به گزارش ایرنا، شهرستان مرزی بیلهسوار در استان اردبیل این روزها با توجه به وجود گمرک و پایانه مرزی و قرار گرفتن در شاهراه تجارت بینالمللی استان و ارتباط با کشورهای CIS شاهد افزایش قابل توجه کامیونهای صادراتی و ترانزیتی است ، طوری که روزانه بیش از ۲۰۰ دستگاه کامیون برای صادرات و یا ترانزیت وارد این شهر مرزی میشود.
به گفته محمد ایمانی ، سرپرست گمرک شهرستان بیلهسوار طی ۱۰ ماه اخیر ۶۸ هزار و ۶۸۵ کامیون به گمرک بیله سوار وارد و ۴۸ هزار و ۱۱۸ کامیون از آن خارج شده است. این امر سبب بروز ترافیک کامیون در ماهها و بویژه هفتههای اخیر در این شهر مرزی شده است.
فرماندار بیلهسوار هم در گفت و گو با ایرنا با اشاره به افزایش ورودی کامیونهای ترانزیتی و صادراتی به این شهر در ماههای اخیر و اقدامات انجام شده برای تسهیل تردد کامیونها اظهار کرد: فصل پاییز و قبل از تعطیلات سال نو میلادی، صف کامیونها گاهی اوقات تا چهار کیلومتر هم میرسید که این امر باعث معطلی کامیونداران در این بیله سوار میشد.
وی اضافه کرد: برای رفع این مشکل و تسهیل تردد کامیونها از اواسط فصل پاییز سیستم نوبتدهی هوشمند توسط سازمان پایانه و حمل و نقل جادهای استان خریداری و در تیرپارک و پایانه نصب شد که نقش موثری در کاهش زمان انتظار برای ترخیص کالاها داشته است.
صاحبعلی اصغری گفت: علاوه بر این طی جلسات و نظارتهای مستمر مسئولان امر، فعالیت دلالان و افراد غیرمسئول در نوبت دهی کامیونها کاهش یافته و تقریبا به صفر رسیده است.
فرماندار بیلهسوار ادامه داد: با توجه به اجرای لاین ویژه برای کامیونهای حامل مواد فاسد شدنی که عمدتا کامیونهای حامل میوه و صیفیجات هستند و همچنین خروج بدون نوبت کامیونهای حامل مواد اشتعالآفرین و آتشزا و پیشبینی چند خط ویژه برای کامیونها خوشبختانه در حال حاضر نظم در چارچوب مقررات برقرار است.
وی همچنین گفت: طی ۲ ماه گذشته با تسطیح قسمتی از محوطه پایانه مرزی و تیرپارک ظرفیت این محلها افزایش یافته و زمینه برای استقرار ۲۰۰ دستگاه کامیون فراهم شده است. در مجموع در حال حاضر ظرفیت استقرار ۶۰۰ دستگاه کامیون در محل فراهم است.
اصغری همچنین با اشاره به توافقات با طرف آذری هم گفت: بر اساس توافق با طرف آذری روزانه باید ۲۰۰ دستگاه کامیون خدمات ارائه شده و پذیرش شود که این امر از سوی طرف آذری محقق نشده است به طوری که روزانه بین ۱۵۰ تا ۱۷۰ دستگاه کامیون از مرز تردد میکند.
رئیس پایانه مرزی بیلهسوار هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در سالهای گذشته کامیونها اغلب با هدف ترانزیتی به این شهرستان حرکت میکردند ولی در یک سال اخیر تردد کامیونهای صادراتی و نیز کامیونهای یخچالدار هم از این پایانه افزایش یافته است.
به گفته لطفالله بابایی ، بر اساس آمار ۶۰ درصد کامیونهایی که وارد پایانه میشوند ترانزینی بوده و ۴۰ درصد صادراتی هستند.
وی اضافه کرد: در ۱۰ ماه اخیر ترانزیت ورودی ۱۵ هزار و ۴۵۰ دستگاه کامیون بوده که ۷۵ درصد افزایش یافته و ترانزیت خروجی نیز با ثبت آماری بالغ بر ۲۵ هزار و ۲۷۰ دستگاه کامیون۴۳ درصد افزایش یافته است.
مدیر پایانه مرزی بیلهسوار همچنین گفت: علاوه بر این در این مدت، ۱۷ هزار و ۴۶۲ دستگاه کامیون در صادرات و ۶۲۹ دستگاه نیز در واردات نقش داشتند.
بابایی با بیان اینکه روز سهشنبه این هفته ۱۵۲ دستگاه کامیون در پایانه پذیرش شده است، گفت: مدت زمان انتظار برای ترخیص کامیونهای یخچالدار که میوه و صیفیجات حمل میکنند، حداکثر سه روز و برای سایر کامیونها بین پنج تا ۶ روز است.
موضوعی که به نظر میرسد میتواند در کاهش زمان انتظار کامیونها و ترافیک در بیلهسوار تاثیرگذار باشد، افزایش پذیرش از طرف آذری است که طبق توافق و تعهدی که داده باید روزانه حدود ۲۰۰ دستگاه کامیون پذیرش داشته باشد.موضوعی که مسئولان شهر مرزی بیله سوار بر آن تاکید می کنند.
حضور کامیونهای ترانزیتی و صادراتی در بیلهسوار را میتوان برای اقتصاد استان اردبیل به فال نیک گرفت. این اتفاق هم در جهت رهایی از اقتصاد تک محصولی و هم توسعه تجارت بینالملل بویژه در چهارچوب سیاست همسایگی حائز اهمیت است.
در عین حال باید چشماندازی برای توسعه ترانزیت و تجارت بینالملل از این منطقه تعریف شده و برای آن برنامهریزی شود. در این زمینه باید ضمن رایزنی با طرف آذری برای پذیرش بیشتر کامیونها، باید برای افقهای کوتاه مدت، میانمدت و بلند مدت برنامهریزی شده و برای توسعه زیرساختهای مرتبط اعم از زیرساختهای حمل و نقل، ارتباطات، بانک و بیمه گامهای جدی برداشته شود.
بهرهگیری از ظرفیتهای ترانزیتی تا حد زیادی مستلزم زیرساختهای توسعه یافته عمرانی و اقتصادی است. از همین روست که طی ماههای اخیر توسعه زیرساختها در اولویت مدیریت ارشد استان قرار گرفته است. یکی از اصلیترین اولویتهای استان اردبیل در دوره حاضر توسعه شبکه ارتباطی جادهای، ریلی و هوایی است.
در بخش جادهای بخش اعظم راه ارتباطی از جنوب تا شمال استان در قالب قطعات مختلف در حال تعریض و تبدیل به بزرگراه است. این امر نقش مهمی در تردد روان و امن کامیونهای ترانزیتی و صادراتی از استان مرزی اردبیل خواهد داشت. علاوه بر این در بخش هوایی هم استان اردبیل با داشتن ۲ فرودگاه اردبیل و پارسآباد به شرط تجهیز و ارتقا، میتواند نقش موثری در ارتقای شاخصهای اقتصادی و بهرهمندی از ظرفیتهای بالفعل داشته باشد. از سوی دیگر راه آهن اردبیل - میانه هم طی ماههای اخیر شاهد تحرک قابل ملاحظهای بویژه در اجرای بخشهای گلوگاهی و دارای ابنیه فنی پیچیده داشته است.
با این حال این راهآهن در صورتی میتواند در تجارت بینالملل و ترانزیت کالا مثمرثمر باشد که ادامه آن به شمال استان متصل شود. موضوعی که در دستور کار مدیریت ارشد و نمایندگان استان قرار گرفته است. در واقع بازگشت سرمایه این پروژه مهم عمرانی و اقتصادی شدن آن مستلزم ادامه آن تا مرز جمهوری آذربایجان است. در هر صورت چنانکه گفته شد افزایش تردد کامیونها در شهر مرزی بیلهسوار را باید به فال نیک گرفت و ضمن تلاش برای تسهیل تردد آنها ، برای بهرهمندی از این ظرفیت اهتمام جدی برای توسعه زیرساختهای عمرانی و اقتصادی داشت.