زنجان - ایرنا - همزمان با ششمین روز از دهه مبارک فجر، طرح توسعه یک واحد تولیدی شامل خط برش ورق هسته شرکت ایران ترانسفو روز دوشنبه با حضور مسوولان استانی و کشوری به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرنگار ایرنا، برای افتتاح این خط ۱۱۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شده است.

طی ۴۰ سال گذشته، دستگاه‌های برش طولی و فرمی هسته در این کارخانه از کشورهای اروپایی وارد می شد که با توجه به این نیاز، دستگاه‌های جدید برش طولی و فرم به دست متخصصان این شرکت تولید شد.

دستگاه‌های قبلی ظرفیت برش ورق هسته تا ۲۳ صدم میلی‌متر را داشت ولی دستگاه‌های جدید توان برش تا ۱۸ صدم میلی‌متر را دارد.

با استقرار این خط، ظرفیت تولید، کیفیت و ضریب اطمینان محصولات تولیدی افزایش پیدا می کند.

در مراسم افتتاح این خط، محسن افشارچی استاندار و حجت الاسلام علی خاتمی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر زنجان و همچنین مجتبی اکبری رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت مادرتخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق (ساتکاب) حضور داشتند.

رشته مهندسی ترانسفورماتور در دانشگاه زنجان راه اندازی می شود

استاندار زنجان در این مراسم با بیان اینکه درصدد هستیم رشته مهندسی ترانسفورماتور را در دانشگاه زنجان راه اندازی کنیم، اظهار داشت: به یقین همه این عوامل در کنار هم، اتفاق‌های مبارکی را در حوزه انرژی و برق و نیز صنعت وابسته به آن در استان رقم خواهد زد که گام بسیار مثبتی است و امیدواریم در اسرع وقت اتفاق بیفتد.

محسن افشارچی افزود: از دیرباز، برداشت نادرستی از ارتباط دانشگاه و صنعت در جامعه وجود داشته، در حالیکه این ارتباط به صورت عملی در یک مرکز تحقیق و توسعه مانند ایران ترانسفو به نمایش درآمده است.

وی اضافه کرد: این شرکت برخلاف بسیاری از صنایع دیگر، کمک حال و بازوی همراه مدیریت استان در مسائل مختلف است.

بی اثر کردن تحریم ها با توجه به تولید داخلی

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر زنجان نیز با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی دنیا به ۲ قطب شرق و غرب تقسیم بندی شده بود، گفت: ایران خط سومی را مطرح کرد که به مذاق هر ۲ خوش نیامد.

حجت الاسلام علی خاتمی با بیان اینکه دشمنان برای براندازی نظام اسلامی هزینه های هنگفتی را صرف کرده اند، اضافه کرد: بزرگترین چالش دشمنان ما اسلام است و در این میان صداقت امام راحل ،خون پاک شهیدان و حضور به هنگام مردم در صحنه های مختلف موجب شد دشمن به اهداف خود نرسد.

وی با بیان اینکه دشمنان از تمامی قوای خود برای تضعیف نظام اسلامی استفاده کرده اند،اظهار داشت: دشمن جنگ نرم علیه کشورمان را مورد توجه قرار داده و در این میان اشتغال پنج هزار نیرو در این کارخانه اهمیت فراوانی دارد.

امام جمعه زنجان ادامه داد: هر چند در نماز جمعه شعار مرگ بر آمریکا سر می دهیم ولی در عمل این شعار را متخصصان توانمند ایرانی انجام می دهند و به تعبیر مقام معظم رهبری وقتی اقتصاد مقاوم می شود، این تکانه ها هیچ اثری ندارد.

وی با بیان اینکه طبق فرامین رهبر معظم انقلاب، خواهش و تمنا برای برداشتن تحریم ها از سوی دشمنان انقلاب معنایی ندارد، اظهار داشت: برای بی اثر کردن تحریم ها توجه به تولید داخلی ضرورت دارد و گسترش شرکت های دانش بنیان نیز می تواند مسیر توسعه را ارتقا دهد.

رسیدن به خودکفایی در حوزه تولید ترانسفورماتور

مدیرعامل گروه صنعتی ایران ترانسفو نیز در مراسم افتتاح این خط، افزود: هم اکنون کارخانه های ترانسفورماتور به برش ۲ دهم و ۱۸ صدم میلی متر روی آورده اند که این کار به خاطر کاهش تلفات و قیمت تمام شده محصول است.

بهزاد ظهیری اضافه کرد: امروز مکانیزه ترین و به روزترین برش هسته‌ای در این کارخانه افتتاح شد که توانایی برش ۱۸ صدم میلی متر را دارد و در واقع ما مطابق با استانداردهای روز دنیا حرکت خواهیم کرد.

این مسوول با اشاره به دستاوردهای این گروه صنعتی در ساخت مهمترین اقلام تولید ترانسفورماتور، افزود: با تولید اقلامی شامل روغن و ورق هسته که از مهمترین اقلام در ساخت ترانسفورماتور است، خودکفایی رضایت بخشی در این زمینه به دست آمد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران ترانسفو با تاکید بر اینکه این روند ضمن صرفه جویی ارزی سالانه، ایران را به عنوان یکی از کشورهای انگشت شمار دارای دانش تولید این محصول، معرفی کرد، گفت: این مهم افتخار بزرگی برای همه ایرانیان محسوب می شود.

وی با بیان اینکه این شرکت در فضای کنونی پر چالش کسب و کار عملکرد قابل قبولی داشته است، گفت: امروز در دهه فجر تفاهم نامه ایجاد کارخانه نوآوری برق و انرژی طبق تبصره ماده ۹ آیین نامه حمایت از تولید دانش بنیان با صنعت برق منعقد شد که فرصتی برای راهبری مناسب تبدیل ایده های دانش بنیان به محصول است.