آستارا- ایرنا- هشت طرح مخابراتی، زیربنایی و ورزشی آستارا با ارزش ۲۷۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال روز دوشنبه در آیینی با حضور مرتضی رضایی‌صوفی، معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار گیلان و جمعی از مسئولان شهرستانی مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، فرماندار آستارا در حاشیه بهره‌برداری از این طرح‌ها به مناسبت ایام‌الله دهه مبارک فجر گفت: یکی از مهمترین طرح‌های امروز ۶ طرح مخابراتی شامل ۶ دکل بود که با اعتبار ۱۶۰ میلیارد ریال در نقاط مختلف آستارا نصب و راه‌اندازی شده است.

عنایت رضایی‌پور افزود: راه‌اندازی این دکل‌ها اهمیت بسیاری برای آستارا دارد و با راه‌اندازی آنها حدود ۲۵ هزار نفر زیر پوشش استفاده از خدمات اینترنت نسل چهارم در نقاط مختلف این شهرستان قرار گرفته‌اند.

وی بیان کرد: طرح دیگر اجرای دیوار حفاظتی مرزی در محدوده آستارا چای با اعتبار ۱۱۰ میلیارد ریال پس از ۱۷ سال بود که با توجه به حساسیت‌ها از نظر قرار گرفتن در منطقه مرزی و تلاش‌های مجموعه مرزبانی در این شهرستان اهمیت بسیاری دارد.

فرماندار آستارا اضافه کرد: آستارا چای رودخانه‌ای فصلی است و برخلاف آرامشی که اکنون دارد، هنگام بارش باران می‌تواند حجم سیلی تا ۵۰ برابر جاری کند و به شهر صدمه بزند که در دولت سیزدهم تلاش شد با جلب همراهی همه دستگاه‌های ذی‌ربط این طرح مهم به اجرا درآید.

وی اظهار کرد: با توجه به شرایط کنونی دولت و کمبودهای اعتباری، ابلاغ بند ز تبصره هشت کمک کرد که از ظرفیت مصالح موجود در رودخانه‌های شهرستان از جمله آستارا چای برای طرح‌های ساماندهی و مسدودسازی استفاده کنیم.

رضایی‌پور عنوان کرد: دیروز هم نشستی با حضور نماینده شرکت آب منطقه‌ای گیلان برگزار و نامه‌نگاری لازم انجام شد تا کارها و طرح‌های مرتبط با برجک سه مرزی هم هرچه سریع‌تر از محل همین بند ز تبصره هشت انجام شود.

پنج هزار میلیارد ریال صرف ساماندهی آستارا چای شد

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گیلان نیز تشریح کرد: رودخانه مرزی آستارا بیش از ۳۶ کیلومتر از سرمنشا تا دریا طول دارد و حدود ۳۲ کیلومتر آن مرزی محسوب می‌شود که برای ۱۵ کیلومتر رودخانه مطالعات ساماندهی انجام و بر اساس آن ۱۲ کیلومتر از مسیر نیازمند ساماندهی تشخیص داده شده است.

وحید خرمی افزود: طرح‌های گوناگونی از سال ۱۳۷۵ تا کنون در محدوده آستارا چای انجام شده که سنگین‌ترین و مهمترین آن همین طرحی است که امروز به بهره‌برداری رسید؛ ۶۰۰ متر طول این دیوار وزنی بتنی است و بر اساس پروتکل‌های مرزی که سال ۱۳۳۵ بین ۲ کشور منعقد شده، به اجرا درآمد.

وی بیان کرد: این رودخانه در سال‌های گذشته آستارا را به زیر آب می‌برد، زیرا مسیر آن مشرف به شهر بوده و جایی که امروز پروژه اجرا شده، در نتیجه سستی زمین به طور کامل در تهدید رودخانه بوده است.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گیلان اضافه کرد: طول دیواره بتنی که در چند قرارداد گذشته در آستارا اجرا شده به بیش از سه کیلومتر می‌رسد و در سایر بخش‌های رودخانه ساماندهی با اجرای دیواره‌های سنگی انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه اصلاح حدود ۹ کیلومتر از مسیر آستارا چای انجام شده است، اظهار کرد: ۲ هزار و ۲۰۰ متر از این محل تا دیواره گمرک فاصله وجود دارد که برای بیش از یک‌هزار متر باقی‌مانده هم طرح مشابهی آماده شده است و در سال‌های آتی انجام خواهد.

خرمی عنوان کرد: چند برجک مرزبانی در نقاط مرزی مشرف به رودخانه هستند و از این رو آب به زیر آنها نفوذ می‌کرد که با سنگ رودخانه‌ای ایمن‌سازی شدند تا شرایط بهتری داشته باشند و با تدبیر فرماندار از طریق بند ز تبصره هشت بدون تخصیص اعتبار از طریق مصالح رودخانه‌ای تلاش شد تا پاسگاه بعدی و محدوده اطرافش ایمن شود و نگرانی در این زمینه نداشته باشیم.

وی یادآور شد: ۵۰۰ میلیارد ریال از ابتدا تا به امروز برای طرح‌های ساماندهی هزینه شده و آخرین قسمتی که اجرا می‌شود، ۳۰۰ میلیارد ریال بار مالی داشته است و در مجموع برآورد ارزش ریالی طرح ساماندهی آستارا چای به قیمت روز به بیش از پنج هزار میلیارد ریال می‌رسد.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گیلان تاکید کرد: ساماندهی آستارا چای طرح بزرگی بود که در چندین سال انجام شد و طرحی که امروز بهره‌برداری شد، نقطه پایانی برای مجموعه است و تکه باقی مانده در پایین دست هم به صورت جداگانه اجرا خواهد شد و به این پروژه پیوستگی نخواهد داشت.

زمین چمن مدرسه توحید رونمایی شد

مدیر آموزش و پرورش آستارا نیز در حاشیه رونمایی از طرح زمین چمن مصنوعی فوتبال در مدرسه پسرانه توحید گفت: این طرح مزین به نام سردار شهید سلیمانی در سال ۱۴۰۰ به آموزش و پرورش استان ابلاغ شد و امسال با اعتبار چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به اجرا درآمد.

بیژن خالق‌وردی‌پور افزود: مسئولان وزارت آموزش و پرورش در بازدیدی که از آستارا داشتند، قرار شد برای ساخت ۲ زمین چمن در مدرسه توحید و نواب صفوی این شهرستان اعتبار اختصاص دهند که طرح دوم هم در آستانه تکمیل است و امید می‌رود هفته آینده به اتمام برسد.

وی بیان کرد: همه اعتبار این ۲ طرح به طور کامل از سوی اداره‌کل آموزش و پرورش استان گیلان تخصیص پیدا کرده است و این زمین‌های چمن مصنوعی فوتبال از همه استانداردهای لازم برخوردار هستند.

مرتضی رضایی‌صوفی، معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار گیلان در ادامه سفر یک‌روزه خود به آستارا با خانواده شهید سیف‌زاده دیدار داشت و از مرزهای زمینی، ریلی و دریایی این شهرستان نیز بازدید کرد.

سالروز بازگشت امام خمینی (ره) به کشور پس از ۱۵ سال تبعید و پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران بین ۱۲ تا ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ با عنوان دهه فجر نام‌گذاری شده است و این مناسبت امسال با شعار "ایـران اسـتـوار، ۴۴ سـال افـتـخـار" در نقاط مختلف کشور از جمله شهرستان آستارا گرامی داشته می‌شود.

افتتاح و کلنگ‌زنی ۸۱ طرح و پروژه با ارزش ۸۲۲ میلیارد و ۹۹۱ میلیون ریال در حوزه‌های گوناگون همزمان با ایام‌الله دهه مبارک فجر در نقاط مختلف شهرستان آستارا برنامه‌ریزی شده است.

شهرستان آستارا با جمعیت حدود ۹۵ هزار نفر در منتهی الیه غرب استان گیلان، در فاصله نزدیک به ۱۷۳ کیلومتری رشت و همجوار با کشور جمهوری آذربایجان قرار دارد.