شیراز-ایرنا-پس از گذر از دوران کرونا انتظار می‌رفت آموزش مجازی به تعطیلی کشیده شود و مدارس و مراکز علمی کار خود را به صورت حضوری آغاز کنند اما فضای مجازی، ظرفیتی بود که در پساکرونا هم فراموش نشد به گونه‌ای که راه‌اندازی مدارس ویژه آموزش‌های مرتبط با فضای مجازی هم‌اکنون در دستورکار قرار گرفته است.

شیوع و گسترش کرونا، فصل جدیدی را در زندگی کودکان و نوجوانان به ویژه در حوزه آموزش رقم زد؛ در پی تعطیلی مدارس در دوران همه گیری کرونا، متولیان تعلیم و تربیت به منظور جلوگیری از توقف و ایجاد خلل در آموزش، از طریق تولید محتوا در فضای مجازی موجب استمرار و تداوم امور درسی دانش‌آموزان شدند و حالا با بهتر شدن شرایط کرونا و از سر گرفتن آموزش حضوری، راه‌اندازی مدارس فضای مجازی به عنوان یکی از رویکردهای مسئولان آموزش و پرورش مورد توجه قرار گرفته است.

مطرح شدن ایده راه‌اندازی مدرسه مجازی در فارس

محمدخلیل عسکری مدیرکل آموزش و پرورش فارس سه‌شنبه چهارم بهمن ۱۴۰۱ در جلسه کارگروه تولید محتوا و انتشار در فضای مجازی شورای فضای مجازی استان با اشاره به اهمیت ایجاد و ارتقای سواد رسانه در سطوح مختلف به‌ویژه جامعه فرهنگیان گفت: امروزه ما در آموزش و پرورش به آموزش مَجازی به عنوان یک آموزش مکمل نگاه می‌کنیم و در حال حاضر اهتمام جدی به آموزش سواد رسانه برای معلم، خانواده و دانش‌آموزان در این اداره وجود دارد.

عسکری با بیان اینکه تربیت یک فرآیند و عوامل مختلفی در آن دخیل است، گفت: همه نهادها، سازمان‌ها و دستگاه‌ها در این موضوع سهیم و مؤثرند و باید در کنار آموزش و پرورش قرار بگیرند.

ماهیت مدارس مجازی چیست؟

راه‌اندازی مدارس فضای مجازی در حالی مورد توجه متولبان نظام تعلیم و تربیت فارس قرار گرفته که اگر این اقدام بدون در نظر گرفتن زیر ساخت‌های فنی و محتوایی و پیوست‌های فرهنگی انجام شود، خسارت‌های جبران ناپذیری را به بدنه نظام تعلیم و تربیت وارد می‌کند؛ با توجه به تجربه نه چندان موفق آموزش و پرورش در حوزه آموزش مجازی در دوران کرونا؛ این پرسش‌ها مطرح است که ماهیت مدارس مجازی و ضرورت راه‌اندازی این مدارس در شرایط کنونی چیست و آیا زیرساخت‌های لازم برای راه‌اندازی مدارسی با رویکرد مجازی فراهم شده است؟

تقویت سواد رسانه و توانمند کردن دانش‌آموزان برای تشخیص اخبار جعلی از اخبار موثق

مرتضی کریمی رئیس سازمان دانش‌آموزی فارس در این باره گفت: با توجه به اینکه عصر حاضر عصر ارتباط بسیار زیاد دانش‌آموزان‌ با اینترنت و فضای مجازی است و بخش عظیمی از وقت نوجوانان و جوانان در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرد ضرورت تقویت سواد رسانه و توانمند کردن دانش‌آموزان برای تشخیص اخبار جعلی از اخبار موثق از اهمیت بسیاری برخوردار است.

رئیس سازمان دانش‌آموزی فارس ادامه داد: طی یک برنامه‌ریزی منسجم و مدون که سه فاز دارد، یک مدرسه فضای مجازی را در استان فارس راه‌اندازی کرده‌ایم تا آموزش‌های تخصصی سواد رسانه و سواد فضای مجازی و روش تشخیص فیک‌نیوزها را به دانش‌آموزان و معلمان ارائه دهیم؛ در گام اول ۶۰۰ نفر از فرهنگیان از سراسر استان فارس در دوره‌های تخصصی سواد رسانه که ادبیات کار رسانه‌ای با کودک و نوجوان را ارائه می‌دادند حضور یافتند. ادامه این دوره در اسفندماه و اردیبهشت‌ماه برگزار خواهد شد.

برگزاری دوره تخصصی سواد مجازی برای دانش‌آموزان

کریمی اضافه کرد: در دهه مبارکه فجر ۵۰۰۰ دانش‌آموزی که در خبرگزاری پانا به ایفای نقش می‌پردازند و فعالیت‌های رسانه‌ای انجام می‌دهند در یک دوره تخصصی سواد فضای مجازی و رسانه شرکت کردند و آموزش‌های لازم در این دوره به آنها داده شد؛ این امر سهم بسزایی در ایجاد فهم تربیتی رسانه برای دانش‌آموزان دارد و دانش‌آموزان بر اساس شعار «هر مدرسه یک خبرنگار» می‌توانند در این زمینه به ایفای نقش بپردازند.

وی بیان داشت: در جریان ناآرامی‌های اخیر خبرنگاران پانا که در دوره‌های آموزشی شرکت کرده بودند نقش مؤثری در گفت‌وگوی همسال با همسال داشتند و برنامه‌های مختلف حوزه جهاد تبیین را دنبال می‌کردند. بدون شک شکل‌گیری مدارس فضای مجازی و مدارس رسانه در دو وجه آموزش‌های تخصصی و ایجاد یک شبکه ارتباطی تخصصی دانش‌آموزان فعال رسانه‌ای در شبکه‌های اجتماعی، حائز اهمیت است.

ماهیت مدرسه مجازی

وی به تشریح ماهیت مدارس فضای مجازی پرداخت و گفت: مدرسه فضای مجازی رقیبی برای شبکه شاد به شما نمی‌رود و قرار نیست دروس مرسومی که در آموزش و پرورش ارائه می‌شود در این مدرسه ارائه شود. در شبکه شاد ارائه آموزش‌های درسی انجام می‌شد اما در برنامه شاد کمتر به ارائه آموزش‌ها در حوزه تربیت و آمادگی برای روبه رو شدن دانش‌آموزان‌ با آسیب‌های فضای مجازی و به حداقل رساندن این آسیب‌ها پرداخته شده است؛ کاری که در استان فارس دنبال می‌شود این است که ظرف مدت سه سال، شبکه گسترده‌ای از فعالین رسانه‌ای که عملیات و کنش‌گری فعالانه در حوزه تربیتی خواهند داشت راه‌اندازی شود تا بتوانیم مخاطبین را در مقابل آسیب‌های فضای مجازی ایمن کنیم.

رئیس سازمان دانش‌آموزی فارس اظهار داشت: بدون شک برای ادامه فعالیت‌ها و گسترده شدن این کار نیازمند حمایت‌های مالی از دستگاه‌های مختلف هستیم. پیگیری‌ها انجام شده و برخی دستگاه‌ها عنایت ویژه‌ای برای تحقق این امر دارند اما اگر این کار بخواهد در سطح ملی انجام شود نیاز مبرمی به همکاری‌ و تعامل با دستگاه‌های مختلف است. امام جمعه شیراز و مدیرکل آموزش و پرورش فارس توجه بسیار ویژه‌ای به این موضوع دارند و حمایت‌های خوبی هم در این زمینه صورت گرفته که جا دارد تشکر ویژه‌ای از آنها داشته باشیم.

ضرورت اندیشیدن تمهیدات ویژه برای راه‌اندازی مدارس مجازی

پیدایش فناوری‌های نوین ارتباطی و اطلاعاتی، دگرگونی بنیادینی را در زندگی و ارتباطات انسانی ایجاد کرده و موجب شکل‌گیری نوع جدیدی از تعاملات انسانی شده است؛ این فناوری‌ها که در دنیای امروز منجر به خلق ایده‌ای با نام آموزش مجازی شده در عمل فرصت‌ها و تهدیدات نوینی را برای هویت بخشی و تجلی خود به وجود آورده است؛ راه‌اندازی مدارس مجازی حقیقتی است که از دور بسیارخوش رنگ و لعاب و کاربردی است اما نیاز است تمهیدات ویژه‌ای برای اجرایی کردن هر چه بهتر این سیاست اندیشیده شود تا شاهد بروز اتفاقات ناخوشایند، آسیب‌ها و پیامدهای منفی در عرصه تعلیم و تربیت دانش‌آموزان نباشیم. هرچند مهمترین نقاط قوت این مدارس، افزایش سواد رایانه‌ای و اطلاعاتی دانش‌آموزان و دبیران این مدارس در مقایسه با مدارس معمولی و تغییر نقش معلم محوری به تسهیل‌کنندگی است اما نبود ساختار و فرهنگ مناسب برای پیاده‌سازی و به‌کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش از نقاط ضعف و تهدیدهای فراروی این مدارس به شمار می‌رود که نیاز به اخذ تدابیر ویژه دارد.