تهران- ایرنا- شبکه خبری بلومبرگ در گزارشی با بیان اینکه روزانه میلیون‌ها دلار از پاکستان به افغانستان قاچاق می‌شود، نوشت: قاچاق دلار باعث حمایت از اقتصاد تحت فشار افغانستان می‌شود اما این موضوع بحران اقتصادی در اسلام‌آباد را هم تشدید می‌کند.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، بلومبرگ در گزارش خود افزود: روزانه میلیون‌ها دلار از پاکستان به افغانستان قاچاق می‌شود تا از اقتصاد تحت فشار این کشور پس از آنکه آمریکا و اروپا دسترسی طالبان به میلیاردها دلار از ذخایر ارزی افغانستان را مسدود کردند، حمایت کند. با این حال برای اسلام‌آباد خروج این میزان ارز، بحران اقتصادی به سرعت در حال توسعه این کشور را تشدید می‌کند.

محمد ظفر پارچا دبیرکل شرکت‌های صرافی پاکستان می‌گوید که یک نهاد شامل ۲۶ نفر از دلالان ارزی، تاجران و قاچاقچیان به طور روزانه حدود ۵ میلیون دلار از پاکستان وارد افغانستان می‌کنند. این رقم بیش از ۱۷ میلیون دلاری است که بانک مرکزی افغانستان به طور هفتگی به بازار افغانستان تزریق می‌کند.

به گفته وی، قاچاق ارز بدون تردید در حال انجام است و این موضوع به یک تجارت پرسود تبدیل شده است.

یک شرکت مشاوره مالی در اسلام‌آباد پایتخت پاکستان نیز می‌گوید که حدود نیمی از ۱۰ تا ۱۵ میلیون دلار مورد نیاز بازار افغانستان از پاکستان تامین می‌شود.

جریان غیرقانونی خروج ارز از پاکستان نشان می‌دهد که چگونه طالبان از سال ۲۰۲۱ به بعد که کنترل افغانستان را در دست گرفت، موفق به دور زدن تحریم‌ها شده است. اما همزمان این موضوع به کاهش ذخایر ارزی و افزایش فشار بر روپیه (واحد پول پاکستان) منجر شده است. قاچاق این میزان ارز از پاکستان باعث شده تا ارزش برابری روپیه برابر سایر ارزها به پایین‌ترین سطح سقوط کرده و اقتصاد این کشور در لبه سقوط قرار بگیرد.

زمانی که طالبان در اوت سال ۲۰۲۱ کنترل افغانستان را پس از دو دهه به دست گرفت، آمریکا و اروپا ذخایر ۹ میلیارد دلاری بانک مرکزی افغانستان را از ترس اینکه این مبلغ در اختیار گروه‌های تروریستی و شبه نظامی قرار بگیرد، بلوکه کردند. اما با فشار سازمان ملل متحد، آمریکا موافقت کرد تا نیمی از این مبلغ را به منظور کمک به اقتصاد این کشور آزاد کند اما بار دیگر آمریکا به دلیل آنکه طالبان مانع از حضور زنان و دختران در محل کار و مدارس شد، این روند را متوقف کرد.

سازمان ملل از سال گذشته به طور هفتگی ۴۰ میلیون دلار را به منظور کمک‌های بشردوستانه در اختیار افغانستان قرار می‌دهد اما با توجه به اینکه دسترسی این کشور به سیستم بانکی جهانی قطع شده است، این مبلغ به صورت اسکناس و نقدی به کابل منتقل می‌شود.

تعرفه‌های گمرکی که به طور عمده به دلار آمریکا دریافت می‌شود، یکی دیگر از منابع درآمد ارزی دولت طالبان در افغانستان است.

روپیه پاکستان طی یک سال گذشته ۳۷ درصد از ارزش خود را برابر دلار آمریکا از دست داده که این موضوع خود باعث تشدید بحران اقتصادی در این کشور شده است.

با این وجود بانک مرکزی طالبان هرگونه قاچاق دلار و ارز از پاکستان را رد می‌کند.