به گزارش گروه نظرسنجی ایرنا، در چندماه گذشته و به دنبال محدودیتهای ایجاد شده برای پلتفرمهای خارجی زمینه برای ظهور و رشد بیشتر پیامرسانهای داخلی فراهم شد.
به منظور سنجش میزان استفاده و رضایت کاربران از پیام رسانهای داخلی ، اداره کل پژوهش و بررسیهای خبری ایرنا افکارسنجی آنلاین هفته گذشته را به این موضوع اختصاص داد. پرسشهای این نظرسنجی از روز ۱۱ تا ۱۶ بهمنماه روی سایت ایرنا قرار گرفت.
۵۶.۷ درصد از مشارکتکنندگان در این نظرسنجی اعلام داشتهاند که از پیام رسانههای داخلی استفاده نمیکنند و در مقابل ۴۳.۳ درصد گفتهاند از پیام رسانههای داخلی استفاده میکنند.
همچنین در سنجش میزان رضایتمندی از عملکرد این پیامرسانها ۵۳.۱ درصد اعلام کردهاند که «کم» و «خیلی کم» راضی هستند. ۲۴.۲ درصد «تاحدودی»، ۱۴.۱ درصد «زیاد» و ۸.۶ درصد «خیلی زیاد» رضایت داشتهاند.
از میان مهمترین نقطهضعفهای برشمرده شده برای پیامرسانهای داخلی بیش از همه به «نبود اعتماد به امنیت این شبکهها از سوی کاربران آنها» اشاره شده است. (۳۷.۷ درصد)
«نداشتن کاربر جهانی» با ۱۷ درصد، «پشتیبانی ضعیف و ناپایداری در ارائه سرویس» با ۱۶.۹ درصد، «ضعف فناوری» با ۱۶.۳ درصد، «پراکنده بودن کاربران» با ۷.۹ درصد و «نداشتن مکانیزم درآمدزایی» با ۴.۳ درصد دیگر نقاطضعف اشاره شده از سوی مخاطبان ایرنا برای پیامرسانهای داخلی است.
از دیدگاه مشارکتکنندگان در این نظرسنجی ۵۳.۶ درصد مهمترین نقطهقوت پیامرسانهای داخلی را «فیلتر نبودن» دانستهاند. «نصب آسان» و «احساس امنیت خانوادهها» هر کدام با ۱۵.۳ درصد، «امکان پیگیری و شناسایی کلاهبرداران و مجرمان سایبری» با ۱۰.۸ درصد و «راحتی کار» با ۵ درصد از دیگر امتیازات این پیامرسانها بیان شده است.
مطابق یافتههای این نظرسنجی از ۵ پیامرسان بیشتر شناخته شده داخلی، «ایتا» با ۳۷ درصد و «روبیکا» با ۲۴.۷ درصد بیشترین اقبال را در میان مخاطبان ایرنا دارند. «بله»، «آی گپ» و «گپ» به ترتیب در ردههای بعدی قرار دارند.