نیویورک – ایرنا- سفیر و نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، مسکو را متهم کرد که کودکان اوکراینی را به خاک روسیه منتقل می کند.

به گزارش ایرنا، لیندا توماس گرینفیلد سفیر و نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت ادعا کرد: روسیه در حال انتقال گسترده و غیرقابل قبول کودکان اوکراینی به مناطق تحت کنترل و تحت اشغال خود در اوکراین است.

این مقام آمریکایی افزود: وحشت آنها را تصور کنید. روسیه همچنین کودکان اوکراینی را به خاک خود منتقل می کند و آنها را به خانواده ها در روسیه تحویل می دهد و سعی می کند این خانواده ها را برای همیشه از خانواده هایشان جدا کند. این نقض اصول حمایت از کودکان است. این اقدامات باید متوقف شود.

سفیر آمریکا در سازمان ملل ادامه داد: شرایط بحرانی بشردوستانه جنگ بی‌دلیل روسیه علیه اوکراین همچنان باعث رنج‌های عظیم انسانی در داخل اوکراین و در سراسر جهان می‌شود.

وی اظهار داشت: نیروهای روسیه موشک‌ها و پهپادها فراوانی را به سمت اوکراین شلیک کرده‌اند و شهرها و زیرساخت‌های این کشور را هدف قرار داده‌اند، غیرنظامیان را کشته و زخمی کرده‌اند، به جاده‌ها، خانه‌ها، مدارس، تاسیسات پزشکی، زمین‌های کشاورزی و سیستم‌های برق آسیب رسانده اند.

گرینفیلد اضافه کرد: میلیون ها اوکراینی در سرمای زیر صفر بدون غذا، برق، دسترسی به آب و گرمای مناسب هستند. این امر بی رحمی است .

سفیر آمریکا در سازمان ملل تصریح کرد: روسیه باید بمباران زیرساخت های حیاتی و کشتار غیرنظامیان بی گناه را متوقف کند. باید به نیروهای امدادی اجازه داده شود که بدون مانع و بدون آسیب به افراد نیازمند دسترسی داشته باشند.

نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل گفت: جنگ روسیه همچنین به شدت بحران امنیت غذایی جهانی را تشدید کرده است.

وی گفت: پوتین این جنگ را آغاز کرد و می تواند همین امروز با خروج نیروهایش از اوکراین به آن پایان دهد و اجازه دهد صلح برقرار شود.

از آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه، واشنگتن حدود ۵۳ میلیارد دلار به کی‌یف کمک کرده است که از این میان ۳. ۸ میلیارد دلار مربوط به کمک‌های نظامی واشنگتن به اوکراین می‌شود.

آمریکا تاکنون بیش از ۷۰۰ فروند پهپاد انفجاری موسوم به "سویچ بلید" را در بسته‌های نظامی ارائه شده به نیروهای اوکراینی قرار داده است. شرکت جنرال اتمیکس آمریکا نیز پیشنهاد داده است که دو پهپاد نظامی را به قیمت «نمادین» یک دلار به اوکراین ارائه دهد.

به گزارش ایرنا،  آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز روز دوشنبه به وقت محلی به کشورها هشدار داد که تشدید درگیری روسیه و اوکراین به این معنی است که جهان بسوی "جنگ گسترده تری" پیش می رود.

گوترش به دیپلمات های جهان در سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک گفت: ما سال ۲۰۲۳ را با نگاه به مجموعه ای از چالش‌ها آغاز کرده‌ایم که در طول زندگی‌ ما رخ نداده است.

وی خاطرنشان کرد که دانشمندان ارشد و کارشناسان امنیتی ماه گذشته «ساعت وقوع روز قیامت» را تنها به ۹۰ ثانیه تا نیمه‌شب تغییر داده اند که نزدیک‌ترین زمان به نشانه نابودی بشریت است.

گوترش در حالی که به فهرستی از مسائل فوری برای سال ۲۰۲۳ اشاره می کرد، گفت: "ما باید بیدار و دست به کار شویم."

جنگ روسیه و اوکراین، در صدر فهرست دبیرکل سازمان ملل، بود که به نخستین سالگرد خود نزدیک می شود. او گفت: "چشم انداز صلح همچنان رو به کاهش است. احتمال تشدید بیشتر و خونریزی بیشتر می‌شود."

وی هشدار داد: دنیا در حال پیشروی به یک جنگ گسترده تر است.

به گزارش ایرنا، همزمان مارتین گریفیتس هماهنگ کننده امدادی سازمان ملل در آستانه نخستین سالگرد جنگ اوکراین در گزارشی به شورای امنیت اعلام کرد: بیش از هفت هزار غیرنظامی در جنگ اوکراین کشته شده اند و نشانه ای از کاهش خشونت وجود ندارد.

مارتین گریفیتس هماهنگ کننده امدادی سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل افزود: با نزدیک شدن به سالگرد جنگ در اوکراین یادآوری کنم که ۱۷.۶ میلیون نفر که تقریباً ۴۰ درصد از جمعیت اوکراین است نیاز به کمک های بشردوستانه دارد.

این مقام ارشد سازمان ملل افزود: بیش از ۷ هزار غیرنظامی در جنگ اوکراین کشته شده اند. اینها تنها ارقامی است که سازمان ملل متحد تایید کرده است. تلفات واقعی قطعا بیشتر است.

گریفیتس تصریح کرد: نزدیک به ۸ میلیون نفر به کشورهای همسایه گریخته اند. ۵.۳ میلیون نفر در داخل اوکراین آواره شده اند و بسیاری به دنبال سرپناه هستند. خانه ها، مدارس، بیمارستان ها و دیگر زیرساخت های حیاتی غیرنظامی ویران شده اند. شهرها، شهرک ها و روستاها به شدت آسیب دیده اند.

هماهنگ کننده امدادی سازمان ملل اضافه کرد: هیچ نشانه ای از کاهش این خشونت وجود ندارد. مردم اوکراین از هیچ یک از وقایع وحشتناک جنگ در امان نبوده اند.