی است که در هر قرن و دوره ای از تاریخ این مرز و بوم بیش از چند نفر نظیر وی تربیت و پیدا نخواهد شد.

وی اضافه کرد: دکتر حبیبی در واقع یک ایرانی تمام عیار و نمونه است که تمام خصوصیات مثبت که ما به عنوان یک ایرانی داریم در وجود ایشان وجود داشت.

حداد عادل با بیان اینکه سه مقاله در ارتباط با این مرحوم نوشته است تصریح کرد: دکتر حبیبی از جمله کسانی بود که در تاریخ گذشته این سرزمین تنها تعداد اندکی نظیر ایشان پیدا خواهد شد.

وی با بیان اینکه حبیبی از جمله مردان بزرگ تاریخ ایران محسوب می شود گفت: این مرحوم یکی از استوانه های دانشجویان ایرانی در اروپا و به خصوص فرانسه بود که زندگی در غرب خلالی در اعتقادات و باور ایشان بوجود نیاورد.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب پارسی با اشاره به تدوین پیش نویس قانون اساسی توسط این مرحوم اظهار داشت: حبیبی مسلمانی مومن و معتقد بود که اسلام را در ترازوی عقلانیت و معرفت سنجیده و شیعه ای دوستدار پیامبر بود.

حداد عادل با بیان اینکه حبیبی بر پایه اصول و ضوابط اسلامی و انسانی عمل می کرد بیان داشت: دیگران از دست و زبانش آسوده و در کنار وی احساس ایمنی می کردند، همچنین در استفاده از بیت المال دقیق، حساس و متفکر بود که به خوبی توانسته بود میان مسلمان و ایرانی بودن آشتی و سازگاری ایجاد کند.

وی ادامه داد: در واقع مرحوم حبیبی علاقه بین اسلام و ایرانی بودن را مکمل یکدیگر می دانست و به تمام مظاهر تمدن و فرهنگ ایران زمین عشق می ورزید.

حداد عادل با اشاره به راه اندازی بنیاد ایران شناسی توسط مرحوم حبیبی گفت: ایشان به دنبال این بود که کانون اصلی ایران‌شناسی در جهان را ایجاد کرده و به عنوان یک رشته علمی و دانشگاهی در ایران نهادینه کند در واقع هر چقدر ذوق و تجربه و سرمایه مادی و فکری داشت به پای این بنیاد گذاشت.

کلهر: حبیبی ساده زیست و عاشق زبان فارسی بود

همچنین مشاور عالی ریاست بنیاد ایران‌شناسی، با بیان اینکه آن مرحوم ساده زیست و عاشق زبان و ادبیات بود، گفت: در واقع دکتر عاشق ادبیات فارسی بود و تمام باورها و عقایدش را در این ادبیات جستجو می کرد.

وی افزود: حبیبی عاشق پیامبر و اجرای عدالت بود، وی می دانست که روزی این جهان پر از عدالت می شود و امام زمان (عج) را در ادبیات فارسی جستجو می کرد.

کلهر اظهار داشت: یکی از خوشبختی های آن مرحوم مقارن زندگیش با انقلاب اسلامی بود امام (ره) را دوست داشت و بین امام(ره) و دیگران مقایسه ای بسیار جدی برقرار می کرد.

وی گفت: مرحوم حبیبی به تاریخ ایران و جهان آگاهی داشت و بر همین اساس در میان عدالتگران و مبارزان، امام را به گونه ای دیگر می دید.

شهرستانی: حبیبی جامع علم و حلم بود

سید حسن شهرستانی نیز در این آیین با اشاره به شخصیت فرهنگی و ارزنده مرحوم حبیبی گفت: آن مرحوم جامع علم و حلم بود و در واقع می توان گفت که ایشان مددکار نظام فرهنگی، آموزشی و علمی کشور بودند.

وی افزود: در واقع دکتر بخت نیک دولت و تجسم فرهنگ ایرانی اسلامی بود که در تمام دوران مسئولیت های خود توانست افتخارات بسیاری را کسب کند.

شهرستانی با اشاره به پخش شدن پارچه نوشته ای با متن دیو چو بیرون رود فرشته درآید در ایام پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: این مرحوم در همان زمان این پارچه نوشته را جمع آوری کرد و اکنون این پارچه در بنیاد امیرکبیر نگهداری می شود، این درحالی است که شاید بزرگترهای ما نیز در آن زمان به این فکر نبودند که این پارچه نوشته سندی تاریخی، فرهنگی و ایران شناختی است اما مرحوم با این اقدام خود نشان داد که یک شخصیت جامعه شناس، خردمند و آینده نگر است.

وی به توسعه پژوهش ها اشاره کرد و گفت: برای تکمیل این پژوهش ها در حوزه هایی از جمله بازارها و مساجد ایران نباید تنها به یک شهر و یا استان دقت کرد بلکه باید تمام ایران را در نظر داشت.

شهرستانی ادامه داد: همچنین انتظار می رود که با توجه به اینکه در حوزه تاریخ فرهنگی و اجتماعی ایران خلاء زیاد داریم در این حوزه نیز وارد شده و نسبت به ارائه طرحی با هدف تدوین تاریخ فرهنگی و اجتماعی کشور اقدام شود.