تهران-ایرنا- وزیر امور خارجه سوریه اعلام کرد که آمریکا و عواملش در فرانسه، انگلیس و آلمان امروز در مورد سوریه همان فریب‌ها و دروغ‌هایی را به کار می‌برند که 20 سال پیش در عراق به بهانه داشتن سلاح‌های کشتار جمعی به کار برده بودند.

به گزارش ایرنا، فیصل مقداد روز یکشنبه در صفحه توئیتر خود نوشت: جهان باید از گذشته درس بگیرد و اجازه ندهد که این کشورها دوباره با فریب و نیرنگ کشورهای دیگر را هدف قرار دهند و امنیت و ثبات آنها را تضعیف کنند.

وی تصریح کرد: کالین پاول وزیر امور خارجه وقت آمریکا، 20 سال پیش در چنین روزی، در نزدیکی صندلی سوریه در شورای امنیت که من روی آن نشسته بودم، صحنه‌ای از نمایشنامه فریب و دروغ را برای توجیه حمله آمریکا به عراق به بهانه داشتن سلاح های کشتار جمعی بازی کرد.

وزیر امور خارجه سوریه تصریح کرد: وزیر پاول در آن زمان با ارائه مدارک و اسناد جعلی و دروغین مدعی شد که اینها (تصاویر ماهواره‌ای و ضبط‌های صوتیو..) حقایق و اطلاعات کاملا مستند هستند و لوله کوچکی را نشان داد که بیان می‌کرد حاوی مواد بیولوژیکی تولید عراق بود که می توانست ده‌ها هزار نفر را بکشد.

وزیر مقداد در ادامه افزود: البته مشخص شد که هر چه او مطرح کرده است دروغ‌های محض بوده است، اما متأسفانه عراق بر اساس این دروغ‌ها مورد حمله قرار گرفت و همه می‌دانند که این حمله، نتایج فاجعه‌بار جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت را رقم زد که توسط آمریکا و متحدانش در عراق انجام شده است.

وزیر خارجه سوریه از جهانیان خواست که از گذشته درس بگیرند و اجازه ندهد آمریکا و عواملش فرانسه، انگلیس و آلمان دوباره دست به این جنایت بزنند و یا اتهامات سخیف خود را برای توجیه مداخله در امور دیگر کشورها و سایر کشورها مطرح و امنیت، ثبات آنها را تضعیف کنند.

کالین پاول وزیر امور خارجه دولت بوش جنگ طلب در آمریکا روز ۵ فوریه سال ۲۰۰۳ (۱۶ بهمن ۱۳۸۱) در جریان یک جلسه ۷۶ دقیقه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل که به صورت زنده برای میلیون‌ها بیننده پخش می‌شد، مدعی شد که واشنگتن شواهدی دارد مبنی براینکه صدام دیکتاتور عراق به صورت مخفیانه سلاح کشتار جمعی می‌سازد.

پاول دقیقا این سخنان را به زبان آورد: "همکاران من، هر صحبتی که من امروز مطرح می‌کنم مورد تایید منابع هستند. این‌ها ادعا نیستند. آنچه ما به شما می‌دهیم حقایق و نتایج مبتنی بر اطلاعات است".

پاول برای صحه گذاشتن بر ادعاهای خود، تصاویر ماهواره‌ای، فایل‌های صوتی مکالمات بین سربازهای عراقی و حتی یک کپسول کوچک پودر سفید را نشان داد که به عنوان نمادی از برنامه تسلیحاتی بغداد بود.