تهران - ایرنا - معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: تاکنون بیش از ۹۰ درصد دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در دوره ابتدایی شناسایی شده‌اند.

معصومه نجفی در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا درباره طرح شناسایی بازماندگان از تحصیل اظهار داشت: با توجه به طراحی سامانه‌ای برای کودکان بازمانده از تحصیل، این موضوع شفاف شد.

وی افزود: در ابتدای اجرای طرح شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل، فهرست متولدین ۶ تا ۱۱ سال با فهرست ثبت‌نام دانش‌آموزان در سامانه «سیدا» (سامانه یکپارچه دانش آموزی) مقایسه شد. براساس مقایسه این آمار، مشخص شد ۱۷۹ هزار و ۵۵۲ دانش‌آموز دوره ابتدایی در مدرسه ثبت‌نام نکرده‌اند.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: با توجه به اطلاعات سامانه، برای همه دانش‌آموزان شناسایی شده در همه استان‌های کشور افراد پیگیرکننده از آموزش و پرورش درنظر گرفته شده است و در واقع همه بازماندگان از تحصیل برای دوره ابتدایی پیگیرکننده دارند و برای بازگشت به چرخه آموزش پیگیری‌های لازم انجام می‌شود.

با بررسی پیگیرکننده‌ها، متوجه شدیم که از میان ۱۷۹ هزار و ۵۵۲ کودک شناسایی شده، برخی به مکان دیگر مهاجرت کرده‌اند به طور مثال ممکن است دانش‌آموزی از استان خراسان به کرمان یا حتی به خارج از کشور مهاجرت کرده باشد همچنین نام برخی دیگر به دلیل داشتن بیماری صعب‌العلاج، قرار گرفتن در گروه کودکان استثنایی یا حتی فوت دانش‌آموز در فهرست ثبت‌نامی‌ها قرار نگرفته است.

وی با بیان اینکه با دقیق شدن آمارها، مسئله شفاف می‌شود، افزود: همچنین تعدادی دیگر از این فرزندان در مکان‌های دیگر مانند مدارس مسجدمحور تحصیل می‌کنند یا یک سری توسط خانواده آموزش می‌بینند. اکنون مسئله شفاف شده و این شفافیت در حل موضوع به ما کمک بسیاری کرده است.

دانش‌آموزان قابل برگشت به مدرسه شناسایی و در همه استان‌ها مقدار قابل توجهی جذب هم انجام شده است

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه آمار و موضوعات مربوط به طرح بازماندگی از تحصیل در همه استان‌های کشور شفاف شده است، گفت: دانش‌آموزان قابل برگشت به مدرسه شناسایی و در همه استان‌ها مقدار قابل توجهی جذب هم انجام شده است که در ایام دهه فجر آمارها را به صورت دقیق اعلام می‌کنیم.

به گزارش ایرنا، بازمانده از تحصیل به افراد در گروه سنی ۶ تا ۱۸ سال گفته می‌شود که با وجود نیاز به آموزش به دلایل بسیاری در هیچ یک از مقاطع تحصیلی مشغول به تحصیل نیستند. در ۲ سال گذشته با توجه به تعطیلی فیزیکی مدارس و آموزش غیرحضوری دانش‌آموزان بر تعداد این بازماندگان از تحصیل افزوده شد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در این راستا روز ۲۹ دی در جمع خبرنگاران در بوشهر گفته بود که بر اساس اطلاعات سامانه «سیدا» و سازمان ثبت احوال کشور، ۱۷۹ هزار کودک ۶ تا ۱۲ ساله بازمانده از تحصیل در سراسر کشور شناسایی شده که ۲۰ هزار نفر از آنان در مقطع ابتدایی به کلاس‌های درس بازگردانده شدند.