تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۱

یزد - ایرنا - مدیرکل انتقال خون استان یزد با بیان اینکه ماهانه حدود چهار هزار نفر در این استان خون اهدا می کنند افزود: درسالجاری از ۴۰ هزار مراجعه کننده به این اداره کل خونگیری انجام شد.

به گزارش ایرنا محمدرضا آقایی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: ۸۰ درصد افراد مراجعه کننده به انتقال خون استان موفق به اهدای خون می شوند.

وی با بیان اینکه ۹۷.۶ درصد اهداکنندگان خون در استان مرد و بقیه زن هستند اظهار کرد: بانوان در سال می توانند سه بار و مردان چهار بار خون اهدا کنند.

وی ادامه داد: اقبال بانوان برای اهدای خون کمرنگ است، در حالی که بانوان به عنوان مشوق اصلی خانواده می‌توانند در توسعه فرهنگ اهدای خون هم نقش بسزایی داشته باشند.

آقایی افزود: اداره انتقال خون یزد به لحاظ خدمت رسانی، فنی و تخصصی و علمی جزو استانهای برتر کشور است، همچنین در زمینه اهدای خون هم در زمره سه استان برتر کشور است.

وی ادامه داد: با توجه به وضعیت بیماری‌ها ، حوادث و تصادفات و نیز افزایش تختهای بستری ، فضا و تجهیزات انتقال خون استان در ۱۰ سال آتی باید ۲.۵ برابر شود.

مدیر کل انتقال خون استان یزد با اشاره به اینکه هیچ نگرانی در زمینه خون رسانی به بیماران در استان وجود ندارد گفت: متوسط خون رسانی به بیمارستان در استان زیر ۲۰ دقیقه است.

آقایی خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم با ایجاد پایگاه‌های سیار، امکان اهدای خون در استان وجود داشته باشد که اگر سامانه سیار خونگیری در استان راه اندازی شود این شرایط تسهیل می شود در راستای راه اندازی این سامانه در سفر رییس جمهور به استان به انتقال خون استان وعده داده شده که امیدواریم با تخصیص اعتبار آن را در استان راه اندازی شود.

هیچ نگرانی در زمینه خون رسانی به بیماران در استان وجود ندارد ،متوسط خون رسانی به بیمارستان در استان زیر ۲۰ دقیقه استمدیرکل انتقال خون استان یزد با بیان اینکه تجهیزات انتقال خون بعضا منحصربه فرد و گران است گفت: در سالجاری ۲ دستگاه پلاکت فریزیس به مجموعه انتقال خون استان با سرمایه گذاری ۵ میلیارد تومان اضافه شده است که کاربرد این دستگاه برای بیماران سرطانی و پیوند مغز استخوان دارد.

وی با بیان اینکه این اداره کل با کمبود بودجه و نیروی انسانی روبرو است که از مسوولان می خواهیم در این زمینه نگاه ویژه ای داشته باشند افزود: امسال ۲ نیروی انسانی به مجموعه استان اضافه می‌شود و امیدواریم سال آینده این کمبود نیرو جبران شود.

آقایی با بیان اینکه ۱۰۰ درصد ساختمان های انتقال خون در یزد خیری است از خیرین خواست همچون گذشته این اداره کل را در راستای تجهیرات فنی یاری کنند.

استان یزد یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.