گرگان - ایرنا - "شماره ۱۰" یکی از فیلم‌های اکران شده اولین روز جشنواره فجر گرگان بود که به اعتقاد بینندگان، فیلمساز با اتخاذ راهبرد شفاف در ژانر دفاع مقدس توانست برشی کوتاه و واقعی از زندگی قهرمانان آزاده جنگ تحمیلی را روایت کند و گوشه‌ای از رشادت‌ آنان را به نمایش بگذارد.

به گزارش ایرنا، حمید زرگرنژاد نویسنده و کارگردان این فیلم، داستانی آشنا و واقعی در ژانر دفاع مقدس را با ماجرای اسارت جوان و قهرمانی به نام مستعار شماره ۱۰ در فضایی متفاوت، نفس‌گیر و مستندگونه در حوزه جنگ روایت کرد.

فیلم زرگرنژاد با دیالوگ‌های تلخ و گزنده در قالب واقعیت به مشکلات اسیران جنگ تحمیلی داستان می‌پردازد و تلفیقی از سرگذشت همه آزادگانی است شکنجه‌ها، اعدام‌ها و سختی‌ اردوگاه های صدام را چشیده‌اند.

فیلم شماره ۱۰ برشی از زندگی اسیران جنگ را به تصویر می‌کشد، قهرمانی را نمایش می‌دهد که در اوج جوانی با ایثار و گذشت در راه آرمان‌های انقلاب اسلامی و دفاع از میهن گام برداشته و اسیر چنگال بی رحم صدام شده است.

اصلی‌ترین کاراکتر این فیلم، مجید صالحی است که برای فرار از اسارت تلاشی پیوسته دارد و اوست که فیلم را به‌خوبی به مرزهای پهلوانی هدایت می کند و قهرمانانه بدون هیچ هراسی تصمیمات خوبی می‌گیرد.

زرگرنژاد در این فیلم نقش آگاهانه انگلستان با ساخت زندانی غیرقابل نفوذ و غیرقابل فرار برای استخبارات عراق، آگاهی مدعیان حقوق بشر در جنایات صدام و چشم‌پوشی از آن و جاسوسی مجاهدین خلق برای استخبارات را به تصویر کشیده و نشان می دهد که هیچکدام از آنها نتوانستند در اراده رزمندگان جمهوری اسلامی ایران خللی وارد کنند.

وی درباره فیلمش گفته بود: دنبال روایت قهرمانی بودم که تلاش کردم اسمش صرفا به شماره و عدد عنوان شود چون خاطرات مشابه دیگری از اسرا وجود داشت. این فیلم درباره تنها فرار موفق اسرای ایرانی در طول ۱۰ سال دوران جنگ بود که صدام ۴۰ میلیون دینار برای سر او جایزه گذاشته بود.

یکی از بینندگان جوان گلستانی به ایرنا گفت: فیلم شماره ۱۰ سعی دارد روایتگر قهرمانانه شخصیت یکی از اسیران جنگ تحمیلی باشد.

ام‌کلثوم محسن پور افزود : بازی بازیگران آنقدر واقعی و خوب است که تمام توجه مخاطب را به خود جذب می کرد.

این مخاطب گلستانی بیان کرد: با دیدن این فیلم هم اشکمان در آمد وهم لبخند زدیم و خوشحالم که این فیلم جذاب را برای دیدن انتخاب کردم.

پویا ابراهیمی یکی دیگر از مخاطبان حاضر در سینما نیز درباره فیلم شماره ۱۰ به خبرنگار ایرنا گفت: بازیگران فیلم در نقش خود نشسته بودند و فیلم را بر مبنای داستان واقعی برای بینندگان عالی روایت کردند.

وی بیان کرد: شماره ۱۰ با همه هیجان‌ها و استرس هایی که روی پرده به تصویر کشیده قهرمانان واقعی را به نسل جوان معرفی می کند.

به اعتقاد کارشناسان، فیلم های سینمای مقاومت در نشر و ترویج فرهنگ ایثارو شهادت تاثیرگذار است و تولد آن در صورت انتخاب سوژه‌های ارزشمند به بازسازی جامعه انقلابی کمک شایانی می کند.

فیلم سینمایی "شماره ۱۰" به کارگردانی حمید زرگرنژاد و با بازی مجید صالحی، حسام منظور، سیامک صفری، بهرنگ علوی، مهدی زمین پرداز، صحرا اسداللهی و احمد کاوری ساخته شده است و ابراهیم اصغری، احمد کاوری، حسن پویا، محمدرضا شجاعی، عماد خدابخش، مسعود سخاوت‌دوست، آرش قاسمی، فرخ فدایی، شهرام خلج، نیاز حمیدی، حسین حشمت نیا، رضا ترکمان، علی بهره‌مند، سامان مجدوفایی، حبیب قلی‌زاده و محسن حسن‌پور از عوامل این فیلم هستند.

حمیدزرگرنژاد کارگردان، تهیه کننده و مستندساز متولد ۱۳۵۴ است که تاکنون فیلم های کوتاه، تله فیلم، سریال تلویزیونی، تعداد زیادی فیلم مستند و فیلم های سینمایی به نام های پایان خدمت، ماهورا و برای مرجان ساخته است.

فیلم‌های شماره ۱۰، چرا گریه نمی کنی؟، هایپاور، هفت بهار نارنج، روایت ناتمام سیما، در آغوش درخت، آنها مرا دوست داشتند، یادگار جنوب، بعد از رفتن، سرهنگ ثریا، پرونده باز است، کاپیتان و هوک به عنوان فیلم‌های جشنواره فجر در گرگان اکران می شود.