تهران- ایرنا- بی‌تفاوتی نسبت به تخلفات مالی در فوتبال ایران در شرایطی است که با چنین جرایمی در فوتبال اروپا به شدت برخورد می‌شود و پس از یووه، هم اکنون منچسترسیتی هم در خطر کسر امتیاز و سقوط به دسته پایین‌تر قرار دارد.

به گزارش ایرنا، در فاصله کمتر از سه هفته برخورد با تخلفات مالی در ۲ باشگاه مطرح فوتبال اروپا خبرساز شده است، برخوردهایی که می‌تواند یک درس بزرگ برای تصمیم‌گیرندگان فوتبال در کشورمان باشد. ابتدا اوایل بهمن بود که باشگاه یوونتوس به علت تخلف در ثبت سود سرمایه در خرید و فروش بازیکن به کسر ۱۵ امتیاز محکوم شد و جریمه‌هایی برای ۱۱ مدیر این باشگاه تورینی هم در نظر گرفته شد. مدیرانی مانند پاول ندود به مدت ۸ ماه و آندره‌آ آنیلی به مدت ۲۴ ماه از فعالیت‌های فوتبالی محروم شدند.

البته چنین جریمه‌هایی برای یووه تازگی نداشت و ۱۷ سال پیش هم این باشگاه در رسوایی که به کالچو پولی مشهور شد به سقوط به دسته دوم محکوم شد. در این پرونده گفت‌وگوهای تلفنی لوچیانو موجی مدیر یووه منتشر شد که او در تماس با مدیران فوتبال ایتالیا آنها را برای انتخاب داور خاصی تحت تأثیر قرار می‌داد تا اتهام تقلب به این تیم نسبت داده شود و قهرمانی‌شان پس گرفته شود.

اکنون نیز خبری از احتمال دچار شدن منچسترسیتی به سرنوشت یوونتوس منتشر شد و سازمان لیگ برتر فوتبال انگلیس در بیانیه‌ای از احتمال کسر امتیاز و خطر سقوط به دسته پایین‌تر برای این تیم خبر داد. اتهامات سیتی، مربوط به اطلاعات مالی مرتبط با درآمدهای باشگاه، جزئیات حقوق‌های پرداختی به مربیان و بازیکنان این تیم، مقررات یوفا، درآمدزایی، ثبات و همکاری با مسئولان بازرسی سازمان لیگ است.

برخورد با یوونتوس و منچسترسیتی ۲ باشگاه طراز اول فوتبال اروپا نشان می‌دهد وقتی پای تخلفات مالی به میان بیاید هیچ باشگاهی فارغ از اسم و رسمی که دارد، حاشیه امنیت ندارد و بابت نقض مقررات مالی با آنها برخورد می‌شود، جریمه‌هایی سنگین که نشان از آن دارد، هیچ مماشاتی با زیر پاگذاشتن قواعد مالی صورت نمی‌گیرد و دستگاه‌های قضایی و نهادهای فوتبالی با ورود به این پرونده‌ها با خاطیان برخورد می‌کنند.

در حالی تخلفات مالی در فوتبال اروپا دامن ۲ باشگاه مشهور را در کمتر از بازه زمانی سه هفته گرفته است که در فوتبال ایران با وجود حرف و حدیث‌های زیادی که درباره مسائل مالی و پولی باشگاه‌های مختلف به گوش می رسد تاکنون برخوردی با عاملان این تخلفات صورت نگرفته است. با مدیران متخلف برخوردی صورت نمی‌گیرد و سوالی هم درباره اتهامات مالی که متوجه باشگاه‌ها است، نمی‌شود.

آخرین نمونه آن مربوط به مدیریت سابق باشگاه استقلال است که این هفته‌ها خبرساز شده و مدیریت فعلی این تیم درباره تخلفات و سوء‌استفاده‌های مالی صورت گرفته در دوره قبل، افشاگری‌های زیادی را انجام داده اما خبری از پاسخگو بودن نیست.

فوتبال باشگاهی ایران چنین نمونه‌هایی کم نداشته و به واسطه ورود پول‌های بی‌حساب و کتاب دولتی به فوتبال شاهد افزایش سوء‌استفاده‌های مالی و قراردادهای بی‌ضابطه و حیف و میل‌های گسترده بوده‌ایم. تخلفاتی که بخشی از آن سال ۹۴ درقالب پرونده فساد در فوتبال در صحن علنی مجلس قرائت شد.