مشهد- ایرنا- مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: انقلاب اسلامی تحول در عرصه دامپزشکی و تولید واکسن و خوراک دام و طیور را در کشور و استان رقم زد به طور مثال ۱۰۰ واحد دامپزشکی پس از انقلاب در این منطقه ایجاد شده است.

جواد اعلمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به مناسبت دهه فجر افزود: دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه دامپزشکی در ۲ حوزه بهداشت و مدیریت بیماری های دام و نیز نظارت و بهداشت عمومی قابل تفکیک است.

وی ادامه داد: ریشه کنی بیماریهایی مانند طاعون گاوی، کنترل بیماری تب برفکی، تامین واکسن و پوشش صد درصدی دامها و گسترش مراکز دامپزشکی در نقاط دوردست استان بخشی از دستاوردهای ۴۴ سال گذشته در این خطه است.

مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی با اشاره به امکان اطلاعات دقیق از بیماریها در منطقه با سیستم‌های بر خط برای کنترل بیماریهای دام و طیور گفت: به این ترتیب وضعیت بیماری‌ها در کل کشور به صورت آنلاین در اختیار همه قرار می‌گیرد، از این رو طی سالهای اخیر واگیری‌های شدید بیماری در دام و طیور استان نداشته‌ایم.

اعلمی افزود: ایجاد مراکز خدمات دامپزشکی بخش خصوصی، ایجاد شرکتهای پخش دارو و واکسن،توسعه فراگیر کارخانه‌های داروسازی و ساخت مواد اولیه کارخانه های خوراک دام و ایجاد و راه اندازی کارخانه های جوجه کشی از جمله اقدامات قابل ذکر در این استان پس از انقلاب اسلامی است.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال تا قبل از انقلاب اسلامی در کل کشور ۲ کارخانه واکسن دام داشتیم که اکنون در خراسان رضوی سه کارخانه در این قالب داریم و اکنون ۹ کارخانه مکمل سازی و یک کارخانه ساخت مواد اولیه مکمل سازی در این استان فعال است.

مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی همچنین تاسیس سازمان نظام دامپزشکی را بسیار مهم دانست و افزود: فعالیت این سازمان به منظور ارائه خدمات دامپزشکی به بهره‌برداران در تمامی سطوح و نیز استفاده از ظرفیت دانش آموختگان و نیز اشتغال این گروه از اهمیت بسزایی برخوردار است.

اعلمی افزود: یکی از مهمترین مسائل در تجارت جهانی توجه به استانداردهای به روز تولیدات فراورده های خام دامی است و خوشبختانه پس از انقلاب در جهت به روز رسانی فرآیندهای تولید، ساختار فیزیکی کارخانه‌ها، استقرار سیستمهای کنترل کیفیت و نظارت به خصوص در طول سالیان اخیر موفقیتهای بسیاری در بازارهای بین‌المللی به دست آوردیم.

وی اظهار کرد: به منظور تولیدات بهداشتی انواع فراورده‌های دام و طیور با ایجاد کشتارگاههای صنعتی شاهد ارتقای وضعیت بهداشتی در این بخش هستیم.

مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: یکی از مواردی که در دولت سیزدهم محقق شد، ارتقای سیستمهای تولیدی فراورده‌های لبنی است که از نظر بهداشتی برای کشورهای اوراسیا صادرات محصول در این بخش در حال انجام است.

اعلمی افزود: در حوزه نظارت و بهداشت عمومی هیچ کشتارگاه طیور، دام و واحد بسته بندی در خراسان رضوی وجود نداشت که اکنون ۱۴ واحد کشتارگاه طیور، هفت واحد کشتارگاه دام و ۱۲۳ واحد بسته بندی پس از انقلاب اسلامی در استان فعال است.

وی ادامه داد: همچنین شمار کارخانه‌های خوراک دام در استان خراسان رضوی از ۲۵ به ۱۰۰ واحد رسیده است.