به گزارش ایرنا، نشست مطبوعاتیِ فیلم سینمایی هفت بهار نارنج روز دوشنبه (۱۷ بهمن) در سانس اول برای اصحاب رسانه و جامعه منتقدان در سینمای رسانه (پردیس سینمایی ملت) با حضور فرشاد گلسفیدی (کارگردان)، پیام آزادی (آهنگساز)، زهره سیهپوش (چهرهپرداز)، حسین مشعلی و امید محمدیپور (صداگذاران) برگزار شد.
محمد کمالیپور تهیه کننده این فیلم سینمایی طی تماس تلفنی روی خط آمد و درباره دلیل عدم حضور خود در این نشست بیان کرد: به عنوان تهیه کننده این فیلم برخود واجب میدانم به دلیل حضور بر سر فیلمبرداری خارج از تهران از اهالی رسانه حاضر در این نشست عذرخواهی کنم. چه کسی است که نداند حضور در جشنواره فیلم فجر فرصتی است که نباید آن از دست داد. برخلاف دوستانی که برای سیمرغ این جشنواره اشک ریختند و از نداشتن آن غمگین شدند و حالا به آن سیمرغ انگ دولتی میزدند!
وی ادامه داد: این فیلم آنقدر محترم بود که من دوستانم را برای آن در روزهایی که سینما درگیر مشکلاتی بود سر تولید آوردم اجازه دهید بر این باور باشیم که هفت بهار نارنج مدیون علی نصیریان است. از رئیس سازمان سینمایی و دبیر جشنواره فیلم فجر برای برگزاری این رویداد ممنونم و در اسرع وقت پاسخگوی اهالی رسانه خواهم بود.
«هفت بهار نارنج» بخشی از قصه زندگی علی نصیریان است
کارگردان «هفت بهار نارنج» در پاسخ به این سوال که نقش علی نصیریان از کاراکتر شمس لنگرودی الهام گرفته یا خیر، گفت: نقش شمس در این فیلم سینمایی از شمس لنگرودی الهام نگرفته این فیلم بخشی از قصه زندگی آقای نصیریان است و تا پایان عمر از همسرشان مراقبت کردند.
گل سفیدی با بیان اینکه نصیریان فیلمنامه را دوست داشت و پای کار آمد، افزود: ما استاد نصیریان را حدود هفت ساعت در طول روز بیشتر نداشتیم؛ وی سحرخیز است و سینمایی ها سر ظهرند و ما باید صبح زود همه گروه را هماهنگ می کردیم تا کار با استاد پیش رود.
وی ادامه داد: نصیریان در ۸۳ دقیقه، یک تنه کل فیلم را پیش میبرد روند تولید سخت بود و ایشان در تمام کار همراه ما بود از نظر من باید فیلمنامههایی نوشته شود که بتوان از پیشکسوتان استفاده کرد.
گل سفیدی با اشاره به اینکه این فیلم هنری است و گیشهای نیست، اظهار داشت: سعی کردم قصه را ساده بیان کنم همه چیز در این فیلم ساده است، حتی اگر به بازی نصیریان دقت کنید متوجه آن میشوید. «هفت بهار نارنج» فیلم شریف و بسیار روراست است.
کارگردان فیلم «هفت بهار نارنج» گفت: اولین باری که ساخت این فیلم به من پیشنهاد شد، مخالفت کردم چراکه دوست داشتم مدیر فیلمبرداری بمانم همچنان هستم و خواهم ماند بعد از این فیلم هم همین نظر را دارم مگر به یک فیلم که سر ذوقم بیاورد.
گل سفیدی خاطرنشان کرد: ژانر فیلم را خیلی دوست داشتم، روایتگر یک ملودرام عاشقانه است البته طرح اولیه داستان برای جمالی پور نویسنده کار است، بیش از صدبار آن را دیدم و هر بار احساس می کنم همه چیزها در فیلم درست است.
وی درباره اینکه چرا تصمیم دارد به حرفه فیملبرداری باز گردد، توضیح داد: ساخت این پروژه من را اذیت کرد؛ چون ابتدا قرار بود من کارگردان و فیلمبردار باشم در حالی که روز پنجم فیلمبرداری متوجه شدم از پول و سرمایه خبری نیست یعنی سرمایهگذار ماجرا را کنسل کرد و من دو راه داشتم یا فیلم را بسازم یا دیگر ادامه ندهم شرایط مالی سختی داشتیم و من به خاطر استاد علی نصیریان پروژه را ادامه دادم.
کارگردان فیلم «هفت بهار نارنج» در پاسخ به این سوال که چقدر از مشاوره های پزشکی در داستان فیلم کمک گرفتید، توضیح داد: در یکماه پیش تولید درباره مرگ نباتی از چند پزشک مشورت گرفتیم و همه چیز زیر نظر و دقیق انجام شد.
گل سفیدی درباره اینکه چرا قصه را در مدیوم فیلم کوتاه نساخته است نیز گفت: من فکر میکنم فیلمی درست است که تماشاچی مدام رو صندلی سینما تکان نخورد. فیلم خستهکننده نبود و ریتم کندی هم نداشت در واقع ابتدا و انتهای درستی داشت اگر قرار بود این فیلم کوتاه شود، حتماً فیلم کوتاه میساختم اما این فیلم بلند است.
وی در خصوص نحوه صداها در صحنه های پایانی بیان کرد: همه چیز مشخص است: این یک رویاست و در ذهن آقای شمس است و هر کسی در موردش طوری فکر می کند، این یک پایان باز است.
گل سفیدی در پاسخ به این پرسش که چرا تهیهکننده در نشست خبری حضور ندارد، توضیح داد: با شناختی که از کمالیپور دارم، میدانم که ایشان اهل تحریم کردن نیست و دلیل حضور نداشتنش به این دلیل است که درگیر ساخت فیلمی هستند و شرایط برای حضورشان مهیا نشد.
وی در پاسخ به این سوال که استفاده از عدد ۷ در نام و در فیلم به عنوان نماد در ذهن شما بود، بیان داشت: عدد هفت عدد مقدسی است و از دیرباز همه این را می دانند.
نصیریان به من بسیار کمک کرد/ نمی خواهم خود را کارگردان معرفی کنم
کارگردان این فیلم سینمایی درباره چالشها و دلگرمی کار با نصیریان نیز گفت: در سال ۱۳۹۹ پروانه ساخت گرفتیم، فیلمبرداری در سال ۱۴۰۰ شروع شد و به جشنواره پارسال نرسید و این یکسال روی صدا و موسیقی کارکردیم.آقای نصیریان ۸۸ ساله است و باید مراعاتش را کنیم ایشان بسیار به من کمک کرده به خصوص در شعرها که در فیلم می خوانند. فقط یک یا دو مورد بود که در فیلم قبول نکرد، اما خیلی با تعامل پیش رفتیم و خیلی خوب بود.
گلسفیدی خاطرنشان کرد: زمانی که فیلمنامه به دستم رسید، بیشتر جذب فیلمبرداری شدم تا اینکه بخواهم از لحاظ کارگردانی نگاه کنم با ساخت «هفت بهار نارنج» نمیخواستم خودم را کارگردان هنری معرفی کنم و فیلم فلسفی بسازم بلکه تنها موقع ساخت، جذب فیلمنامه و قصه شده بودم و به همین دلیل این نوع روایت را انتخاب کردم.
وی با اشاره به نمادهای فیلم بیان کرد: گربهای که در فیلم نشان دادیم به نوعی نگهبان در خانه بود و رنگ مشکی هم نماد برزخ بین این دنیا و مرگ است.
گل سفیدی تاکید کرد: از نظر من متفاوتترین نقش نصیریان در این فیلم بود امیدوارم سوتفاهمی که با انتشار نامه استاد پخش شده بود برطرف شود همچنین این فیلم در حوزههای بازیگری و آهنگسازی واقعا چشمگیر است و ان شاءالله به سیمرغ برسند.
پیام آزادی آهنگساز فیلم هفت بهار نارنج نیز در این نشست بیان کرد: این فیلم ۳ تا ۴ ماه طول کشید من در ابتدا فیلم را دیدم و دوست داشتم پس از آن ضبط موسیقی را آغاز کردیم برای موسیقیِ فیلم، از کمانچه و سهتار هم استفاده کردیم. همچنین انتخاب ترانههای قدیمی برعهده من بود.
همچنین حسین مشعلی یکی از صداگذاران فیلم توضیح داد: فیلم به دلیل اینکه لوکیشنهای محدود دارد، صداگذاری بسیار دشواری داشت برخلاف اینکه خیلیها شاید متوجه سختی آن نشوند. ما در روند فیلم، ماجرا را به گونهای پیش بردیم که کاراکتر اصلی خیلی با رادیو ارتباط بگیرد یعنی صداها و حرفهایی که دوست داشت بشنود را از رادیو میشنوید ما تلاش کردیم کاراکتر با صداها مرز بین بودن و نبودن را تجربه کند.
امید محمدی پور دیگر صداگذار این فیلم سینمایی نیز گفت: من از کار کردن در این فیلم لذت بردم و از گل سفیدی تشکر میکنم هفت بهار نارنج فیلم پرچالشی بود و باید طوری کار می کردیم که ببینده متوجه نشود که فراموشی دارد.
پیام آزادی درباره موسیقی های به کار گرفته شده در فیلم گفت: ما یک تحقیق یک هفته ای مشترک با گل سفیدی انجام دادیم و ایده اولیه موسیقی ها با پیشنهاد وی شکل گرفت و به یک چارچوب برای مرز بین رویا و لو ندادن داستان و اینکه چه استفاده از چه نوع سازی کنیم، رسیدیم. ملودی ابتدایی با پیانو بود، بعد از آن به ملودی سازهای زهی رسیدیم و هرچه به پایان فیلم می رسیم بار عاطفی فیلم بیشتر می شد پس از سه تار و ایننوع سازها بیشتر استفاده کردیم.
وی اضافه کرد: جای نصیریان خالی است وی به دلیل کهولت سن و خستگی گفت که توانایی حضور در جشنواره را ندارم. این هنرمند نامهای را به دبیر جشنواره فیلم فجر ارسال کرد اما به دلیل شیطنت برخی، این نامه منتشر شد و رسانهها به گونهای وانمود کردند که این هنرمند از شرکت در این فستیوال انصراف داده در حالی که اینگونه نبوده است.