به گزارش خبرنگار ایرنا، وزیر کشور و استاندار مازندران در همایش سراسری ۲ هزار نفری دهیاران استان که در ساری برگزاری شد، طرح توانمند سازی ۵۰۰ روستای مازندران را رونمایی کردند.
طرح توانمندسازی و آموزش های مهارتی روستاییان، عشایر، مناطق محروم و مرزی با رویکرد اشتغال پایدار، به منظور توسعه کمی و کیفی تولیدات و ارائه خدمات براساس مزیتهای منطقهای با بهره گیری از ظرفیتهای محلی و بهبود وضعیت و کیفیت زندگی جامعه هدف در مازندران عملیاتی و اجرا شد.
از دیگر اهداف اجرای این طرح که در راستای تحقق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب است تلاش جهت تحقق سهم عادلانه عوامل در زنجیره تولید تا مصرف متناسب با نقش آنها در ایجاد ارزش، به ویژه با افزایش سهم سرمایه انسانی از طریق ارتقای آموزش، مهارت، خلاقیت، کارآفرینی و تجربه است.
گسترش عدالت اجتماعی در مناطق روستایی، عشایری، کمتر توسعه یافته و محروم کشور و جلوگیری از مهاجرت بی رویه روستاییان و گسترش پدیده حاشیه نشینی شهرها، تحقق پیشرفت فرهنگی- اجتماعی با ارتقای کیفیت جمعیت، افزایش نشاط و اصلاح سبک زندگی و تربیت جمعیت مطابق الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت در مناطق هدف طرح، تحقق پیشرفت اقتصادی، بهبود وضعیت اشتغال و افزایش نرخ بهره وری و ارزش افزوده فعالیت های اقتصادی روستاییان و تحقق توسعه پایدار زیست محیطی از طریق حفظ و استفاده بهینه از منابع طبیعی کشور از جمله اهداف طرح توانمند سازی روستاییان با رویکرد اشتغال پایدار است.
راه اندازی درگاه الکترونیکی سامانه مدیریت ساخت و ساز روستایی در مازندران
همچنین با حضور وزیر کشور و استاندار مازندران، درگاه الکترونیکی سامانه مدیریت ساخت و ساز روستایی "سامانه راهبر" با هدف ارایه خدمات غیر حضوری عمران روستایی در این استان راه اندازی شد.
این سامانه بیش از ۹ خدمت مرتبط با ساخت و ساز روستایی را مدیریت می کند.
خدمات سامانه راهبر شامل تعیین حدود و وضعیت روستاها ، خدمات فنی صدور پروانه ، صدور پایان کار و عدم خلافی ، تغییر کاربری ، اصلاح ضوابط ، اصلاح معابر ، اصلاح محدوده و خدمات بهسازی روستایی است.
پرداخت های الکترونیک از جمله مزایای این سامانه است و دهیاران در مناطق روستایی به عنوان همکاران بنیاد مسکن به این سامانه می پیوندند.
سامانه مدیریت ساخت و ساز روستایی به منظور تسهیل دسترسی متقاضیان و ناظران نظام فنی به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی راه اندازی شده است و فعالیت این سامانه گام بلند و خدمت بزرگی در جهت ارایه خدمات الکترونیک و دولت الکترونیک است.
تمام خدماتی که قابلیت انجام غیرحضوری دارد و می توان به صورت الکترونیک آن را در مراکز خدمات الکترونیک روستاهای کشور ارایه کرد در سامانه راهبر طراحی و ارایه شده است و با راه اندازی این سامانه از مراجعه مکرر روستاییان به شعب بنیاد مسکن انقلاب اسلامی جلوگیری می شود و خدمات به راحتی در دسترس آنها می باشد.
متقاضیان استفاده از خدمات سامانه راهبر از سه طریق میتوانند به سامانه دسترسی داشته و از خدمات آن بهرهمند شوند؛ روستاییان میتوانند از طریق گوشی و یا سیستم خانگی از این خدمات استفاده نمایند، درغیراین صورت از طریق دهیاری و یا طریق دفاتر پیشخوان دولت در روستاها نیز امکان دریافت این خدمات وجود دارد که با دریافت یک کد رهگیری امکان پیگیری تمام خدمات و اقدامات را پیدا میکنند.