تهران- ایرنا- چهارمین شعبه انتشارات امیرکبیر با بیش از چهار هزار عنوان کتاب در حوزه‌های مختلف در راسته کریمخان افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، چهارمین شعبه انتشارات امیرکبیر با عنوان کتاب جیبی دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ در محل تقاطع میرزای شیرازی و خیابان کریمخان افتتاح شد. پیش از این انتشارات امیرکبیر دو کتاب‌فروشی در راسته انقلاب و یک کتاب‌فروشی در خیابان جمهوری داشت.

مدیربازرگانی انتشارات امیرکبیر با بیان اینکه نزدیک سه هزار عنوان کتاب بزرگسال در کتاب‌فروشی جیبی چیدمان شده است، به خبرنگار کتاب ایرنا گفت: کتاب‌ها در حوزه‌های عمومی، تاریخ، ادبیات، زنان، روان‌شناسی، فرهنگ و لغت‌نامه، فلسفه، علوم اجتماعی و سیاسی هستند و از ۲۰۰ انتشارات مطرح خریداری و جانمایی شدند.

امیرعباس بلادی ادامه داد: در حوزه کتاب نفیس حدود ۵۰۰ عنوان کتاب و در حوزه کودک و نوجوان حدود ۸۰۰ عنوان کتاب در این فروشگاه موجود است. مبلغ ریالی کل کتاب‌ها حدود ۵۰۰ میلیون تومان است و نقاط ضعف کتاب‌فروشی پس از شروع به فعالیت توسط توزیع‌کنندگان و مخاطبان شناسایی و رفع خواهدشد.

به گفته وی در روزهای آینده میزی وسط کتاب‌فروشی جانمایی و وسایل اهدایی (کالای غیرکتابی) برای بزرگسال، کودک و نوجوان در آن عرضه خواهدشد.

مجموعه‌هایی با عناوین جیبی، شکوفه، سیمرغ و طلایی نشانه‌های امیرکبیر است که از این میان کتاب‌های جیبی پروانه نشر مستقل دارد.

اقتصاد کتاب در عرصه فرهنگ در رتبه اول است

مجدالدین معلمی از افرادی است که در افتتاحیه کتاب‌فروشی جیبی حضور داشت. او با تاکید بر اینکه اقتصاد کتاب در عرصه فرهنگ در رتبه اول است، به خبرنگار کتاب ایرنا گفت: اگر سر جمع حساب کنند اقتصاد حوزه کتاب حتی از سینما بزرگ‌تر است. کتاب اقتصاد دارد اما به دلیل تکثری که در تولیدکنندگان وجود دارد اقتصاد کتاب خرد مانده است و همه کسانی که کار تولید می‌کنند، کوچک‌اند و ظرفیت‌ها بزرگ نشده‌است. باید اقداماتی انجام شود تا خرده ناشران به ناشران بزرگ تبدیل شوند یکی از راه‌های رسیدن به این مهم این است که زمینه کتاب‌فروشی‌ها افزایش پیدا کنند.

کتاب‌فروشی فقط محلی برای عرضه کتاب نیست بلکه یک تنفس‌گاه برای شهر است؛ مردم در کتاب‌فروشی با فضای فرهنگی درگیر می‌شوند کتاب را لمس و انتخاب می‌کنند

مدیرعامل و عضو هیات مدیره بنیاد کتاب رویش اندیشه سازمان تبلیغات اسلامی افزود: حتی در شرایط همه‌گیری کرونا که بسیاری از مشاغل را به تعطیلی کشید، می‌بینید تعداد عناوین کتاب افزایش پیدا کرده است. اینکه گفته می‌شود حدود ۱۲۰ هزار عنوان کتاب در سال تولید می‌شود به این معنی است که روزی حدود ۳۰۰ عنوان کتاب منتشر می‌شود.

او با اشاره به طرحی که در مرحله هیات دولت است و اگر تصویب شود، از فضای‌های بلااستفاده شهری برای تاسیس کتاب‌فروشی استفاده خواهدشد، توضیح داد: این اتفاق خوبی است و سعی می‌کنیم اماکن را برای افتتاح کتاب شهرها مهیا کنیم. تلاش سازمان تبلیغات این است که زمینه ایجاد کند تا تعداد کتاب‌فروشی‌ها بیشتر شود.

مردم در کتاب‌فروشی با فضای فرهنگی درگیر می‌شوند

معلمی درباره تاسیس کتاب‌فروشی و تاثیر آن در فروش کتاب انتشارات بزرگی مانند امیرکبیر بیان کرد: تا زمانی که مخاطب کتاب را نبیند و با آن اصطکاک پیدا نکند، نمی‌تواند خرید خوبی داشته باشد. به نظرم کتاب‌فروشی فقط محلی برای عرضه کتاب نیست بلکه یک تنفس‌گاه برای شهر است؛ مردم در کتاب‌فروشی با فضای فرهنگی درگیر می‌شوند کتاب را لمس و انتخاب می‌کنند.

به گفته مدیرعامل بنیاد کتاب انتشارات امیرکبیر به دلیل سابقه طولانی، مخاطبان خاصی دارد. اگر سطح تماس کمی با مخاطب داشته باشد کتاب‌هایش کمتر دیده می‌شود و به همین دلیل است که در راسته انقلاب دو کتاب‌فروشی داشت و اگر یک کتاب‌فروشی هم در راسته کریمخان داشته باشد می‌تواند آینده بهتری داشته باشد.